Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koelbox op gas, is dit wel veilig????
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 07:35
- Locatie: Tussen Gent en Antwerpen
koelbox op gas, is dit wel veilig????
De mannen, en vrouwen,
Heb onlangs een koebox gekocht die zowel op 230/12v als op gas kan koelen.
Als we de bus verlaten om een fietstocht te gaan maken, wil ik de frigo op gas laten koelen. Mijn vraag, wat moet ik zeker doen en wat mag ik zeker niet doen, om het koelen op een veilige manier te laten verlopen? Ik zou niet graag terugkeren naar een uitgebrand exemplaar van mijn t4. Ik zou er een verschrikkelijke kater aan overhouden. Het 1.9d busje, men baby, heeft er al 300 000 km op zitten, en nog wil ik het niet kwijt. Wat moet ik voorzien van verluchting en dergelijke, graag jullie suggesties?
Vriendelijke groet Geert Waterschoot.
Heb onlangs een koebox gekocht die zowel op 230/12v als op gas kan koelen.
Als we de bus verlaten om een fietstocht te gaan maken, wil ik de frigo op gas laten koelen. Mijn vraag, wat moet ik zeker doen en wat mag ik zeker niet doen, om het koelen op een veilige manier te laten verlopen? Ik zou niet graag terugkeren naar een uitgebrand exemplaar van mijn t4. Ik zou er een verschrikkelijke kater aan overhouden. Het 1.9d busje, men baby, heeft er al 300 000 km op zitten, en nog wil ik het niet kwijt. Wat moet ik voorzien van verluchting en dergelijke, graag jullie suggesties?
Vriendelijke groet Geert Waterschoot.
Re: koelbox op gas, is dit wel veilig????
'k heb 1 keer een "brandende" koelkast in m'n caravan gehad en dat wil je niet meemaken...... Dat je zelf al twijfelt spreekt boekdelen, ik zou zeggen: bij twijfel niet inhalen.
waterschoot.geert schreef:De mannen, en vrouwen,
Heb onlangs een koebox gekocht die zowel op 230/12v als op gas kan koelen.
Als we de bus verlaten om een fietstocht te gaan maken, wil ik de frigo op gas laten koelen. Mijn vraag, wat moet ik zeker doen en wat mag ik zeker niet doen, om het koelen op een veilige manier te laten verlopen? Ik zou niet graag terugkeren naar een uitgebrand exemplaar van mijn t4. Ik zou er een verschrikkelijke kater aan overhouden. Het 1.9d busje, men baby, heeft er al 300 000 km op zitten, en nog wil ik het niet kwijt. Wat moet ik voorzien van verluchting en dergelijke, graag jullie suggesties?
Vriendelijke groet Geert Waterschoot.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: koelbox op gas, is dit wel veilig????
kijk uit!!!!!!!!
zo'n ding is levens gevaarlijk!!!!!
van een bevriende motorclub in duitsland laatst gehoord dat een paar crossers
s'avonds in hun bus zijn gaan slapen en dat men vond dat ze de andere ochtend wel erg lang uit sliepen
.......................ze waren dood
wat er gebeurd was:
koelbox aan op gas (geen uitlaat naar buiten)
de uitlaat gassen verdringen zuurstof en stinken niet erg
je sterft dan in je slaap en het schijnt dat je er niets van merkt
wat hier dus gebeurt was
2 jonge mannen dood
errug triest
dus leer hier van en wees uitermate voorzichtig met dergelijke apparaten!!!!!!!!
p.s. je hoeft niet te slapen, er zijn ook verhalen van mensen die bij aggregraat in een afgeloten ruimte onwel worden
als degene realiseert wat er gebeurt heb je een paar seconden om bij frisse lucht te komen
ennuhhh een afgebrand busje als je terug komt is vergeleken hierbij nog niet zo erg
zo'n ding is levens gevaarlijk!!!!!
