Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Multivan Generation »

Dat zijn HEEL verhelderende foto's zeg, echt top :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Rotor »

Bertel388 schreef:Zoals beloofd, hierbij nog een paar foto's. Zo is goed te zien wat er ingesleten is. De binnenring moet normaalgesproken iets boven de printplaat "zweven". Doordat het kunststof van het huis en het kunststof van de binnenring teveel op elkaar inslijten, komt een deel van de binnenring in contact met de printplaat met als gevolg dat de unit niet meer functioneert.
stuurhoeksensor geopend, binnenring verwijderd.jpg
close up slijtage.jpg
onderzijde binnenring.jpg
Hi, ik zou zeggen gewoon een overbrugging maken van de versleten print banen, en dan deze overbruggingen achter dat grote IC leiden, dus zover mogelijk van het slijtage punt weg, ik zou de gok wagen, voordat je 400 euro uit gaat geven voor een nieuwe.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Oskar 725 »

Die is goed ingesleten, daar valt weinig meer aan te redden. Het is zo te zien ook nog eens een dubbelzijdige printplaat dus eventuele verbindingen naar de andere kant zijn ook doorgesleten.
Je kan op eBay.de kijken daar worden ze nog wel eens aangeboden, je weet alleen nooit of ze goed zijn en prijzen van 175,- euro of meer zijn normaal. :ie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Rotor »

Oskar 725 schreef:Die is goed ingesleten, daar valt weinig meer aan te redden. Het is zo te zien ook nog eens een dubbelzijdige printplaat dus eventuele verbindingen naar de andere kant zijn ook doorgesleten.
Je kan op eBay.de kijken daar worden ze nog wel eens aangeboden, je weet alleen nooit of ze goed zijn en prijzen van 175,- euro of meer zijn normaal. :ie
Ik wil niet veel zeggen, maar ik zie er wel kans toe....., en niet geschoten is altijd mis.
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door WouterW »

Rotor schreef:
Oskar 725 schreef:Die is goed ingesleten, daar valt weinig meer aan te redden. Het is zo te zien ook nog eens een dubbelzijdige printplaat dus eventuele verbindingen naar de andere kant zijn ook doorgesleten.
Je kan op eBay.de kijken daar worden ze nog wel eens aangeboden, je weet alleen nooit of ze goed zijn en prijzen van 175,- euro of meer zijn normaal. :ie
Ik wil niet veel zeggen, maar ik zie er wel kans toe....., en niet geschoten is altijd mis.
Die printplaat is wel te redden zoals Rotor bescheiden placht te zeggen.
Wanneer je zelf niet aandurft...breng 'em weg naar iemand die er wel raad mee weet.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Oskar 725 »

Nou dat is een mooi aanbod van Rotor. :toppie Ben benieuwd hoe het afloopt. :jumpklap
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Rotor »

Oskar 725 schreef:Nou dat is een mooi aanbod van Rotor. :toppie Ben benieuwd hoe het afloopt. :jumpklap
Geen enkel probleem, ik weet niet waar Bertel woont, maar we kunnen altijd een afspraak maken.
Groeten Ton.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Bertel388 »

Bedankt voor de reacties en het meedenken mannen, geweldig!

Repareren is in mijn ogen niet echt een optie omdat de printplaat te ver heen is en het kunststof van de behuizing van de unit ook ingesleten is waardoor zaken elkaar kunnen raken die elkaar niet moeten raken.

Ik heb intussen een nieuwe stuurhoeksensorunit gekocht en deze gemonteerd. De auto vervalt nu in storing op het remgedeelte, zeer waarschijnlijk om dat e.e.a. nog gecalibreerd moet worden. Remmen doet ie overigens prima.

Voordat ik naar VW ga, is er iemand in de buurt van Zwolle/Kampen/Dronten die me zou kunnen helpen bij het calibreren, bijv. met VAG.COM of VCDS in de professionele uitvoering? Ik heb alleen een shareware versie waar ik niet veel meer mee kan dan alleen uitlezen.

groeten,
Bertel
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Bertel388 »

Vandaag de auto in laten leren bij een algemeen autobedrijf via een Bosch systeem. Dit verliep vlekkeloos met als resultaat dat alles voor elkaar is. Foutcode gewist en we kunnen er weer even tegenaan. :ikrij Allen bedankt voor het meedenken. :klappen :goodidea

groeten, Bertel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Multivan Generation »

was je veel kwijt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Bertel388 »

Voor het calibreren: 43 euro dus dat valt erg mee.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Bertel388 »

Van de reparatie van de stuurhoeksensor heb ik een beschrijving gemaakt. Die kon ik helaas niet (meer) op weetjewel.nl plaatsen. Wel op de T4-wiki.de site, die was er erg blij mee want dat probleem was nog onvoldoende omschreven. Dus als je info zoekt, kijk dan daar even. Zoeken op "lenkwinkelsensor".
Plaats reactie