Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rook en onregelmatig vermogen

vragen over de T5
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door Rollin-Vilda »

Heren,

Ik ben momenteel in Schotland en zit met een probleem. Als ik optrek maakt de wagen een rookwolk en is het vermogen erg onregelmatig. Soms, op de snelweg vb, hapert hij ineens, komt er een gigantische wolk uit de uitlaat en rijdt dan weer normaal. Ik heb een nieuwe luchtfilter gekocht maar dat maakt op het eerste zicht geen verschil, ook de temoeratuur van de motor maakt niet zoveel uit. Het is een 130pk 5cilinder. Iemand tips wat het probleem zou kunnen zijn en wat ik best doe? Hij rijdt verder bijna normaal, dus ik geraak wel thuis,... Hoop ik toch ;-)

Alvast bedankt voor elke suggestie,

Rollin
Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door T5austria »

Hallo,
Als eerste zou ik zeggen controleer je oliepeil en koelvloeistof peil, Als je oliepeil snel zakt "elke dag controleren" dan gaat de turbo eerdaags de geest geven als het al niet zo ver is.
Een rokende motor komt meestal door dat olie langs de keramische lager van de turbo de uitlaat en het lucht inlaat kanaal worden geperst..
Als je koelvloeistof peil zakt en oliepeil dan is de kans groot dat de koppakking er uit ligt.

Dus ik zou eerst eens kijken welke vloeistoffen het snelst zakken en daar een conclusie uit trekken, hierdoor kan veel sneller een diagnose worden gesteld.
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door Rollin-Vilda »

Hoi,

Hij heeft in de maand mei een onderhoudsbeurt gehad, dat was ongeveer 5000km geleden. Koelvloeistof staat nog steeds op max. Oliepeil heb ik aangevuld ongeveer 1200km geleden, en is op de peilstok ongeveer 2mm gezakt, staat nog boven de helft van het gearceerd gedeelte. De motor doet ook vreemd rond de 1500 toeren, dat is niet nieuw, maar nu lijkt het erger te zijn. Misschien verbeeld ik het me maar.

Dank voor je reactie, ik bel maandag voor een afspraak met de garage, maar da's nog 2000 km...

Rollin
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door WouterW »

Koppakking komt vrijwel nooit voor. Mijn vraag is: is het een bnz of axd oftewel zit er een roetfilter onder? Zo ja, kan het zijn dat deze dicht zit? Geen gloeispiraal die oplicht op het moment dat het vermogen wegvalt.? Zo ja, dan zsm uit laten lezen, scheelt veel gissen.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door Rollin-Vilda »

Hoi,

Laten uitlezen doe ik sowieso zodra ik kan. Ik vraag me gewoon af wat ik in tussentijd kan doen en of ik eventueel de wagen kan beschadigen. Voor hetzelfde geld kreeg ik een antwoord dat begon met "Dat is makkelijk, je hebt last van een gescheurde....".
De wagen is van 2005, volgens mij zit er geen roetfilter onder.
In elk geval weerom bedankt voor het meedenken. Een bevriende garagist sms'te me "de Egr-klep of te hoog oliepeil kan ook".
Zodra ik meer weet post ik het hier.
Geruite groeten,
Rollin
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door Rollin-Vilda »

oh, en die gloeispiraal kan ik me niet herinneren, ik had het wat druk de wagen terug in gang te krijgen op de snelweg. Ik zal er op letten de volgende keer
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door TsX »

De rookwolk is dan ook zwart neem ik aan ?
Wit/grijs is koelvloeistof, blauw is olie.

Maar beschrijf het raar doen rond 1500 toeren eens ?

als ik me niet vergis gaat bij normaal optrekken de egr-klep dicht rondom dat toerental.

Je kan eventueel het vacuumleidingje ervan eens afkoppelen,
maar als deze dan nog door vervuiling open komt te staan krijgt je motor nog altijd 'vuile' lucht binnen.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door Rollin-Vilda »

Weer wat bijgeleerd! De rook is inderdaad pikzwart.

Rond de 1500 toeren moet hij soms eens "slikken" zoals mijn vrouw het noemt. Ik heb dan even minder vermogen en dan gaat die weer door. Als ik nu rond de 1500 toeren hang is het alsof ik stotend gas geef.

Waar vind ik dat leidinkje?

Rollin
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door TsX »

bij de mijne (AXD) lopen deze als je de motorkap open zet van dat vacuumtankje tegen het schutbord
naar je motorkapsluiting ongeveer toe. Deze 2 leidingen lopen naar je luchtinlaat.

Eentje zit bovenaan op de luchtinlaat, dit is een klep dit dichtgetrokken wordt als je de motor stil legt.
Die kan je gerust lam leggen, maar kijk even ofdat deze wel nog door veerkracht in de open positie staat.

Het andere, de egr klep zit het meest vooraan.
Deze kan je niet testen zonder demontage van het gehele huis.

De vacuumleidingen kan je makkelijk afdoppen door een bout in te duwen van de juiste dikte.
Bij mijn motor geeft het zo alleszins geen foutmeldingen.
Ik heb zelfs de leidingen verder verwijderd tot aan de aansluitingen rond het vacuumtankje,
zit er iets opgeruimder uit.

Je kan dit eens proberen, misschien zit het namelijk in je egr klep.
Door de uitlaatgassen in combinatie met aangezogen olie/-dampen krijg je daar een enorme smurrie.

Bekijk de laatste 2 foto's maar eens op viewtopic.php?p=268422#p268422" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is dus ten zeerste aan te raden het huis eens te demonteren en schoon te maken,
en ineens ook nog een plaatje monteren om je egr af te doppen.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door Rollin-Vilda »

vanuit de luchtinlaat zie ik op het eerste zicht een soepele, 2cm brede rubberen darm nasr de top van de motorafdekkap gaan (eindigt in een platte dop). Daar zit veel smurrie in, maar niet vol. Deze moet ik afsluiten dan?
De egr, daar blijf ik maar af, ik veronderstel dat ik zo wel thuis geraak. In elk geval maar zeer weinig Volkswagendealers in Noord-Schotland!
Groeten,
Rollin
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door TsX »

nee, het zijn 2 kleine plastic buisjes (denk ongeveer 3 a 5mm) die eindigen op rubber
darmpjes aan de aansluiting op de kleppen.
Kan echt geen duidelijke foto vinden vd 2.5 motor...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door WouterW »

Zo ziet mijn simpele EGR modificatie eruit:
2012-07-29 20.28.10.jpg
(114.38 KiB) 1092 keer gedownload
2012-07-29 20.29.30.jpg
2012-07-29 20.29.30.jpg (35.02 KiB) 3192 keer bekeken

vacuumlangetjes van EGR-bediening en stopklep zijn zichtbaar. Die naar de stop/smoorklep is intact en de andere is afgedopt aan weerskanten. Heb geen EGR plaatje maar wel gecontroleerd of de klep zelf nog 100% afsluit.
De slang naar de EGR kun je zonder problemen afdoppen. Wanneer je beschreven problemen werkelijk veroorzaakt worden door een niet (goed) sluitende EGR-klep dan zal deze mod geen/weinig verandering brengen, alleen in deellast wordt de klep niet meer helemaal geopend.

Het is iig het proberen waard:het einde van de rubberen slang op de EGR eraf en een m5 of m6 boutje erin draaien. Of tijdelijk een tie wrap om het dubbelgevouwen slangetje.

Succes
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door Rollin-Vilda »

Ik heb tranen in de ogen van dankbaarheid!

Het werd steeds moeilijker, een bijna permanente rookwolk die ons achtervolgde, hoofdschuddende Schotten... Ik heb toen ik je fotoos binnenkreeg op mijn mobieltje meteen de wagen in de kant gegooid en een klemmetje op die slang gezet. Het verschil is spectaculair!! Hij draait als een zonnetje en geen zwart wolkje aan de lucht. Man, ik sta bij je in het krijt hoor. Als we iets kunnen meebrengen van Schotland, laat maar weten.
Hartelijke groet,
Rollin en Anneleen
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door WouterW »

Een goeie Scotch is nooit te versmaden.... :knipoog
Nu nog opzoek naar de échte oorzaak. Blijkbaar opent de EGR op momenten dat ie dat niet moet doen. Maar goed, als het probleem zich niet meer voordoet, is het okee. Die EGR zit erop om aan emissie-eisen te voldoen, het sneuje is alleen dat milieu erbij gebaat is (en zelfs dat betwijfel ik ten zeerste) maar je motor niet. Okee, voor nu fijne reis en suc6 met je bussie. :wjw
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door TsX »

ah, voila. Wouter heeft er foto's van.

Dus nu heb je het niet meer ? Na het afdoppen van het onderste slangetje ?
Dan is er duidelijk iets mis met de beweging vd klep.
Mogelijk sluit deze niet meer correct zoals Wouter en ik denken.
Kan door verlies van veerkracht zijn of zeer vermoedelijk te vervuild met afzetting.
Dat moet je toch eens verder nakijken, want op een gegeven moment gaat deze continu blijven open
staan met de gekende gevolgen. Best is de EGR afsluiten met het bekende plaatje tussen kleppenhuis en egr buis.

Ps. de 'stopklep' kan je ook afdoppen.
Ik rij zo al lang rond en heb die 2 slangetje gewoon volledig weg gehaald en
afgedopt aan de sturing bij het vacuumtankje.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Plaats reactie