dag,
Een vraag over de koelvloeistof t4 1992.
Is het normaal dat wanneer je naar een half uur rijden met de bus, de dop van de koelvloeistof na 10 min
verwijderd en er nog steeds een behoorlijke druk in de het reservoir zit.
Hoelang duurt dit, kan het kwaad, hoe wordt de druk minder en zit er geen overdruk ventiel ofzo op het reservoir.
Jurgen
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 KOELVLOEISTOF RESERVOIR
t4 koelvloeistof
Bedankt voor de snelle reactie, dit is een zorg minder.
Gr,
Jurgen
Gr,
Jurgen
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
dit duurt zo lang tot het water weer is afgekoeld.
water zet uit als het warm wordt, daar komt de druk vandaan.
IN de dop van het reservoir zit een tweeweg klep, bij (te grote) onderdruk zuigt ie daar lucht aan en bij (te grote) overdruk blaast ie daar af.
Als alles in orde is kan het geen kwaad, als je koppakking lekt of motorblok/cilinderkop gescheurd is kan er drukopbouw vanuit de verbrandingsruimte naar het koelsysteem ontstaan. Meestal staan dan ook je koelwaterslanngen wat boller dan normaal en heb je koelvloeistofverlies.
Bij twijfel is dit relatief eenvoudig te testen, Midlock (oa) heeft daarvoor een testkitje in het gamma dat veel garages en revisiebedrijven ook in eht bezit hebben. Het is een balgje met raaronder twee reservoirtjes die gevuld worden met een vloeistof die reageert op CO2, de ene "vervuil" je met co2 uit je adem zodat ie verkleurt, de andere laat je schoon. Dan laat dje de motor (warmgereden) stationair lopen met open koelvloeistof reservoir en hou je het testapparaatje vlak boven de opening. Je knijpt in de balg om lucht door het reagens te zuigen. Als er niets aan de hand is zal de vervuilde vloeistof weer naar "schoon" kleuren, heb je lekkage van verbrandingsgassen naar je koelsysteem dan zit er CO2 in het koelwater dat dan zorgt dat je "schoon"reservoirtje naar vervuild kleurt. het is een werkje van 5 minuutjes maar geeft wel enige zekerheid als je twijfels hebt.
water zet uit als het warm wordt, daar komt de druk vandaan.
IN de dop van het reservoir zit een tweeweg klep, bij (te grote) onderdruk zuigt ie daar lucht aan en bij (te grote) overdruk blaast ie daar af.
Als alles in orde is kan het geen kwaad, als je koppakking lekt of motorblok/cilinderkop gescheurd is kan er drukopbouw vanuit de verbrandingsruimte naar het koelsysteem ontstaan. Meestal staan dan ook je koelwaterslanngen wat boller dan normaal en heb je koelvloeistofverlies.
Bij twijfel is dit relatief eenvoudig te testen, Midlock (oa) heeft daarvoor een testkitje in het gamma dat veel garages en revisiebedrijven ook in eht bezit hebben. Het is een balgje met raaronder twee reservoirtjes die gevuld worden met een vloeistof die reageert op CO2, de ene "vervuil" je met co2 uit je adem zodat ie verkleurt, de andere laat je schoon. Dan laat dje de motor (warmgereden) stationair lopen met open koelvloeistof reservoir en hou je het testapparaatje vlak boven de opening. Je knijpt in de balg om lucht door het reagens te zuigen. Als er niets aan de hand is zal de vervuilde vloeistof weer naar "schoon" kleuren, heb je lekkage van verbrandingsgassen naar je koelsysteem dan zit er CO2 in het koelwater dat dan zorgt dat je "schoon"reservoirtje naar vervuild kleurt. het is een werkje van 5 minuutjes maar geeft wel enige zekerheid als je twijfels hebt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
t4 koelvloeistof
Dag Roger,
Bedankt voor je reactie, ik denk dat niet dat ik een probleem heb met het water maar in iedergeval bedankt voor je reactie.
Jurgen
Bedankt voor je reactie, ik denk dat niet dat ik een probleem heb met het water maar in iedergeval bedankt voor je reactie.
Jurgen