van een bevriende motorclub in duitsland laatst gehoord dat een paar crossers
s'avonds in hun bus zijn gaan slapen en dat men vond dat ze de andere ochtend wel erg lang uit sliepen
.......................ze waren dood
wat er gebeurd was:
koelbox aan op gas (geen uitlaat naar buiten)
de uitlaat gassen verdringen zuurstof en stinken niet erg
je sterft dan in je slaap en het schijnt dat je er niets van merkt
wat hier dus gebeurt was
2 jonge mannen dood
errug triest
dus leer hier van en wees uitermate voorzichtig met dergelijke apparaten!!!!!!!!
p.s. je hoeft niet te slapen, er zijn ook verhalen van mensen die bij aggregraat in een afgeloten ruimte onwel worden
als degene realiseert wat er gebeurt heb je een paar seconden om bij frisse lucht te komen
ennuhhh een afgebrand busje als je terug komt is vergeleken hierbij nog niet zo erg
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 07:35
- Locatie: Tussen Gent en Antwerpen
Re: koelbox op gas, is dit wel veilig????
Lieve mensen, ik ben er mij ten volle van bewust dat bij een open vlam, aanvoer van frisse lucht en afvoer van verbrandingsgassen nodig is. Ik vraag mij af of de vensters op een kier laten staan voldoende is? Of zou ik toch een kanteldakje aanschaffen? Heeft iemand hiermee ervaring?
Hartelijk dank. Geert.
Hartelijk dank. Geert.
Re: koelbox op gas, is dit wel veilig????
Bijna alle T3's van Westfalia hebben een electrolux op gas, uiteraard wel oplettend dat alles goed is onderhouden.
Er zitten niet voor niets van die roosters aan de buitenkant, die moet je wel gebruiken.
Mijn 1e T3 had ook een koelkast op gas en het werkte perfect. Maar onderhoud is met alle gasapparatuur belangrijk.
Als ze zo levensgevaarlijk zouden zijn dan zou de verkoop ervan verboden worden.
Leo
Er zitten niet voor niets van die roosters aan de buitenkant, die moet je wel gebruiken.
Mijn 1e T3 had ook een koelkast op gas en het werkte perfect. Maar onderhoud is met alle gasapparatuur belangrijk.
Als ze zo levensgevaarlijk zouden zijn dan zou de verkoop ervan verboden worden.
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Re: koelbox op gas, is dit wel veilig????
Ik begrijp dat enige mensen niet zo van gas gecharmeerd zijn,maar mijn ervaring al meer dan 30 jaar is,met flexibele aluminium slang op de uitlaat naar buiten en voldoende aanvoer van frisse lucht naar binnen is er geen probleem .
Wel af en toe (1 x per jaar ) brandermondje schoonmaken. :klappen
Wel af en toe (1 x per jaar ) brandermondje schoonmaken. :klappen
Re: koelbox op gas, is dit wel veilig????
Ik heb een inbouwkoelkastje met afvoer naar buiten.
Maar omdat we ook een los gaskacheltje met keramisch element heb ik voor extra veiligheid ook een CO2 alarm in de auto geplaatst.
Kacheltje brandt maar zelden toch geeft het een veiliger gevoel dat er wat in zit dat laat weten als er levensgevaarlijke gassen in de auto komen. Kostte wel rond de 30 euro maar wat is dat nu om 2 mensenlevens te redden als het nodig is.
Tot nu toe 1 keer gehad dat het ding (vreselijk hard) begon te gillen!
Misschien een optie voor iedereen die langere tijd in het inwendige van zijn auto bivakeerd?
Groeten Erik
Maar omdat we ook een los gaskacheltje met keramisch element heb ik voor extra veiligheid ook een CO2 alarm in de auto geplaatst.
Kacheltje brandt maar zelden toch geeft het een veiliger gevoel dat er wat in zit dat laat weten als er levensgevaarlijke gassen in de auto komen. Kostte wel rond de 30 euro maar wat is dat nu om 2 mensenlevens te redden als het nodig is.
