Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

V-snaar

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Zondag was de v-snaar weer behoorlijk aan het piepen. Maandag maar meteen naar de garage die ook constateerde dat de snaar slap hing. Hij is nu weer gespannen. Evengoed, dit kan niet. Wat Jan zei, zou het volgens hun niet zijn.
Ik kwam thuis en deelde mijn frustratie met de buurman die vroeg of hij eens mocht kijken. Ik had hem gezegd dat de piep vooral te horen is als ik een bocht moet maken/stuur. Ik motor gestart (dat blijft toch moeilijk, met startonderbreking :nuts ) en het stuur helemaal 'omgeggooid'. Je hoorde die afschuwelijke piep weer (die ene waar ik ook eens een vraag over heb gesteld (' oh die!')) en de buurman zag wat er gebeurde; de hydraulische pomp (van de stuurbekrachtiging ?!) komt 'ergens' tegen aan waardoor de v-snaar slipt. Je ruikt het verbranden.

Nu is de vraag; kan dit het zijn waardoor de v-snaren telkens kapot gaan?

Groetjes,
Sinja (die zaterdag voor 2 weken op vakantie gaat.. met bus...)
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: V-snaar

Bericht door sgsdebruijn »

En als je je stuur net niet helemaal uitdraait (dus niet tot hij niet verder kan? gat het dan wel goed?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Dan slipt en piept die bij stilstand niet. Als ik gewoon weg wil rijden of een flinke bocht neem dan wel.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Ja precies.
Maar er komt dus iets van dat tegen de snaar of poelie waardoor die slipt.
Morgen naar de garage toe. Zaterdag vertrekken we voor twee weken en over vier weken vertrek ik al richting Turkije; het gaat nog spannend worden zo.

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: V-snaar

Bericht door sgsdebruijn »

Komt er wel wat tegenaan? zou niet weten wat dat zou moeten wezen?
Lijkt toch eerder dat er iets gaat slippen/vastzitten en dat de riem erover wrijft.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Mijn aanname is dat er iets tegenaan komt. Misschien te snel gedacht. Als Ismet niks vind vandaag ga ik naar 'mijn' garage in Brabant. Second opinion. :)
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Nou, vandaag bij de garage. Alles weer uitgelegd. Auto is klaar, ga hem morgen halen.
Er is een ringetje tussengezet (waar tussen weet ik niet) en de riem die erop zat was te lang, wat ik toen ook al opmerkte en een forumlid ook (sorry, naam kwijt). Dus, ik ben benieuwd.

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: V-snaar

Bericht door WouterW »

Icebox schreef:Nou, vandaag bij de garage. Alles weer uitgelegd. Auto is klaar, ga hem morgen halen.
Er is een ringetje tussengezet (waar tussen weet ik niet) en de riem die erop zat was te lang, wat ik toen ook al opmerkte en een forumlid ook (sorry, naam kwijt). Dus, ik ben benieuwd.

Groetjes,
Sinja
Ik denk dat er ergens een ring tussen een poulie is gezet om de loop van je veelgeplaagde v-riem te verbeteren. OF ergens loopt wat aan waardoor de riem zó snel he, t loodje legt, OF de poelies staan niet in lijn. Een andere optie kan ik zo 123 niet bedenken.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Hi Wouter, dankje voor je reactie!

Ik denk dat er ook iets tegenaan loopt. De poelies lopen in lijn, daar was eerder al naar gekeken en een ringetje tussen gezet.

Ik denk dat Harry maar eens langs moet komen nu... :knipoog

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: V-snaar

Bericht door harry t5 191 »

Nou, busje al terug? :zwaai

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: V-snaar

Bericht door Egbert&Manon »

Icebox schreef:Ja precies.
.................... Zaterdag vertrekken we voor twee weken en over vier weken vertrek ik al richting Turkije; het gaat nog spannend worden zo.

Groetjes,
Sinja
Busje al op vakantie denk ik.. :campingT4
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: V-snaar

Bericht door PJJ-65535 »

Hoi,

Moeilijke maar interessante kwestie hier.
In een wat verder verleden heb ik eens een 2,5TD gehad (geen VW) die riemen vrat. Na ettelijke riemen en veel zoekwerk bleek dat een lager van een spanrol stuk was. Er zaten 2 lagers in een spanrol, waarbij er één iets aanliep (alleen te horen na demontage en met een stethoscoop). Na vervanging toen nooit meer problemen gehad.

Ik weet niet hoe de spanrollen van een VW intern zitten, maar als het lagertje niet goed is (of imitatie) kan de spanrol (minimaal) gaan slingeren of aanlopen met alle gevolgen (=riemenconsumptie) van dien.

KAn dat hier ookeen mogelijk oorzaak zijn..... ik doe maar een gooi....

Grts, suc6,

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Dankje voor de reacties!

Inmiddels zijn we weer terug, niet veel gereden deze vakantie (700KM) en totaal geen last gehad van een kapotte of piepende v-snaar.
De snaar die voor de vakantie vervangen was, was die van de stuurbekrachtiging. Die erop zat was waarschijnlijk te lang. Al kan ik niet geloven dat dat ervoor gezorgd heeft dat de v-snaren zo snel naar de klo... waren.

Ik ben heel zenuwachtig. Nog 2 weken en dan ben ik drie maanden weg met de auto. Ik ga hem driedubbel laten checken.

En zie ander topic over een voorval vandaag ajb.

Groetjes,
Sinja
blauwe camper
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2012, 08:29

Re: V-snaar

Bericht door blauwe camper »

Bij de t4 van mijn zoon brak de v snaar. (T4 1992,2.4l,57 kw,5 cylinder) Er was door de garage een nieuwe geplaatst die het na 600 km weer begaf. Wat blijkt bij deze uitvoering moeten 2 V snaren geplaatst worden : 1 voor de dynamo en 1 voor de stuurbekrachtiging. Type nummers:
023903137a en 074903137an
Kees den o
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: V-snaar

Bericht door Icebox »

Hoi blauwe camper!
Dat er twee snaren zitten weet ik. Bedoel je met je bericht dat als je de ene vervangt je de andere ook vervangen moet?
Zo ja, vreemd en kun je me dat uitleggen? Zo nee, dan begrijp ik je verkeerd.

Groetjes,
Sinja
Plaats reactie