Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welk gereedschap mee te nemen?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Welk gereedschap mee te nemen?

Bericht door Icebox »

Hi allemaal,

Ik vraag mij al een tijdje af welk gereedschap ik allemaal mee 'moet' nemen in de camper, voor zowel korte reisjes als langere reizen.

Ik heb een hele krat met gereedschap bij, gereedschap waar ik zelf niks mee kan en wat ik zelf nauwelijks gebruik. Beetje zonde ruimte en zonde gewicht, dus ik zou graag van jullie advies willen wat ik absoluut wél mee moet hebben.

Zelf dacht ik om het volgende standaard in de auto te hebben:
- hamer
- steeksleutels
- kruiskop en platte schroevendraaier
- spanningsmeter
- paar tayrips
- ducktape
- een soort kneedbare pasta om gaatjes te dichten (?!)

Voor de langere en/of buitenlandse reizen:
- luchtcompressor(tje)
- extra v-snaar (lol..)
- stuurbekrachtigings snaar (omdat ik die toch eentje reserve heb)

Ik heb de krik uit de auto gehaald. 1 ik weet niet hoe die werkt, 2 ik weet niet of dat ding te vertrouwen is, 3 ik kan (durf) zelf geen band verwisselen en hoop dan maar dat er iemand is die een krik heeft mocht er iets met mijn band zijn. Of... hoe denken jullie over die krik?

En de rest? Ontbreekt er iets? Of vinden jullie dat ik iets van het rijtje niet mee hoef te nemen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Welk gereedschap mee te nemen?

Bericht door dennisvt4 »

zorg ervoor dat je een potkrik bij je hebt kosten niet veel en kunnen het gewicht goed dragen, beter dan de standaard krik die beter in de oudijzerbak kan

zorg voor een goede sleutel voor de wielbouten

wat klein gereedschap is altijd handig, maar als je zelf al niet t wiel wil/kan vervangen dan heeft veel meer gereedschap niet zoveel zin denk ik

dan heb je meer aan een pasje van de anwb
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welk gereedschap mee te nemen?

Bericht door Multivan Generation »

stukje pijp om moment te verlengen bij bandenwissel.

Blokje/plankje hout om krik op te laten steunen.
Dopsleutelsetje zou ik er bij doen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Welk gereedschap mee te nemen?

Bericht door Icebox »

Wat de krik betreft; ik twijfel hier zo over. Een veiliger gevoel om het bij te hebben (zeker als ik naar Turkije ga) aan de andere kant denk ik; hoe groot is de kans dat ik het nodig ga hebben?! Qua ruimte vind ik het dat misschien niet waard

Doppenset gaat er weer in :)

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Welk gereedschap mee te nemen?

Bericht door odorf »

Is wel geen gereedschap
motorolie
koelvloeistof
slangklem, kleintje en een grote van 10 of 15 cm
paar verschillende boutjes en schoeven
mesje
combinatietang (met geribbelde bek en knipggedeelte dus.)

Eu... :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Welk gereedschap mee te nemen?

Bericht door repelsteeltje »

meter of wat slang die op de vacuumleidingen en de retourleidingen van de verstuivers past.... kost een drol, altijd handig.

ow, ook makkelijk, stuk 2,5 mm2 draad, soepele uitvoering en wat kroonstenen.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Welk gereedschap mee te nemen?

Bericht door Icebox »

odorf schreef:Is wel geen gereedschap
motorolie
koelvloeistof
slangklem, kleintje en een grote van 10 of 15 cm
paar verschillende boutjes en schoeven
mesje
combinatietang (met geribbelde bek en knipggedeelte dus.)

Eu... :toppie
Slangenklemmetjes, olie en vloeistof heb ik inderdaad ook standaard in de auto (heb ik er niet bij gezet). Een klein stanleymesje ook. Tang zal ik ook toevoegen!

@Repelsteeltje: 'vacuumleidingen en de retourleidingen van de verstuivers' -> ik heb geen idee wat het is, waar het zit en wat ik ermee zou kunnen. Kun je me dat misschien uitleggen? En kroonstenen, wat kan er gebeuren dat ik die nodig zou hebben (en dat ik niet door kan rijden naar de eerstvolgende garage)?

@Jan, Ijzerdraad gaat er ook in!

@ Iedereen; en ik maar hopen dat het stukken minder dan die ene krat zou zijn.. :knipoog

Groetjes en alvast bedankt!!

Sinja
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Welk gereedschap mee te nemen?

Bericht door frank884 »

ja ijzerdraad zou ik ook meenemen
als er een deel van de uitlaat het begeeft kun je die omhoog binden daarmee
een doppendoos kan handig zijn.
de roetkat zou ik iig leeg maken (heb daarmee ooit in Polen gestaan dat die stenen erin (gruis) het ding verstopte)
en idd gooi die originele krik weg en haal een klein potkrikje met een paar houtblokjes (3 tons potkrikje het kost 20 -30€)
en een fatsoenlijke sleutel voor de wielmoeren los te maken
de originele is ook vuilnis (met een ringsleutel 19 kan het ook eventueel)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Welk gereedschap mee te nemen?