Tot nu toe 1 keer gehad dat het ding (vreselijk hard) begon te gillen!
Misschien een optie voor iedereen die langere tijd in het inwendige van zijn auto bivakeerd?
Groeten Erik
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: koelbox op gas, is dit wel veilig????
Nu ben ik wel geen specialist, maar koelen en verwarmen op gas in een bus zonder de op het systeem afgestemde aan en afvoer lijkt mij vragen om moeilijkheden en het creëren van onnodig risico's. Een CO2 alarm is natuurlijk een mooi ding, maar komt in bovenstaande toepassingen op mij over als:
Je creëert een onnodige onveilige situatie, vervolgens installeer je een melder om je voor dit gevaar te waarschuwen.
Het komt op mij nogal ondoordacht over.
Wat verwarming betreft zijn de meest toegepaste en veilige opties:
1. Het installeren van een dieselgestookte standkachel. Duur, maar wel mooi als je er veel gebruik van wilt maken.
2. Elektrisch. Goedkoop en simpel in gebruik, maar hiervoor moet je wel aan de paal. Voor deze oplossing heb ik gekozen.
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/verwarming.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/vloer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor het koelen zijn de opties:
1. Absorptie. 12V, 230V en gas, maar dan wel op de juiste wijze geïnstalleerd met luchtroosters naar buiten. 12V tijdens het rijden, 230V als je aan de paal staat en op gas als je vrij staat of niet aan de paal wilt.
Voordelen:
Koelkast/box is in verhouding goedkoop.
Op gas koelen is in verhouding goedkoop.
Stil
Nadelen:
Gas geeft toch een iets groter risico. Is misschien meer een gevoel, maar soms helaas ook reëel. http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/34581/C ... zwaag.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een absorptie koelt tot een aantal graden onder de omgevingstemperatuur. Bij erg warm weer in verhouding dus een minder goede koeler.
2. Een compressor koelkast/box. 12V en 230V.
Voordelen:
De veiligste koeler.
Overal te plaatsen. Geen aan en afvoer door de wand van je bus.
Zeer groot koelvermogen ook bij hoge temperaturen. Goede compressors kunnen bijvoorbeeld ook tot 18gr. vriezen.
Op 12V beduidend zuiniger, dan een absorptie. (Ook op 230 natuurlijk, maar als je aan de paal staat is dit niet van belang, aangezien op een camping vrijwel nooit met een meter gewerkt wordt.)
Nadelen:
Je elektrische DC (12V) installatie zul je moeten afstemmen op je verbruiksgedrag en zal dus meestal zwaarder uitgevoerd worden, dan wat voor een absorptie nodig is. Je koelt immers ook op 12V als je stil staat. (Behalve als je aan de paal gaat) Hoeveel zwaarder je DC uitgevoerd moet worden is geheel afhankelijk van je wensen. Als je de mogelijkheid wilt hebben om een paar dagen vrij te staan zonder dat je rijdt zul je daar op moeten afstemmen.
Met een compressor ben je dus in investering duurder uit.
Verder hoor je de compressor, maar de moderne op de recreatie afgestemde goed koelkasten/boxen zijn zo stil, dat je ze nauwelijks hoort. Die van ons staat tegen het bed aan, maar we hebben er totaal geen last van.
Voor compressie-koelen heb ik gekozen:
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/koelbox.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kortom, om op je vraag terug te komen:
Of je houdt je absorptie koelkast, je verdiept je goed in de wijze van veilig installeren en je zet de zaag in je bus....
Of je houdt je absorptie, maar laat hem alleen op gas koelen als hij buiten staat, zoals Jan aangeeft.......
Of je verkoopt die koekast en kiest voor een compressor en past je DC-installatie zonodig aan.
Veel succes!
Je creëert een onnodige onveilige situatie, vervolgens installeer je een melder om je voor dit gevaar te waarschuwen.
Het komt op mij nogal ondoordacht over.
