Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geschakelde plus koppelstation analoge signalen

vragen over de T5
Plaats reactie
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Geschakelde plus koppelstation analoge signalen

Bericht door Klusman »

Hallo,

In mijn nieuwe T5GP , die ik na bijna 11 maanden in ontvangst mag nemen , volgende week als het goed is, wil ik een subwoofertje instaleren, en die moet aangesloten worden op constante plus, dat wordt dus 2 de accu onder de stoel, maar ook op geschakelde plus.
Nu zit onder de stoel ook het koppelstation analoge signalen, kan ik daar dan de geschakelde plus vandaan halen.
Hoef ik alleen maar 2 box kabels naar de radio rns315 te leggen , en de rest onder de mat naar de bestuurders stoel.
Ik heb de belleging van het koppelstation al gedownload van de site, en daar staat niet in mijn woorden een geschakelde plus.
Daar ligt ook de aansluiting van de elektra van de trekhaak, misschien beter daar de plus van te zoeken.

Bedankt alvast
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: Geschakelde plus koppelstation analoge signalen

Bericht door Bikevouwer »

Klusman schreef:Hallo,

In mijn nieuwe T5GP , die ik na bijna 11 maanden in ontvangst mag nemen , volgende week als het goed is, wil ik een subwoofertje instaleren, en die moet aangesloten worden op constante plus, dat wordt dus 2 de accu onder de stoel, maar ook op geschakelde plus.
Nu zit onder de stoel ook het koppelstation analoge signalen, kan ik daar dan de geschakelde plus vandaan halen.
Hoef ik alleen maar 2 box kabels naar de radio rns315 te leggen , en de rest onder de mat naar de bestuurders stoel.
Ik heb de belleging van het koppelstation al gedownload van de site, en daar staat niet in mijn woorden een geschakelde plus.
Daar ligt ook de aansluiting van de elektra van de trekhaak, misschien beter daar de plus van te zoeken.

Bedankt alvast
Ik neem aan dat je de geschakelde plus wil gebruiken om de versterker van een spanninkje te voorzien zodat de versterer zijn werk kan gaan doen?
Heb ikzelf opgelost door een draadje naar voren te trekken en die aangesloten op de draad in het radio stekerblokje waarmee je de automatische antenne (als je die hebt ) omhoog zet zodra je de radio aanzet, voordeel is dat de versterker echt pas aangaat zodra je de radio aanzet en niet gelijk als je het contact aanzet.
draadje lopen geen grote stromen overheen de echt grote stromen lopen over de constante plus die je van de accu aftrekt.
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Geschakelde plus koppelstation analoge signalen

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb het ook zo gedaan,
dus de aanstuurdraad vanaf de radio naar de elektrische antenne benut om de versterker aan te schakelen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Geschakelde plus koppelstation analoge signalen

Bericht door rene930 »

Is het niet zo dat zo'n subwoofer een eigen versterker heeft die een constante + nodig heeft omdat hij aanschakeld zodra er een speaker signaal
aangeboden wordt ?
Ook lijkt het me verstandig om de subwoofer een eigen voedingskabel te geven vanaf de accu.
Zeker als het een wat grotere sub is gaan er toch behoorlijke stromen lopen.
T5 GP Multivan Edition 25
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: Geschakelde plus koppelstation analoge signalen

Bericht door Bikevouwer »

rene930 schreef:Is het niet zo dat zo'n subwoofer een eigen versterker heeft die een constante + nodig heeft omdat hij aanschakeld zodra er een speaker signaal
aangeboden wordt ?
Ook lijkt het me verstandig om de subwoofer een eigen voedingskabel te geven vanaf de accu.
Zeker als het een wat grotere sub is gaan er toch behoorlijke stromen lopen.

Niet helemaal
Versterker heeft een plus EN min gezekerde constante stroomdraad nodig die dus direkt op de accu aangesloten word.
Ik ben nog geen versterker tegengekomen die aangaat zodra er een speakersignaal word aangeboden, de versterkers die ik ken hebben allemaal een klein spanninkje nodig om de versterker aan te laten gaan, en daar gebruik je dan meestal het aanstuurdraadje van de elektrische antenne voor, je kan ook een contact-geschakeld draadje nemen maar dan staat je verterker ook aan als je radio uitstaat en dat is niet nodig en verkort de levensduur van je versterker
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Geschakelde plus koppelstation analoge signalen

Bericht door rene930 »

Klopt, ieder verbruikend apparaat heeft ook een min, massa of nul nodig anders kan er geen stroom gaan lopen.
Als je een sub wil gaan plaatsen die aangestuurd word door de rns315 dan moet je het doen met het versterkte speaker signaal, er zit geen versterker uitgang op.
Omdat er geen versterker uitgang op zit zit er meestal ook geen aan/uit signaal op voor een versterker.
Daarom bouwen de makers van aktieve subs meestal een functie in zodat de sub inschakeld bij een speaker signaal.
Ik heb er een Audison bit ten signaal processor in zitten die alles aanstuurd en aanschakeld met het speaker signaal van de rns315.
Geluidskwaliteit is ongeveer vertienvoudigd :yes
T5 GP Multivan Edition 25
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Geschakelde plus koppelstation analoge signalen

Bericht door Klusman »

Rns 315 geeft geen signaal voor de versterker.
Subwoofer gebruikt wel signaal van twee luidspreker paren, voor of achter maakt geen verschil, om zijn werk te doen.
Subwoofer heeft constante plus nodig, maar heeft een geschakelde plus plus nodig om zeg maar aan te gaan.
Constante plus wil ik via de tweede accu, maar de geschakelde plus moet komen via een puls van het contactslot.
Vanwege de aanwezigheid van de aansluiting analoge signalen , kwam de vraag.
Dus mijn bedoeling is om de loze aansluiting van de rns 315, die van de achterspeakers naar achter te verlengen, tbv aansturing sub, en eventueel plaatsing van extra speakers.
Constante stroom komt van tweede accu, ik zoek dus de geschakelde plus.
Plaats reactie