Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

KOPPELING

vragen over de T5
Plaats reactie
phdgent
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2011, 09:45

KOPPELING

Bericht door phdgent »

Als ik de versnellingen schakel, zij het op of af en ongeacht dewelke, dan hoor ik soms een geluid van twee metalen onderdelen die op elkaar 'slaan'. Nu is het zo dat dit zich meestal voordoet als ik een ietsje sneller schakel, ondanks m'n 'rustige' rijstijl, en dan eigenlijk de koppeling niet volledig tot het aller einde (met gestrekte voet en met kracht tegen de vloer) indruk.
De garagist (VW dealer) vond dat het lag aan de kabels tussen de pook en de bak, en stelde die wat af. Maar dat was niet echt dé oplossing.
Overigens, kan het dat dit soort kabels over de tijd wat rekken en dus wat moeten ingekort worden?

Nu wil ik eigenlijk weten of de koppeling/pedaal kan afgesteld worden zodat deze gemakkelijker en volledig open gaat bij het schakelen.
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: KOPPELING

Bericht door JP »

Bij mijn oude T5 hetzelfde probleem gehad
2x de versnellingsbak eronderuit steeds maar weer "afstellen" maar niets hielp
in 4 jaar en 120k km geen problemen gehad dat het niet werkte.
Maar het geluid geeft toch wel een naar gevoel.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: KOPPELING

Bericht door vaniac »

phdgent schreef:Als ik de versnellingen schakel, zij het op of af en ongeacht dewelke, dan hoor ik soms een geluid van twee metalen onderdelen die op elkaar 'slaan'. Nu is het zo dat dit zich meestal voordoet als ik een ietsje sneller schakel, ondanks m'n 'rustige' rijstijl, en dan eigenlijk de koppeling niet volledig tot het aller einde (met gestrekte voet en met kracht tegen de vloer) indruk.
De garagist (VW dealer) vond dat het lag aan de kabels tussen de pook en de bak, en stelde die wat af. Maar dat was niet echt dé oplossing.
Overigens, kan het dat dit soort kabels over de tijd wat rekken en dus wat moeten ingekort worden?

Nu wil ik eigenlijk weten of de koppeling/pedaal kan afgesteld worden zodat deze gemakkelijker en volledig open gaat bij het schakelen.
De hydraulische koppeling is zelfstellend. Als de koppelingsspeling niet meer goed is, is je koppelingsplaat aan vervanging toe.
Ik zou dan tevens de hele koppeling en het tweemassavliegwiel laten vervangen. Dure grap, maar dan ben je ook meteen van alles af.
Plaats reactie