Wat verwarming betreft zijn de meest toegepaste en veilige opties:
1. Het installeren van een dieselgestookte standkachel. Duur, maar wel mooi als je er veel gebruik van wilt maken.
2. Elektrisch. Goedkoop en simpel in gebruik, maar hiervoor moet je wel aan de paal. Voor deze oplossing heb ik gekozen.
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/verwarming.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/vloer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor het koelen zijn de opties:
1. Absorptie. 12V, 230V en gas, maar dan wel op de juiste wijze geïnstalleerd met luchtroosters naar buiten. 12V tijdens het rijden, 230V als je aan de paal staat en op gas als je vrij staat of niet aan de paal wilt.
Voordelen:
Koelkast/box is in verhouding goedkoop.
Op gas koelen is in verhouding goedkoop.
Stil
Nadelen:
Gas geeft toch een iets groter risico. Is misschien meer een gevoel, maar soms helaas ook reëel. http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/34581/C ... zwaag.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een absorptie koelt tot een aantal graden onder de omgevingstemperatuur. Bij erg warm weer in verhouding dus een minder goede koeler.
2. Een compressor koelkast/box. 12V en 230V.
Voordelen:
De veiligste koeler.
Overal te plaatsen. Geen aan en afvoer door de wand van je bus.
Zeer groot koelvermogen ook bij hoge temperaturen. Goede compressors kunnen bijvoorbeeld ook tot 18gr. vriezen.
Op 12V beduidend zuiniger, dan een absorptie. (Ook op 230 natuurlijk, maar als je aan de paal staat is dit niet van belang, aangezien op een camping vrijwel nooit met een meter gewerkt wordt.)
Nadelen:
Je elektrische DC (12V) installatie zul je moeten afstemmen op je verbruiksgedrag en zal dus meestal zwaarder uitgevoerd worden, dan wat voor een absorptie nodig is. Je koelt immers ook op 12V als je stil staat. (Behalve als je aan de paal gaat) Hoeveel zwaarder je DC uitgevoerd moet worden is geheel afhankelijk van je wensen. Als je de mogelijkheid wilt hebben om een paar dagen vrij te staan zonder dat je rijdt zul je daar op moeten afstemmen.
Met een compressor ben je dus in investering duurder uit.
Verder hoor je de compressor, maar de moderne op de recreatie afgestemde goed koelkasten/boxen zijn zo stil, dat je ze nauwelijks hoort. Die van ons staat tegen het bed aan, maar we hebben er totaal geen last van.
Voor compressie-koelen heb ik gekozen:
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/koelbox.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kortom, om op je vraag terug te komen:
Of je houdt je absorptie koelkast, je verdiept je goed in de wijze van veilig installeren en je zet de zaag in je bus....
Of je houdt je absorptie, maar laat hem alleen op gas koelen als hij buiten staat, zoals Jan aangeeft.......
Of je verkoopt die koekast en kiest voor een compressor en past je DC-installatie zonodig aan.
Veel succes!
- Mickel Moen
- Berichten: 2028
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: koelbox op gas, is dit wel veilig????
Geert,waterschoot.geert schreef:Lieve mensen, ik ben er mij ten volle van bewust dat bij een open vlam, aanvoer van frisse lucht en afvoer van verbrandingsgassen nodig is. Ik vraag mij af of de vensters op een kier laten staan voldoende is? Of zou ik toch een kanteldakje aanschaffen? Heeft iemand hiermee ervaring?
Hartelijk dank. Geert.
Niet doen.
De be- en ontluchting moet op een deugdelijke wijze op/bij de koelkast geïnstalleerd zijn.
Zo'n ding brandt permanent en dat is wat anders dan even een keteltje water koken.
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: koelbox op gas, is dit wel veilig????
nog een puntje waar niemand bij stilstaat. zowel Co (koolmonoxide) als Co2 (kooldioxide) die bij verbranding vrijkomt, de eerste bij onvolledige verbranding zijn zwaarder dan het mengsel dat wij lucht noemen. Wat doen de meeste camperaars, de melder tegen het plafond schroeven, daar hangt de brandmelder in huis immers ook. Neemt van mij aan dat je dan al in eeuwige slaap bent voordat de melder zijn werk kan doen. ding hoort thuis op de plint!!
