Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

noodloop

vragen over de T4
Plaats reactie
Abel
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 okt 2008, 17:58

noodloop

Bericht door Abel »

Geachte lezers van dit forum,

Ik ben sinds 2006 in het bezit van een T4 2.5TDI bouwjaar 2002. Het betreft een 88 PK versie. Gekocht met 133000 op de teller. Bij 185000 is de bus gechiptuned door VVT( zit nu in Marum). Verder kreeg de bus toen een EPS rvs uitlaatsysteem, intercooler van de 102 pk versie, K&N luchtfilter en is de egr klep afgedopt. Resultaat een prima lopende T4 met 128 pk vermogen en 300N/m trekkracht. Inmiddels weer 100000 km verder gebeurde het dat de bus in noodloop ging. Tijdens een hoosbui in een dikke storm was ineens de trekkracht verdwenen. Ben naar de garage in Roden gereden waar ik de bus gekocht heb (geen VW dealer) en hun het probleem voorgelegd. Bus aan de VAGcom aangesloten en er kwam een storing uit over de turbodruk. Hebben ze een druksensor vervangen, maar zonder resultaat. Kostte ongeveer 40 euro.

Ondertussen had ik de berichten op dit forum gelezen en kom je verhalen tegen over de luchtmassameter, lekke vacuumslangen, kapotte turbo enz. Weer naar de garage terug en daar heeft men de turbo gedemonteerd en gereinigd, luchtmassameter vervangen, magneetklep vervangen die ze stuk hadden gemaakt en mij eerst wel op de rekening hadden gezet, maar later gecrediteerd hebben. Computer uitlezen, storingen gewist. Dat alles voor de leuke somma van 511,35 euro. In dat bedrag zat een 4 uur werkplaatstarief van 350 euro excl. btw!!!!. Je hoopt dat het probleem dan voorbij is. Maar na een paar dagen doet hetzelfde probleem zich weer voor. Weer terug naar de garage en de mappingsensor laten vervangen. Nog geen verbetering.

Laat je de bus flink optrekken door bijvoorbeeld een snelweg op te rijden gaat de motor in de noodloop. Heb zo weer een paar weken gereden met als dieptepunt toen ik een caravan achter de bus hing en nog net 80 km kon halen. Even stoppen en starten zodat alles gereset wordt helpt dan ook niet aangezien de bus zo zwaar moet trekken dat de noodloop er eerder inkomt dan ik kan resetten.

Toch maar eens VVT in Marum gebeld en een afspraak gemaakt. Bus uitgelezen tijdens een ritje en geen turbodruk. Motor loopt verder goed volgens hun. Geen defecte luchtmassameter, magneetklep of mappingsensor en de
slangen gecontroleerd. De intercooler op lekkage afgeperst, bleek ook in orde te zijn. Toen de wastegate gedemonteerd en daar bleek het euvel te zitten. Na de montage van de turbo had men niet gecontroleerd of de klep wel open ging. Het bedieningstangetje vanaf de wastegate was niet goed afgesteld waardoor de turbo dicht bleef en bij zware belasting een storingsmelding gaf waardoor de auto in noodloop ging. Opnieuw afgesteld en een testrit gemaakt en nu loopt de bus weer als de brandweer. Mijn vertrouwen in de garagehouder in Roden heeft een flinke deuk opgelopen en hun zal ik niet meer aanbevelen. Vanwege hun privacy noem ik hun naam niet, maar ze doen veel met VW en Audi. Wel dikke rekeningen schrijven en prutswerk afleveren.

Vriendelijke groet, Abel Evertz - Roden
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: noodloop

Bericht door robstof »

Hoi Abel, wel fijn dat je bus nu weer goed loopt, maar wat een prutsers zeg die garage, en voor dat geld, hoe durven ze, jammer genoeg is jou verhaal er een van de zovele, het heeft mij er to bewogen om maar zoveel mogelijk zelf te doen want in veel gevallen kan je het zelf niet slechter doen, en met behulp van die forum, kom je een heel eind.

groet,

rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: noodloop

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Abel,
dat je de pest in hebt en baalt begrijp ik, maar ben je ook terug gegaan naar de garage in Roden? Bij de meeste garages zit er garantie op reparaties, zeker als ze niet naar tevredenheid uitgevoerd zijn.
Voor 511,- euro mag je best wat verwachten toch?? :groteogen
Groet, Oskar.
Abel
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 okt 2008, 17:58

Re: noodloop

Bericht door Abel »

Hallo Oskar,

Je opmerking van dat je terug moet gaan naar de garage die prutswerk hebben geleverd voor 511 euro neem ik mij zeker ter harte. Ga nog een gesprek aan met de baas van het spul.

Laat hier wel horen hoe ze er op gereageerd hebben.

Groet, Abel.
Plaats reactie