Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouwen naar camper

vragen over de T5
Plaats reactie
kochise58
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:17
Locatie: Heesch

Ombouwen naar camper

Bericht door kochise58 »

Hallo beste Weetjewellers,

Ik overweeg om mijn T5 LWB om te laten bouwen naar een camper. Ben zelf niet supertechnisch en heb weinig tijd, dus ben ik op zoek naar een goed ombouwbedrijf. Het liefst bij mij in de buurt (omgeving Oss), gezien eventuele garantieperikelen... In dit licht heb ik een paar vragen:

- wie is een soortgelijk project gestart en heeft goede ervaringen met welk ombouwbedrijf?
- heb inmiddels een bezoek gebracht aan Quickcamp in Moordrecht. Iemand ervaringen met dit bedrijf?
- ook ben ik bij FSL in Lithoyen langsgeweest. Lijkt qua prijs interessanter dan Quickcamp en de foto's van de projecten van dit bedrijf (de heer Frans Schraven) zien er prachtig uit. Iemand hiermee ervaringen?
- Tot slot: er moet in ieder geval een slaaphefdak in komen. FSL heeft een eigen dak ontwikkeld, maar ik lees op het forum nogal kritische reacties. Wat raden jullie aan? Reimo, maar vooral Sca lijken kwalitatief de beste, maar zijn waarschijnlijk ook een stuk duurder Maar gezien het belang van een goed slaaphefdak, ga ik toch voor kwaliteit.

Toch nog best veel vragen, maar ik stel alle reacties van (ervarings-) deskundigen zeer op prijs! En natuurlijk worden de foto's t.z.t. op het forum gepost.

Groeten, Ko.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb de ombouw gedeeltelijk laten doen bij JWG.
http://www.jwgcampers.nl/index.php?id=1&categorie=Home" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben zeer tevreden over dit bedrijf, maar is voor jouw geen optie neem ik aan: Op de grens van Friesland en Groningen.

Na enige daken bekeken te hebben, ben ik uiteindelijk bij een SCA aangekomen. Hele mooie kwaliteit. Mooi sluitmechanisme. Grote hoogte. Mooie belijning van het dak met de bus.
Ik ben er heel blij mee.
Wel duur.

Afbeelding

Succes met je keuze.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Giel
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 jun 2007, 08:33

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Giel »

Ga eens bij carlocamperbouw.nl in Waalwijk langs. Hij heeft voor mij een Reimo dak ingebouwd, tot tevredenheid.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Multivan Generation »

als je zo iets als dit kunt aanleveren,
dan heb je een fatsoenlijk dak voor een leuke prijs.
Is wel een KWB..

viewtopic.php?f=4&t=39168
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
it.hoogendorp
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 sep 2008, 17:28

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door it.hoogendorp »

Na een boel gepruts, heb ik nu ook een sca slaapdak.
We zijn er zeer blij mee, wel duur.
Met name zeer tevreden over de vergrendeling, met een handle en niet met bandjes ( wel meerprijs ).

Heb het bij Butler in Raamsdonkveer laten doen, keurig gemaakt, en komt zijn afspraken na.
Veel succes met je ombouw verder !

Gr. Theo


hier een foto Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Laatst gewijzigd door it.hoogendorp op 06 sep 2012, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
na regen komt echt altijd zonneschijn, al duurt het soms wel erg lang.
bulli
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:34

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door bulli »

Beste Weetjewellers !
Enkele weken geleden heb ik bij een VW dealer een T5 Transporter van 2007 aangeschaft met slechts 33.000 Km.
Omdat Quickcamp vertrouwen uitstraalt heb ik hen de opdracht gegeven voor de ombouw tot camper.
Ik hoop dat ze binnenkort met de ombouw beginnen, dan kan ik meer over hun kwaliteiten schrijven.
kochise58
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:17
Locatie: Heesch

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door kochise58 »

Dank jullie wel voor de reacties!

@Mickel: Ziet er idd supermooi uit, maar de afstand is wel enigszins een hinderpaal, vrees ik. Heb je voor mij een globale kostenindicatie (‘duur’ is immers een relatief begrip)? Zie ik het goed dat je het dak niet in kleur hebt laten spuiten? Vond je dat mooier staan?
Ik lees dat het Sca-dak vooral uitblinkt in het unieke vergrendelingssysteem en dat het doek netjes wordt opgeborgen in een cassette. Moet je het doek ‘helpen’ of gaat dit vanzelf? Ook zie ik het spoilertje op je foto. Dat lijkt me ook belangrijk om het windgeruis tot een minimum te beperken.

@Giel: Heb op jouw aanraden al eventjes bij Carlo Camperbouw gekeken. Waalwijk is i.i.g. dichterbij. Wat heeft jou doen besluiten om voor Reimo en niet voor (bijv.) Sca te kiezen?

@Multivan Generation: Tja, een origineel hefdak van een California voor zo’n scherpe prijs kunnen bemachtigen is wel heel bijzonder. Misschien toch eens wat meer op Ebay kijken… Ik zag dat jouw bijdragen aan het forum m.b.t. hefdaken van FSL vrij kritisch zijn. Heb je zélf minder goede ervaringen bij dit bedrijf? Ik twijfel behoorlijk over zijn zelf ontwikkelde hefdak en neig inmiddels meer naar een Sca- of Reimodak, maar zijn inbouwprojecten zien er goed uit. Ook lees ik geen slechte berichten over de service. Ben benieuwd of jij hier wat licht op kunt werpen? (Je kunt me evt. ook privé-mailen hierover).