Bericht door odorf »

En Sinja,

Als je een keer oefent in het verwisselen van je band (evt onder begeleiding van een ervaren persoon) kun je het zelf, echt!
Ik zou alleen bij de bouwmarkt zo'n uitschuifbare wielmoersleutel-stang halen (15,- tot 20,-) Want zeker de voorste willen erg vast gaan zitten.
Als je een band kunt verwisselen dan heb je het compressortje niet nodig ... denk ik! Dat scheelt weer ruimte ... of je moet het natuurlijk ook willen gebruiken voor het opblazen van luchtbedden enzo.
Je hebt een reserveband ... toch?
Over vastzitten van moeren ... WD40 om boutjes los te krijgen, heb je ook hele kleine spuitbusjes van. Ook handig om mee te nemen.

En voor alle gereedschap natuurlijk een aanhangwagen ... :bonk
Nee valt wel mee hoor ... Ik heb het onderste achterste vakje van mijn Westfalia kastje halfvol zitten met wat steek en ringsleutels, schroevendraaiers tangen olie etc.
En de lange dingen en doppendoosje zitten in de bank. Maar dat neemt echt niet heel veel ruimte in.

Ijzerdraad is ook een goede ... ga ik meteen pakken :toppie

Groetjes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Welk gereedschap mee te nemen?

Bericht door repelsteeltje »

sinja, ik zal iets duidelijker zijn, onder de motorkap bevinden zich al naar gelang uitvoering van je bus een aantal dunne rubber slangen, deze hebben wel eens de neiging lek te gaan op een plek waar je het niet wilt hebben. Dan pist de diesel over je motorblok heen, of in geval van vacuumleidingen bij een TDI heb je gelijk een motorstoring te pakken.

Kroonstenen??? nou ik heb zelf wel eens mogen meemaken dat de draad van een steker bij de dynamo gewoon gebroken was. (met een golfje dan) kon ik toch mooi ter plaatse oplossen met een kroonsteen. In diezelde hoek zit het stuk elektradraad ook.
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Welk gereedschap mee te nemen?

Bericht door Harm »

Ik heb een complete set schakelbolletjes gehaald bij de VW-dealer voor het geval dat het schakelmechanisme het begeeft (kosten ongeveer 12 Euro meen ik). Vroeg of laat zijn deze toch aan de beurt. Ik denk het ook zelf wel te kunnen repareren maar in ieder geval geen problemen met wachttijden wanneer het in de een of andere garage in Verwegistan moet worden gerepareerd.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Welk gereedschap mee te nemen?

Bericht door repelsteeltje »

een bijl :yes
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Welk gereedschap mee te nemen?

Bericht door koos 890 »

Wat ik mis hier is een zaklantaarn , zekeringen en extra lampjes ???
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Welk gereedschap mee te nemen?

Bericht door Endebendebus »

Zelf neem ik de diagnose stekker en een oud laptopje mee..om eventuele foutmeldingen te kunnen lezen.. :groteogen Gaat hier misschien wat ver. Ik heb altijd zo'n stalen leger kistje (waar ze kogels in doen) met steeksleutels en losse doppen etc. Op de bodem altijd een los handje bouten en moeren in diverse uitvoeringen slangeklemmen etc erin. Ook en poetslap is makkelijk. :yes
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Welk gereedschap mee te nemen?

Bericht door Icebox »

koos 890 schreef:Wat ik mis hier is een zaklantaarn , zekeringen en extra lampjes ???
Had ik inderdaad ook niet opgenoemd! Wel aanwezig! Thanks voor de oplettendheid!

@Endebendebus, zo'n stalen ding heb ik ook! :jump

@Repelsteeltje, ik heb wel een schepje.. kun je ook mee hakken?! :gekte En wat betreft die slangetjes en kroonstenen. Ik kan me er bij inkomen dat als je zelf dingen kan vervangen die slang bijvoorbeeld heel waardevol is. Voor mij is dat echter een no go.

@Harm, schakelbolletjes, ik denk dat dat voor mij een no go wordt, weet niet waar het hoort en of ik het ooit nodig ga hebben.

@Odorf, Die aanhanger, ja...! Daarom hoopte ik zo dat jullie zouden zeggen dat het wel genoeg is, maar als ik de antwoorden lees zat ik met mijn oorspronkelijke volle krat aan de goede kant! Ik had het eerst ook onder de bank (helemaal vol met gereedschap en kaarsjes etc :groteogen) en dat heb ik dus verplaatst naar achteren en mijn voedselvoorraad heb ik onder de bank verhuisd.
Reserveband heb ik, wd40 trouwens ook!

Dankjullie wel. Nu op voor een weekendje Eiffel! Eens zien of mijn v-snaar het trekt.

Groetjes,
Sinja
Plaats reactie