Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Jeroenvb
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2010, 21:23

Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Jeroenvb »

Beste T4 kenners,

Ik heb een vervelend probleem met mijn T4 2.4D Alkoof camper 1996. Er komt een bijgeluid uit het rechter voorwiel. Dit probleem is vervelend omdat het zich alleen voordoet na lange tijd (meer dan een uur vaak) op de snelweg rijden boven de 80 km/u. En ik kan moeilijk een monteur meenemen voor een urenlange rit!

Misschien dat hier iemand het probleem herkent:

-Het geluid komt uit het rechter voorwiel.
-Alleen tussen de 80 - 110 km/u (harder gaat niet met zo'n grote pet op :knipoog )
-Alleen tijdens lange ritten
-En nu dan maar een poging om het geluid te omschrijven: whoe, whoe, whoe, whoe....
-Het klinkt alsof de aandrijfas opeens de ruimte krijgt om te resoneren.

Wiellager? homokineet? aandrijfas? Ik kan me voorstellen dat het voor een garage moeilijk is om te zeggen wat het is als ze het niet zelf kunnen horen. Maar om nu lukraak maar wat te vervangen is ook weer zonde geld. Ik zie in de zoekfunctie regelmatig staan dat er een homokineet vervangen wordt. Een zwak punt voor een T4 bouwjaar 1996?

Iemand een tip of hetzelfde probleem gehad?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Pascal-141 »

Je kan om te beginnen de auto eens opkrikken , en dan aan het wiel wringen (op en neergaan de beweging , en van links naar rechts) . Als je speling voelt , zal het wiellager aan vervanging toe zijn .
Kun je meteen ook voelen of het wiel nog vlotjes ronddraaid , als dat niet het geval is : het lager ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door sgsdebruijn »

Ik zou ook zeggen wiellager
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Harm »

Indien het een versleten wiellager is, zou dit lager dan niet heet gaan lopen (vandaar het whoe whoe-geluid)? Dit is misschien dan tijdens een rit gemakkelijk te controleren
Gebruikersavatar
Jeroenvb
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2010, 21:23

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Jeroenvb »

Maandag ben ik weer in het magazijn waar de Camper gestald is. Ik ga dan het wiel eens opkrikken.
Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
Jeroenvb
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2010, 21:23

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Jeroenvb »

Voorwielen omhoog gehad. Geen merkbare speling en wiel rechts draait net zo soepel rond als wiel links. Met de paasdagen gaat de auto naar buiten. Dan maar eens kijken of het binnenste van het wiel warm wordt na een lange rit.
Gebruikersavatar
Jeroenvb
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2010, 21:23

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Jeroenvb »

Afgelopen weekend weggeweest met de camper. En daar was het geluid weer! Op de heenreis duurde het 400km voordat het geluid er was, op de terugweg was het er na 100 km al. (eerder warm door de bergen?) Het komt plotseling en het gaat ook weer vanzelf weg. Maar het klinkt wel ernstig! Alsof het wiel los zit!
Deze keer heb ik met de memo functie van de smartphone het geluid kunnen opnemen. Het is goed hoorbaar. Op de achtergrond natuurlijk de hard werkende 5 cilinder diesel (2800kg gewicht + alkoof windvanger) op de voorgrond is het bewuste geluid. Een tak-e-tak-e-tak geluid. Bij 40 sec. in de opname is het heel duidelijk te horen, daar gaf ik plankgas na heel even van het gas te zijn gegaan. Gas los laat het geluid verdwijnen, vol gas wordt het erger totdat het uiteindelijk weer geheel verdwijnt.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. De link gaat naar het mp3 bestand op mijn microsoft skydrive genaamd "T4 geluid rechter voorwiel":

https://skydrive.live.com/redir?resid=F ... 6AAF08!723
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Joris 407 »

Ik weet niet heel veel van auto's of zo, maar ben een beetje technisch aangelegd. Te horen aan aan de frequentie van het geluid heeft het te maken met de omwenteling van je assen / wielen (daar was jezelf ook al achter;). Er is ergens ruimte voor een onderdeel om de kans te krijgen te resoneren. Ik denk aan aan een ruimte op 1 van de lagers, misschien het lager waar een aandrijfas de versnellingsbak uit komt?

Wat is de km stand van je auto? Heb je een trilling in je stuur?

Overigens is de locatie waar het geluid vandaan komt soms lastig vast te stellen, dus laat je daar niet door misleiden.
Wel mooi zo'n opname, dat spreekt toch wat meer! Misschien zijn er anderen die een idee hebben?
Gebruikersavatar
Jeroenvb
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2010, 21:23

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Jeroenvb »

De km stand is 118.000
De auto rijdt geheel trillingsvrij. Het geluid is totaal niet merkbaar in het rijden of voelbaar in stuur of pook of waar dan ook.
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Joris 407 »

Een collega hier heeft ook even geluisterd. De voor de handliggende zaken worden genoemd: homokineet, cardanas? De frequentie is niet zo hoog dat het tussen de motor en bak zit. Het zit na de overbrenging.
Km stand is niet heel hoog en geen trilling sluit ook een kapotte band (vlakke kant) uit. Kan ook ellende veroorzaken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

Wil je eens kijken of de stofvangers achter de remschijven(die metalen plaatjes) nog goed vastzitten en of die niet tegen de remschijven komen?
Is maar een idee van mij..

Maar het klinkt ook alsof er speling op de splines van een aandrijfas zit.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jeroenvb
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2010, 21:23

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Jeroenvb »

stofvangers zitten nog vast. Volgende week gaat de auto naar een garage met T4 ervaring. Zij gaan beginnen met zoeken bij de multi-riem.
Best een moeilijke klus voor ze, zoeken naar een geluid wat ze niet zelf kunnen horen. Ik kan ze moeilijk een paar uur laten proefrijden!
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door robstof »

het komt over als een vrij harde tik, en niet gelijklopend met het toerental, maar dat is al gezegt, de homokineet hoor en voel je meer als je de bocht om gaat, en hij heeft teweinig km daar voor, het fibreert (moeilijk woord) meer mee met de wiel omtrek, zoals een glas wat tegen de voorruit licht, iets wat tegen de carrosserie aan tikt, ik denk zelf niet dat het slijtage is, een voorbeeld bij mijn acv motor zat nieuw, een plasiek plaatje ergen bij of op de intercooler met TDI er op ging rammelen als de pest, er af en rammel weg, het is al eerder geschreven, en is iets wat de ruimte heeft gekregen om te rammelen, maar ik geloof zelf niet in lagers of homokineet, maar ja zo op afstand lul ik natuurlijk ook maar wat in de ruimte, maar ik heb ook een hekel aan rameltjes, dus hoop ik dat het gevonden woord, ik ben alleen bang dat een garage gelijk aan het duurste denkt, maar dat het misschiel wel iets is wat je zelf kan vinden, loop alles gewoon nog een na.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door WouterW »

Lekke schokdemper rechtsvoor is ook nog een mogelijke optie. Maar da's vrij makkelijk te constateren. theorie erachter: de viscositeit van de resterende olie wordt lager naarmate er langer gereden wordt (gerammel begint pas na x aantal km's). En geeft zo icm met misschien een niet helemaal ronde band of matige balancering ervan de benodigde speling en navenant geklapper. 't is maar theorie :nuts . Succes met het opsporen van de dader :politie
Laatst gewijzigd door WouterW op 18 jun 2012, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

zit er niet toevallig iets in je band?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie