Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
versnellingsbak t4 1.9td
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 17 jun 2012, 23:09
versnellingsbak t4 1.9td
Hallo,
wie kan mij vertellen welke versnellingsbak ik kan plaatsen achter een 1.9td en wat er nog meer vervangen dient te worden,
heb hem getuned en wil graag naar een rustiger toerental.
Heb nu bij 120km/h 3800 toeren, is een ex ptt bus denk dat er een extra korte bak achter zit.
grt hilvert
wie kan mij vertellen welke versnellingsbak ik kan plaatsen achter een 1.9td en wat er nog meer vervangen dient te worden,
heb hem getuned en wil graag naar een rustiger toerental.
Heb nu bij 120km/h 3800 toeren, is een ex ptt bus denk dat er een extra korte bak achter zit.
grt hilvert
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: versnellingsbak t4 1.9td
Als de bak nog goed is,dan kun je volgens mij ook een andere overbrenging (tandwielen) overwegen.
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: versnellingsbak t4 1.9td
Dat is normaal voor een 1.9TD , die bakken zijn altijd zo kort .buggybroezer schreef:Hallo,
wie kan mij vertellen welke versnellingsbak ik kan plaatsen achter een 1.9td en wat er nog meer vervangen dient te worden,
heb hem getuned en wil graag naar een rustiger toerental.
Heb nu bij 120km/h 3800 toeren, is een ex ptt bus denk dat er een extra korte bak achter zit.
grt hilvert
Je zegt dat je hem getuned hebt , wat heb je er allemaal aan gewijzigd en hoeveel PK heeft hij nu ?
Want voor je met een 1.9TD een langere verhouding kunt trekken , heb je redelijk wat extra PK's (en dus ook aanpassingen) nodig , anders haalt hij het gewoon niet .
Je kan vrij makkelijk alleen de 5e versnelling veranderen door een setje andere tandwielen (de bak hoeft er dan zelfs niet eens onderuit) , maar dan kun je er niet echt een aanhanger mee trekken . Alleen de 5e versnelling wijzigen is OK indien je meestal met een niet al te zwaar geladen bus rondrijd zonder aanhanger.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 17 jun 2012, 23:09
Re: versnellingsbak t4 1.9td
Hallo pascal,
we hebben de turbodruk omhoog gezet, brandstofpomp meer gegeven, egr afgedopt en luchtfilterhuis aangepast.
we schatten ongeveer 100pk.
zat zelf te denken aan een 2.4 bak?
grt hilvert
we hebben de turbodruk omhoog gezet, brandstofpomp meer gegeven, egr afgedopt en luchtfilterhuis aangepast.
we schatten ongeveer 100pk.
zat zelf te denken aan een 2.4 bak?
grt hilvert
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: versnellingsbak t4 1.9td
100PK ?? Zonder interkoeler , en nog belangrijker , zonder externe oliekoeler ??buggybroezer schreef:Hallo pascal,
we hebben de turbodruk omhoog gezet, brandstofpomp meer gegeven, egr afgedopt en luchtfilterhuis aangepast.
we schatten ongeveer 100pk.
zat zelf te denken aan een 2.4 bak?
grt hilvert
Dat haal je nooit zonder een zwart rookgordijn achter je bus
Op welke turbodruk draait dat ding dan ? En hoeveel extra inspuiting heb je dan gegeven ?
Mijn 1.9TD had (op de testbank) net geen 90PK , en die zat tegen het roken aan (net voor het overmatig roken iets teruggedraaid) , maar met (een broodnodige) externe oliekoeler erbij . De olie van de getunde 1.9TD word zo verrekte heet dat je je blok zo in de soep draait eens je gaat gassen met dat ding.
Om 100PK te halen , kun je best ook een grotere plunje in de inspuitpomp monteren , katalysator zeker leeghalen , en zeker een interkoeler monteren om de inlaattemperatuur wat naar beneden te halen . Of je zuigers zien er binnenkort uit als hoopjes gesmolten alu .
Met een 2.4d bak haal je geen winst , da's er ook een met korte verhoudingen . En het past ook niet vermoed ik .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 17 jun 2012, 23:09
Re: versnellingsbak t4 1.9td
Hoi pascal,
wij hebben hem niet op een testbank gehad, kan ook zijn dat het op een bank 90 pk is,
maar ben geen trapper en wil graag met 120km/h vatsoenlijk in de bus kunnen zitten, daarom mijn vraag.
Kat is er ook al onder vandaan.
Daarom zit ik op dit forum, om gedachten uit te wisselen met wat er mogelijk is,
zit zelf meer in de vw buggy hobby( ben met een buggy aan het bouwen die een tfsi hart ) en heb nog niet veel kaas gegeten van de t4 scene.
grt hilvert
wij hebben hem niet op een testbank gehad, kan ook zijn dat het op een bank 90 pk is,
maar ben geen trapper en wil graag met 120km/h vatsoenlijk in de bus kunnen zitten, daarom mijn vraag.
Kat is er ook al onder vandaan.
Daarom zit ik op dit forum, om gedachten uit te wisselen met wat er mogelijk is,
zit zelf meer in de vw buggy hobby( ben met een buggy aan het bouwen die een tfsi hart ) en heb nog niet veel kaas gegeten van de t4 scene.
grt hilvert
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: versnellingsbak t4 1.9td
Met mijn 1.9TD kon ik redelijk vlot doortrekken tot 150km/u , maar dat aanhouden was helemaal niet aan te raden , wegens te hoge toeren . Bij 150km/u zit je met de standaard versnellingsbak al in de rode zone van het toerental .
120km/u aanhouden gaat vrij goed , zolang er geen aanhanger achter hangt , of hij niet al te zwaar beladen is .
Maar of je nu 85PK hebt , of 100PK , dat maakt niets uit , aangezien het toerental ongewijzigd blijft . Maar , hoe meer PK's je hebt , deas te makkelijker zal hij aan die snelheid zitten , en des te makkelijker zal hij ook een langere 5e versnelling kunnen trekken .
Om een langere 5e versnelling te kunnen trekken , heb je aardig wat extra PK's nodig (ik zou aanraden om er toch minimaal 90pk te hebben uit die 1.9TD) .
Als jij die PK's hebt , dan moet het goed te doen zijn om een setje tandwielen te veranderen
Maar nochmaals , een oliekoeler is toch echt een must eens je 85-90PK haalt uit een 1.9TD . Het is een kleine kost (pakweg 200eur) , maar het verlengd de levensduur van je blokje aanzienlijk.
120km/u aanhouden gaat vrij goed , zolang er geen aanhanger achter hangt , of hij niet al te zwaar beladen is .
Maar of je nu 85PK hebt , of 100PK , dat maakt niets uit , aangezien het toerental ongewijzigd blijft . Maar , hoe meer PK's je hebt , deas te makkelijker zal hij aan die snelheid zitten , en des te makkelijker zal hij ook een langere 5e versnelling kunnen trekken .
Om een langere 5e versnelling te kunnen trekken , heb je aardig wat extra PK's nodig (ik zou aanraden om er toch minimaal 90pk te hebben uit die 1.9TD) .
Als jij die PK's hebt , dan moet het goed te doen zijn om een setje tandwielen te veranderen
Maar nochmaals , een oliekoeler is toch echt een must eens je 85-90PK haalt uit een 1.9TD . Het is een kleine kost (pakweg 200eur) , maar het verlengd de levensduur van je blokje aanzienlijk.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 17 jun 2012, 23:09
Re: versnellingsbak t4 1.9td
toppie uitleg!
oke dan ga ik deze monteren, en welke tandwielen moet ik dan hebben om de 5e iets rustiger te maken.
grt hilvert
oke dan ga ik deze monteren, en welke tandwielen moet ik dan hebben om de 5e iets rustiger te maken.
grt hilvert
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: versnellingsbak t4 1.9td
Kijk eerst eens even na welke "ratio" jouw versnellingsbak nu heeft . (ratio = verhouding)buggybroezer schreef:toppie uitleg!
oke dan ga ik deze monteren, en welke tandwielen moet ik dan hebben om de 5e iets rustiger te maken.
grt hilvert
Indien hij bij 130km/u ongeveer 3750tr/min draaid (uiteraard bij originele bandhoogte) , dan heb je de standaard verhouding . (0,755)
Indien je motor voldoende vermogen heeft , en je trekt geen zware aanhangers of rijd niet steeds zwaar beladen rond , dan kun je de tandwielset van de 5e versnelling wijzigen door een setje van een 02D bak , ipv de 02B bak . De 02D bak zit op een Syncro . De verhouding is dan 0,68 (ipv 0,755) . De tandwielset voor 0,68 verhouding vind je ook terug in een bak van een Golf III TDI , een Passat , een Corrado , enz ...
de verhouding 0,755 heeft een tandwielset van 34/44
de verhouding 0,68 heeft een tandwielset van 32/47
Wat betekend dat ?
Met een 0,755 verhouding , bij 110km/u draaid de motor ongeveer 3400toeren
Met een 0,68 verhouding , bij 110km/u draaid de motor ongeveer 2900toeren
500tr/min verschil is een groot verschil hoor ...
Twijfel je of de motor voldoende vermogen heeft om de 0,68 verhouding te kunnen trekken , dan kun je nog altijd opteren voor eentje tussenin : de 0,71 verhouding . (dan draaid de motor 3150toeren bij 110km/u )
Onderdeelnummers van de 0,68 tandwielset =
02D 311 158
02D 311 361
(kosten ongeveer 260eur voor de beide tandwielen)
Voila , makkelijker kan ik het niet maken
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 17 jun 2012, 23:09
Re: versnellingsbak t4 1.9td
hoi pascal,
bedankt voor de info, zal er mee bezig gaan .
Dit is hetgeen waar een forum voor bedoeld is, chappo
bedankt grt hilvert
bedankt voor de info, zal er mee bezig gaan .
Dit is hetgeen waar een forum voor bedoeld is, chappo
bedankt grt hilvert
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: versnellingsbak t4 1.9td
Je zou ook een inch grotere bandenmaat kunnen gaan nemen.
Egbert
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: versnellingsbak t4 1.9td
Ik heb eens geëxperimenteerd met hogere banden.
Om toerental reductie te bewerkstelligen.
Het gaat prima op snelweg.
Maar bij acceleraties merk je het wel behoorlijk hoor, en dat in alle versnellingen..iets trager..
Om toerental reductie te bewerkstelligen.
Het gaat prima op snelweg.
Maar bij acceleraties merk je het wel behoorlijk hoor, en dat in alle versnellingen..iets trager..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: versnellingsbak t4 1.9td
Nog een reactie van een 19 td rijder.
Wij rijden ook met een 19 td met de zelfde tandwielen als hier voor
aan gegeven,onze 19 td meet 90 pk op de rollenbank.
Met 2 paarden in de trailer op de vlakke weg geen probleem.
Maar op langere helling heeft hij het zwaar.
Verder top rijden met de tandwielen.
P.s. geen overmatige rookontwikkelingen en zuinig.
Groet Jan h
Wij rijden ook met een 19 td met de zelfde tandwielen als hier voor
aan gegeven,onze 19 td meet 90 pk op de rollenbank.
Met 2 paarden in de trailer op de vlakke weg geen probleem.
Maar op langere helling heeft hij het zwaar.
Verder top rijden met de tandwielen.
P.s. geen overmatige rookontwikkelingen en zuinig.
Groet Jan h
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: versnellingsbak t4 1.9td
Dat kan ook , maar het is niet echt de goeie oplossing , aangezien je door de hogere banden ook je trekkracht verliest in de kleine versnellingen .Egbert&Manon schreef:Je zou ook een inch grotere bandenmaat kunnen gaan nemen.
Egbert
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: versnellingsbak t4 1.9td
Pascal, heeft het enig nut om bij een acv de tandwielen te wisselen voor de 0,68 ?
je gaat dan dus minder toeren maken is minder herrie en lager verbruik ? of is dat niet zo.
rob
je gaat dan dus minder toeren maken is minder herrie en lager verbruik ? of is dat niet zo.
rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.