Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ventilatie

vragen over de T5
ruud23
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 jun 2007, 09:55

Ventilatie

Bericht door ruud23 »

Goedemorgen,
Het lukt me niet om de regelaar van de ventilatie precies op "ventileren uit roosters" te zetten. De regelaar blijft een beetje hangen tussen onder "ruitventilatie" of boven "voetventilatie". Gevolg is dat uit de middenroosters geen lucht komt en uit de zijroosters relatief weinig.
Heeft iemand ervaring met dit defect? Moet ik ergens een schroevendraaier tussen jenken of moet ik me nederig melden bij de VW dealer?
Groet, Ruud :boos
Satnoot
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:27

Bericht door Satnoot »

Als er nog garantie op de auto zit ging ik terug naar de dealer!!
ruud23
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 jun 2007, 09:55

Bericht door ruud23 »

...géén garantie meer. Alle andere suggesties zijn welkom.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Ik dacht dat Appie de oplossing voor dit probleem al een paar keer heeft beschreven op dit forum. Even de zoekfunktie gebruiken.
ruud23
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 jun 2007, 09:55

Bericht door ruud23 »

HI, ik heb gezocht maar kan niets vinden. Appie?
Groet, Ruud
Polleke
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 mar 2007, 20:18

Re: Ventilatie

Bericht door Polleke »

probeer de radio er eens uit te halen. mogelijk zit er een los radiokabeltje klem in het mechanisme van de ventilatieknop?
Groetjes Polleke T5 nr. 35
ruud23
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 jun 2007, 09:55

Bericht door ruud23 »

Radio eruitgesloopt; ik kom er niet achter. De draaiknop loopt stroef bij de ventilatieroosters voor. Uit de middelste roosters komt ook geen lucht (zijroosters wel). Ik ben geen kabeltje of ander identificeerbaar obstakel tegengekomen. Appie?????
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Als ik me niet vergis is de oorzaak van dit probleem te vinden in het stroef bewegen van de luchtregelkleppen in het ventilatiehuis. De bedieningsdraad tussen de draaiknop en de regelkleppen wordt in de betreffende ventilatiestand op druk belast en kan vanwege de weerbarstige regelkleppen gemakkelijk knikken.
Dit probleem kun je oplossen door de kleppen weer gangbaar te maken en de draad recht te buigen. Als verdere remedie kun je nog een trekveer aan de regelkleppen maken waardoor de draad een beetje ontlast wordt.
Succes ermee.
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Bericht door appie »

Jep , ja een kachelkabel is niet massief en die knikt. (nwe zijn wel massief)

Ik heb er nu al 3 geholpen middels een veer aan de linker kachelschuif. Nu blijft het kabeltje strak. Andere optie is het kabeltje vervangen maar das ff iets meer werk.
ives
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 apr 2009, 17:06

Re: Ventilatie

Bericht door ives »

Ik heb net hetzelfde probleem. Hoe geraak ik aan die kabeltjes en waar plaats je de veertjes? Kan je hierover wat meer uitleg geven. Wat moet ik losmaken?
alvast bedankt
ives
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 apr 2009, 17:06

Re: Ventilatie

Bericht door ives »

niemand?
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: Ventilatie

Bericht door appie »

Als de de bekleding losmaakt onder de stuurkolom kijk je rechts langs het midden omhoog. Bovenin zie je dan de plastik draaischuif zitten. Als je die helpt met draaien voel je vanzelf het zware punt. Aan de voorkant van die schijf een gaatje boren, veer er aan en aan ergens aan vasthaken zodat de schuif wordt geholpen.

Officieel gaat de dash er uit om de kleppen gangbaar te maken en nieuwe bedienkabels. Maar de veertruuk is veel makkelijker.

Foto's moet ik ergens hebben maar..
Neemt de bus!
ives
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 apr 2009, 17:06

Re: Ventilatie

Bericht door ives »

bedankt Appie,

ga eens proberen

groeten
ruud23
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 jun 2007, 09:55

Re: Ventilatie

Bericht door ruud23 »

Het ventilatorkabeltje is 1,5 jaar geleden vervangen door een massieve en heeft het een tijd lang gedaan. Was op "ventilatorstand" te zetten en gaf uit alle kanalen op het dashboard lucht. Heeft het gedaan: helaas is de regelaar nu wederom moeilijk op "ventilatorstand" te zetten en komt er geen lucht meer uit de roosters in het midden. Wel uit die van de zijkant. Ik ben dus weer even los. Weet iemand hier wellicht de oorzaak van of nog mooier: de oplossing?
Groets, Ruud
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Ventilatie

Bericht door Jeroen T5 204 »

Er is een gemodificeerde knop gemaakt die maar 3 kwart rond gaat en niet meer helemaal rond.
Dan is je probleem opgelost. Exacte kosten daarvan weet ik niet, zou je even bij een dealer langs moeten gaan.

Het schijnt dat zo de kabel niet meer blijft steken......

Zie onderstaande foto van mijn eigen dashbord:
Afbeelding
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Plaats reactie