@Theo: Ik was jouw foto’s tijdens mijn zoektocht op Weetjewel al tegengekomen. Werkelijk schokkend! Zulke ervaringen wil je natuurlijk nooit meemaken, maar gelukkig is het allemaal goedgekomen. Raamsdonksveer is ook nog wel te doen, dus ga ik deze site ook nog eens goed uitpluizen. Zag dat ze ook luifels monteren. Die staat ook op mijn verlanglijstje. Hebben jullie hier nog tips over?

@Bulli: Quickcamp kwam ook op mij erg vertrouwenwekkend over, maar ja: die afstand…Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen. Ook ben ik heel benieuwd voor welke inrichting je hebt gekozen. Ik was met name gecharmeerd van de bank, die op rails naar voren is te schuiven. Ook wil ik de 5 zitplaatsen behouden, wat helaas wel een behoorlijke extra kostenpost betekent i.v.m. de wettelijke eisen.Mochten jullie foto’s met mij willen delen, dan graag! Weetjewellers zijn immers handig in het bedenken van creatieve oplossingen, ook bij dit soort projecten.

Groeten,Ko.

PS Heeft iemand een goede tip, wat te doen met de (superluxe) dubbele cabine? Is daar vraag naar?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Mickel Moen »

Mijn dak is in kleur gespoten. Zie de links hieronder voor mijn ombouwproject. Daar kun je nog veel meer foto's zien voor een indruk van het dak.

Wat de kosten betreft: Inclusief transportkosten, spuiten, montage enz, zit je al gauw op een €4000,00
Het dak wordt ongespoten in een houten krat naar je ombouwer verstuurd. Als je het wilt laten spuiten zal het weer uitelkaar gehaald worden en brengt je ombouwer het naar de spuiter. Ook de kwaliteit van het spuitwerk is belangrijk. Ik meen, dat JWG daarom op zeker moment een andere spuiter genomen heeft. Ik zal de rekening nog eens opzoeken en stuur je wel een pb.

Het dak sluit inderdaad simpel. Aan de zijkant zitten een soort baleinen in het doek, waardoor meestal het doek vanzelf naar binnenklapt. Wel trek ik het hierna nog zoveel mogelijk recht. Ik laat hierna het dak tot zo'n 10 cm vanaf de bus naar beneden komen. Trek dan alles nog eens naar binnen. Tot slot als het dak dicht is, trek ik nogmaals aan het doek, dit is alleen aan de voorkant. Hier zit ook het meeste doek. Daarna sluit je de bedplaat.
Spoilertje maakt het mooi af in de belijning van de bus en de eenheid met het dak. Overigens is een geheel met de dakschaal die het verstevigingsframe afdekt. Niet los dus en in die zin ook nauwelijks een spoiler te noemen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Oviivo »

Waarom niet je eigen bus verkopen en in Duitsland op zoek naar een mooie California :love
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
kochise58
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:17
Locatie: Heesch

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door kochise58 »

Het kopen van een kant en klare California hebben we (héél even) overwogen, maar je schrikt dan toch wel van de prijzen en wat er dan moet worden bijgelegd. (zal bij import uit Duitsland wel interessanter zijn, veronderstel ik). Bovendien heb je dan de 'standaard'-California indeling. Wil je een andere opstelling o.i.d., dan ben je toch echt aangewezen om zelf iets te (laten) knutselen.

Daarnaast hebben wij onze bus nieuw gekocht en weten we precies wat er aan mankeert (niets dus!), heeft hij weinig km's gedraaid en kennen we de onderhoudshistorie. Je moet altijd maar weer afwachten wat je ervoor in de plaats krijgt...

Och en als ik zo links en rechts zie, hoe de verschillende ombouwprojecten van mede-weetjewellers vorm hebben gekregen, dan kan ik niet ontkennen dat het ook iets spannends met zich mee brengt. Alleen al het nadenken over het hoe en wat geeft al plezier. Alleen jammer dat dit soms gepaard gaat met keuzestress en dat het saldo op je bankrekening onherroepelijk dromen uiteen laat spatten :huilen

Groet,
Ko.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou voor kwaliteit gaan, en dat leidend houden.
Waar een camperbouwer gevestigd is, is maar bijzaak.
Je komt er, als het goed is, maar een keer.

SCA daken zijn super mooi afgewerkt.
Reimo iets minder.
Wat ze beiden als nadeel hebben is dat als je de tentstof wilt vervangen,
dat het toch een veel grotere toer is, als bij een Westfalia.

FSL daken, tsja.
Zijn geen slaapdaken,
buigen bij een lange wielbasis een beetje door.
Afwerking binnenzijde ziet er wellicht mooi uit, maar als je het losmaakt,
dan zie je dat het hobbywerk+ niveau is.
En dan heb ik het nog niet eens over lekkage, scharnieren die roesten etc..

Die persoon is van goede wil en erg vriendelijk,
maar als ik, veel geld zou uitgeven aan een ombouw, dan verwacht ik zelf een hoger niveau.

Enne maakt FSL nu ook daken voor een T5? :nuts
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie