Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Doorsolderen printplaat kombi-instrument Opgelost en meer.

vragen over de T4
Plaats reactie
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Doorsolderen printplaat kombi-instrument Opgelost en meer.

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Het lampje van de koelvloeistof van mijn T4 van 1992 AAB 2.4D knippert te pas en te onpas. (al ongeveer een jaar) Heb het kombi-instrument er maar weer eens uitgehaald. Volgens T4 wiki moet pin 2 van de stekkerverbinding verantwoordelijk zijn voor het knippersignaal. Maar waar zit pin 2 m.a.w. van waaruit moet ik tellen? Koelvloeistofpeil is gewoon altijd goed.

Herman744
Laatst gewijzigd door Herman744 op 18 aug 2012, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Doorsolderen printplaat kombi-instrument

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Mijn zoon keek even aan de achterzijde bij de stekkerverbinding en zag de nummers. Pin 1 zit in de bovenste rij helemaal links. Lijkt dat pin 1,2,5 niet echt goed gesoldeerd zitten. Pin 1 buitentemperatuur. Pin 2 koelvloeistoflampje. Pin 5 massa. Aan de slag dus.

Herman744
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Doorsolderen printplaat kombi-instrument

Bericht door Rotor »

Gewoon alle pennetjes even goed door solderen, ik zie al een aantal waar een eilandje omheen zit.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Doorsolderen printplaat kombi-instrument

Bericht door Icebox »

Zou iemand mij uit kunnen leggen wat door solderen is en wat er dan voor zorgt dat het gebeuren het wel doet?

Alvast bedankt,

groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Doorsolderen printplaat kombi-instrument

Bericht door Rotor »

Icebox schreef:Zou iemand mij uit kunnen leggen wat door solderen is en wat er dan voor zorgt dat het gebeuren het wel doet?

Alvast bedankt,

groetjes,
Sinja
Doorsolderen is, de soldeerbout op die aansluitingen zetten, een beetje tin erbij, en dan vloeit alles weer mooi vast.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Doorsolderen printplaat kombi-instrument

Bericht door Icebox »

Ah! Ik dacht altijd aan iets 'doormidden' solderen... Is dat mysterie ook weer opgelost :toppie
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

Re: Doorsolderen printplaat kombi-instrument

Bericht door Ruben V »

Het solderen zorgd er voor dat het pinnetje (onderdeeltje) vast komt te zitten aan de printplaat (dat groene ding) en ook gelijk kontakt maakt.
Door dat er continu spanning door loopt en het onderdeltje warm en koud word krimt en zet het soldeer in en uit. dit zorgt er voor dat het solderingetje scheurt. dit is zo minimaal dat je het vaak niet eens direct ziet. maar het zorgt er wel voor dat het dan wel en dan geen contact maakt met de printplaat waardoor dingen ontregeld kunnen raken.

zoals boven gezegt word even doorsolderen en het is weer een mooi nieuw vers contactje. :toppie
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Doorsolderen printplaat kombi-instrument

Bericht door Herman744 »

Hoi,
Het opnieuw solderen van de de 3 genoemde puntjes heeft tot gevolg, dat ik het knipperende lampje nu moet missen. Was er echt aan gewend, maar niet aan gehecht. Heb ook nog 2 puntjes bij de spanningsregelaar gesoldeerd. Ook de wijzers voor temperatuur en brandstofvoorraad wijzen weer juiste waardes aan.
Vanmiddag staakte de bus op de A73. Geen of te weinig brandstoftoevoer. Bleek een draadje bij de brandstofpomp gebroken te zijn. Stationair liep de wagen wel. Bij gasgeven, dus wat kantelen van de motor, werd het contact verbroken, dus geen brandstoftoevoer meer.. Opgelost door vriendelijke ANWB-medewerker. Toen ik vertelde over mijn knipperlampje was hij een en al oor. Hij had zelf een 23 jaar oude Audi met hetzelfde probleem. Zo konden we elkaar helpen. Nice.

Groet,
Een blije Herman744
Mac
Berichten: 769
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Re: Doorsolderen printplaat kombi-instrument Opgelost en mee

Bericht door Mac »

Mooi dat het is opgelost, maar nu zit je constant naar dat lampje te kijken, zal die weer beginnen te knipperen !!!!
Maar als je vertrouwen hebt in je eigen werk , zal dat wel meevallen.
:T44EVER :driveT4
It's not what you buy
It's what you create.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Doorsolderen printplaat kombi-instrument Opgelost en mee

Bericht door Herman744 »

Hoi Herman,

Inmiddels ongeveer 500 km gereden zonder knipoogjes. Alleen 3x bij elke start.
Stoppelhaene weer voor de deur.
Ben er trouwens nog steeds niet achter wat voor een schildje ik gevonden had bij mijn broer. Al heel wat sites doorgespit.
Groet,
Herman744
Plaats reactie