Re: koelbox op gas, is dit wel veilig????
Goed punt Repelsteeltje
Deze melders monteer je laag!
Erik
Deze melders monteer je laag!
Erik
Re: koelbox op gas, is dit wel veilig????
Dat is dus wat ik ook altijd geleerd heb bij de BHV cursussen. Echter, van vriendlief heb ik ook een co2-en rookmelder gekregen voor in de bus, helaas kan ik dat ding op geen enkele handige plaats kwijt, dus wilden we deze binnen (in huis) ophangen. Hij wilde het ding op het plafond doen ik natuurlijk reageren dat het lager moest gezien CO2 evenveel weegt als lucht en hierdoor niet tot nauwelijks stijgt. Nougoed, hele discussie, hij was het er niet mee eens en is begonnen met zoeken op internet waar hij inderdaad verschillende artikelen tevoorschijn kreeg dat je een CO2 melder evengoed op het plafond kan doen.
Nougoed, ik ben het er nog niet mee eens, maar zelfs het brandweercentrum zegt dat het wel aan het plafond kan...
Dus, ik weet het niet meer. Ik blijf wel even koppig dus hij zit NIET op het plafond
Groetjes,
Sinja
PS. misschien dat je eens op het camperforum kan informeren, het grote deel van de campers heeft ook een koelkast op gas, zij weten er misschien meer over?
Nougoed, ik ben het er nog niet mee eens, maar zelfs het brandweercentrum zegt dat het wel aan het plafond kan...
Dus, ik weet het niet meer. Ik blijf wel even koppig dus hij zit NIET op het plafond
Groetjes,
Sinja
PS. misschien dat je eens op het camperforum kan informeren, het grote deel van de campers heeft ook een koelkast op gas, zij weten er misschien meer over?
Re: koelbox op gas, is dit wel veilig????
Net zoon gebeld...brandweerman IJmuiden...daar is het in de groep geweest en...:
CO2 is een "warm" gas dat zal stijgen...conclusie...hoog dat ding.
grtz.Harry
CO2 is een "warm" gas dat zal stijgen...conclusie...hoog dat ding.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: koelbox op gas, is dit wel veilig????
@Jan, oeps
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: koelbox op gas, is dit wel veilig????
Harry 341 schreef:Net zoon gebeld...brandweerman IJmuiden...daar is het in de groep geweest en...:
CO2 is een "warm" gas dat zal stijgen...conclusie...hoog dat ding.
grtz.Harry
als het bij een zeer hete verbranding en in grote hoeveelheid vrij komt b.v. bij een huisbrand heeft de brandweer absoluut gelijk, maar dan heb je in je busje al knap hete voeten in je bed hoor..... Zou je dit mengsel wat bij een knappe fik vrijkomt rustig laten afkoelen gaat het co2 naar beneden en komt het restant lucht er bovenop te liggen.
die koelkasten in campers zijn echte sluipmoordenaars, dat komt heel langzaam vrij, klein vlammetje, dat uiteindelijk ook uit gaat door zijn eigen co2 als er geen ventilatiemogelijkheid is, maar eerst nog onvolledig gaat branden en het nog veel gevaarlijkere Co (koolmonoxide) begint te produceren, gas komt langzaam vrij, koelt af of krijgt dezelfde temperatuur als de omgevingslucht en zakt door zijn hogere massa behoorlijk snel naar beneden waar het zijn verstikkende werk doet. In dit geval zal de concentratie op de bodem sneller oplopen dan bovenin.
ervaring met co2?? ja heel veel, en ook met de verstikkende en dodelijke werking. http://www.nammachinefabriek.nl/aed-line" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door repelsteeltje op 08 jul 2012, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.