Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

radio vervangen en hoofdzekering er uit?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

radio vervangen en hoofdzekering er uit?

Bericht door GroeneBulli »

Hallo,

We willen de autoradio in onze T4 uit 1996 gaan vervangen. Nu wil het geval dat er geen iso stekkers uit het dashboard steken (een vorige eigenaar heeft met kroonsteentjes en wat kabeltjes een aansluiting gemaakt op de oude autoradio :bonk ). We willen dus zelf de iso stekkers er op maken.

Nou denk ik er redelijk uit te zijn wat ik waar op moet aansluiten. Hier en daar zijn de kleuren van de kabels echter een beetje afwijkend. :nuts De luidsprekers spreekt redelijk voor zich. Qua voeding: de bruine vw draad is de aarde (iso: zwart), de zwarte vw draad is de schakeldraad (iso: blauw), de rode is de 12V en de gele de 12 V geheugen. Nou heb ik wel begrepen dat VW de laatste 2 verwisselt, dus dat ik de rode iso op de gele VW kabel moet doen en vice versa. Klopt dit?

Verder leek het me wel zo veilig om effe de spanning er af te halen als ik aan het experimenteren ben. Om de accupool los te halen is een gedoe (zit zo onhandig in een hoekje). Ik dacht: is het niet handiger even de hoofdzekering er uit te trekken?

Kan iemand mij vertellen of de hoofdzekering zich uberhaupt voor dit doel leent (trek je die even los of is het een hele klus). En is het nodig om dat te doen bij het omzetten van de bekabeling, of volstaat het om gewoon de contactsleutel niet in het contactslot te hebben zitten? Bij het laatste denk ik dan: de verlichting doet het ook nog, dus op bepaalde zaken staat dan wel degelijk spanning...

Verder liep ik er tegenaan dat ik eigenlijk niet weet waar de hoofdzekering zit. Nou heb ik wel een beetje rondgesnuffeld op het web, maar ik weet het nog steeds niet zeker.

Is het dat kleine zwarte kastje vlak boven de accu, waar 2 hele dikke rode kabels in en uit gaan? Of is dat de zekering voor het voorgloeien? Of is het een optie om alleen de zekering van de autoradio er uit te halen (die zit vast links onder bij de rest van de zekeringen).

BTW we rijden in een T4 uit 1996, 2.5 TDI dus met een ACV blok er in.

Alvast bedankt voor de hulp! Je begrijpt al, ik ben niet erg technisch maar wel geinteresseerd om dingen zelf te leren doen... :knipoog
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: radio vervangen en hoofdzekering er uit?

Bericht door Oskar 725 »

Hallo En welkom op weetjewel. :toppie
Allereerst als je een accu pool los maakt doe dit dan met de min pool, deze kun je wel goed bij!

Radio stekker VW:
VW draad bruin is min (aarde) (iso zwart).
VW draad rood/blauw is constant + (iso geel)
VW draad bruin/rood is geschakelde + (iso rood)
VW draad geel is telefoon mute.
VW draad wit/blauw is snelheidssignaal.
VW draad grijs/blauw is dashboard verlichting (dimbaar).
Een zwarte draad in de VW kabelboom voor de radio ken ik niet.

In het zwarte kastje met de dikke draden zit de zekering voor het gloei-systeem.

Dus: Bus stroomloos - pool los van de accu.

Succes :toppie :werkaanT4
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Re: radio vervangen en hoofdzekering er uit?

Bericht door GroeneBulli »

hey Oscar,

Dank je wel voor de tips! We gaan er mee aan de slag :werkaanT4


oeps, hebben ze geen smilie met een open motorkap, straks denkt iedereen dat ik mijn autoradio ONDER de auto wil plaatsen :bonk
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: radio vervangen en hoofdzekering er uit?

Bericht door koos 890 »

GroeneBulli schreef: :werkaanT4 oeps, hebben ze geen smilie met een open motorkap, straks denkt iedereen dat ik mijn autoradio ONDER de auto wil plaatsen :bonk
is wel een goede plaats tegen diefstal , daar vinden ze de radio nooit :nuts :nuts :nuts :nuts :zwaai :zwaai
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Plaats reactie