Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rook en onregelmatig vermogen

vragen over de T5
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door Rollin-Vilda »

Zodra ik thuis ben zal ik hem laten nakijken uiteraard.

Als ik die Egr permanent afsluit, komt hij dan nog door de keuring? Ik vermoed dat ik mijn garagist niet moet vragen zo'n plaatje te installeren ;-)
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door WouterW »

TsX schreef:Dan is er duidelijk iets mis met de beweging vd klep.
Mogelijk sluit deze niet meer correct zoals Wouter en ik denken.
Blijkbaar sluit de EGR-klep zélf wel goed anders zou het probleem zich nog voordoen ook na het verwijderen van de vacuum-aansturing. Het probleem zit verderop, dus of de solenoid-valve op het schutbord (N18?) is niet goed of deze krijgt valse waarden van de ECU(=motormanagement) door. Ik zou er niet zo mee zitten, maak je tijdelijke reparatie bij thuiskomst definitief en laat de bus voor de zekerheid wel uitlezen. Weet niet waar je woont maar ik heb een VCDS (da's om uit te lezen dus..)
Keuring met EGR-delete is geen probleem, wanneer je garage een VW-dealer is dan zal dat EGR-plaatje vraagtekens oproepen bij het dienstdoende personeel.
grt Wouter
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door Rollin-Vilda »

Ik woon in Herne, dat is ten zuidwesten van Brussel. Ik vermoed een heel eindje van Achterhoek.

Ja, bij mijn garagist gaan ze vreemd kijken als ik zo'n plaatje vraag. Ze kijken daar vreemd bij elke vraag die ik heb.
Ik zal als ik thuis ben eens zoeken op het forum naar waar ik zo'n plaatje kan vinden en hoe ik het monteren, ik heb de suggestie al meermaals zien passeren.
Bedankt,
Rollin
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door WouterW »

Rollin-Vilda schreef:Ik woon in Herne, dat is ten zuidwesten van Brussel. Ik vermoed een heel eindje van Achterhoek
Misschien is het een optie om contact te zoeken met Pascal-141, hier ook erg aktief op zowel T4 en T5 forum, hij woont bij je in de buurt en met veel kennis en wellicht met een oplossing voor je problemen, altijd een PB'tje waard toch?
Hier nog wat info over de EGR, gevonden op dit mooie forum, wel in het T4 gedeelte maar de essentie is hetzelfde:
http://weetjewel.com/tips_en_trucs/egr_ ... ervolg.htm
een citaat uit de link, erg herkenbaar: Vanaf een bepaald laaddrukniveau keert de stroming in het EGR om. Als de EGR- klep dan door een foute functie niet op de juiste manier sluit, stroomt een deel van de verdichte verse lucht direct in de uitlaat, in plaats van in de cilinders. Maar omdat alle verse lucht ( dus ook die in het inlaatverdwijnende deel) eerst door de LMM stroomt, en voor de berekening van de inspuithoeveelheid bijgeteld wordt, kan de nog in de cilinders aankomende rest onder omstandigheden niet meer tot een volledige verbranding van de brandstof leiden.
Dan laat de motor raadselachtige symptomen van prestatieverlies en gelijktijdige verhoogde roetuitstoot zien. Maar de motorcomputer merkt van al dit niets op, omdat er geen censor voor de positie van het EGR- ventiel aanwezig is. De informatie over luchthoeveelheid, toerental en inspuithoeveelheid zal aan het normale bedrijf van de motor voldoen,
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door TsX »

Amai, die uitleg in het rood is wel zeer onduidelijk opgesteld...
Blijkbaar door een vertalingsmachine geduwd. :)

kan uiteraard vanalles zijn.
Ik zou echter gokken op de verminderde veerkracht waardoor het vacuum de klep opentrekt
op een verkeerd moment. Zou er verder ook niet achter zoeken, gewoon afsluiten die handel.

de VW dealers gaan je uiteraard liever een volledig kleppenhuis laten betalen aan een paar honderden euro's !
Plus dan nog eens de plaatsing, recyclagebijdrage, gebruik electronisch materiaal om uit te lezen, ...... :muur
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Rook en onregelmatig vermogen

Bericht door WouterW »

TsX schreef:Amai, die uitleg in het rood is wel zeer onduidelijk opgesteld... Inderdaad TsX hééle slechte vertaling maar dat staat ook vermeld in de link zelf
TsX schreef:Ik zou echter gokken op de verminderde veerkracht waardoor het vacuum de klep opentrekt
op een verkeerd moment. Zou er verder ook niet achter zoeken, gewoon afsluiten die handel
Mee eens TsX, afsluiten is de beste optie, alleen vacuüm kan de klep niet opentrekken op het moment van problemen aangezien er dan een hogere overdruk heerst in de inlaat dan in de uitlaat. Ervanuitgaande dat de turbo normaal opspoelt is er rond de 1500 rpm zoveel overdruk aan de inlaatkant dat de EGR-klep zelfs zonder hulp van de veerdruk dicht zou moeten blijven. Ik verdenk nog steeds de N18. Btw. de credits gaan naar jou, je zat spot on wbt de probleem veroorzaker :yes
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Plaats reactie