Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

iemand ervaring met nexen winterbanden?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: iemand ervaring met nexen winterbanden?

Bericht door Mickel Moen »

Ik ben ook van mening, dat het vergelijken van testen op merk weinig zinvol is. Ieder type band heeft weer z'n eigen eigenschappen.

Het meest objectief zal dus een test zijn van banden die op jouw bus passen.

Hier een test van winterbanden gemonteerd op o.a. een T5:

http://www.promobil.de/test/vergleichst ... 59963.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jammer dat het maar om 4 merken gaat.
Dunlop komt er als beste uit.De Nokian's die ik op m'n bus heb zijn een goede tweede.
Wat opvalt is overigens ook, dat er nogal wat verschillen zijn onder de verschillende weersomstandigheden. :winter
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
VWT5GP
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 sep 2012, 08:37

Re: iemand ervaring met nexen winterbanden?

Bericht door VWT5GP »

Goedendag Heren,

Het zit er weer aan te komen, keuze van winterbanden.

Nu de vraag,

Winterbanden ( Nokian WRA3 ) 235/55 r17 103V XL passen op orginele stalen 17 inch 7J velgen.
Na het een en ander hierover gelezen te hebben schijnt het comfortabeler te rijden als 215/60 r17.

Zijn er hier die deze maat op 17 inch staal ( 7J ) hebben en eventueel een afbeelding ?
Het gaat erom dat ze niet te veel bolling hebben....

gr. Louis
Van Leek Auto's
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jun 2012, 21:21
Locatie: Stiens
Contacteer:

Re: iemand ervaring met nexen winterbanden?

Bericht door Van Leek Auto's »

@ robertTREBOR scheelt inderdaad of het om personen of bedrijfswagen banden gaat,die foto van de test met die rode golf heeft Dunlop de langste remweg!,terwijl die andere test met die t5 dunlop als beste uitkomt.

Heb inmiddels NOKIAN besteld en heb ze er vanmiddag even omheen gedraaid.Omdat het nog zulk prachtig :winter weer is blijf ik nog even op mijn 19 inch rijden.Zal later wel even laten horen hoe ze bevallen.
"oude t5" met t5gp front,19 inch bmw x5 wielen,60 jahre interieur en wintervelgen,Chinees navi"tje
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: iemand ervaring met nexen winterbanden?

Bericht door robertTREBOR »

Mijn persoonlijke ervaring met eerst DUNLOP onder mijn T5 en naderhand Hankook
sluit precies aan op de test die ik 6 mnd. later mijn ogen kreeg.

Mijn bus toen nog niet eens gechipt, en met die flut Dunlops viel er helemaal niet mee
te rijden, pas in je 3e versn. kon je volgas geven.

Ik had toen 4 nw. banden nodig en kon middels een aanbieding bij "de sprint" voor 600 euro
Hankooks er compleet gemonteerd onder krijgen, terwijl A merken de 4 over de 1000 euro
kostte.

Ik wist niet wat me overkwam !! Banden met grip !! Gewoon volgas in je 1e weg kunnen rijden
zonder dat de boel doorslipt.

En zo staat het in de test ook Hankook op nr. 1 met als eindconclusie dat deze band super grip heeft, en Dunlop bungelt ergens helemaal onderaan in de lijst.

Dus laat voor mij die winterbanden maar wat het is , met mijn Hankooks kom ik ook overal,
en als het echt extreem ijzel spekglad gaat worden blijf ik wel een dagje thuis.

:wjw
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Van Leek Auto's
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jun 2012, 21:21
Locatie: Stiens
Contacteer:

Re: iemand ervaring met nexen winterbanden?

Bericht door Van Leek Auto's »

VWT5GP schreef:Goedendag Heren,

Het zit er weer aan te komen, keuze van winterbanden.

Nu de vraag,

Winterbanden ( Nokian WRA3 ) 235/55 r17 103V XL passen op orginele stalen 17 inch 7J velgen.
Na het een en ander hierover gelezen te hebben schijnt het comfortabeler te rijden als 215/60 r17.

Zijn er hier die deze maat op 17 inch staal ( 7J ) hebben en eventueel een afbeelding ?
Het gaat erom dat ze niet te veel bolling hebben....

gr. Louis
Die velgen die aan het begin van deze topic staan(die ik antraciet gespoten heb)zijn 8j,heb er vanmiddag 235 omheengedraaid zoals het hoort.
Als jij die stalen t5gp velgen hebt(soort ats van vroeger) die zijn volgns mij 7 j,scheelt dus 1inch is 2,5 cm.
Zou dus 215 om horen.,maar als je er 235 omzet ,krijg je wel van die ballonbanden...
"oude t5" met t5gp front,19 inch bmw x5 wielen,60 jahre interieur en wintervelgen,Chinees navi"tje
VWT5GP
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 sep 2012, 08:37

Re: iemand ervaring met nexen winterbanden?

Bericht door VWT5GP »

Bedankt voor de info,

heb inmiddels al afbeeldingen gevonden van 235/55 17 op staal 17 inch 7j.
Je moet er van houden maar inderdaad staat het behoorlijk bolvormig.

Volgens opgave vw dealer is het wel standaard 235/55 17, staat ook aangegeven.
Maar fraai is anders.

Nu is er wel het formaat 225/55 17 met voldoende laat vermogen, echter klopt de omvang dan niet meer.
Hierdoor ontstaat een verschil van 129mm naar 124 mm waardoor de teller een afwijking gaat geven.

Ja keuzes,

Waarom dan geen standaard ( Nokian ) 215/60 17 winterband ?
Op de duitse forum zie je er veel de overstap maken naar 235/55 en geven ze aan dat er toch een behoorlijk comfort verschil in zit.....

Dus dit geeft nog even te denken.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: iemand ervaring met nexen winterbanden?

Bericht door mettesboy »

ik heb ook 235/55 op m'n stalen velgen liggen hoor!

Als je de T5gp 180pk 'caravelle' hier in belgie koopt met standaard stalen velgen, dan ligt er hier michelin primacy 235/55 op (zomerbandjes en echt geen reet waard in de sneeuw)
Als je echter de optie 'vierseizoens of winterbanden' kiest, dan wordt dat ineens 215/60.

Ik heb hankook's 235/55 als winterband op stalen velg, is helemaal niet bol hoor! en erg comfortabel.
Je mag ze alleen niet te snel op't jaar erop leggen (het moet al koud zijn) anders krijg je een zeilboot effect en wordt je bijna zeeziek in de wagen. Maar in hartje winter.... zaalig om mee rond te toeren
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
VWT5GP
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 sep 2012, 08:37

Re: iemand ervaring met nexen winterbanden?

Bericht door VWT5GP »

Goeiendag,

Kun je ook aangeven welke hankook's toevallig de w310 235/55 17 XL ?

michelin primacy 235/55 op (zomerbandjes en echt geen reet waard in de sneeuw)
Dat is dus duidelijk.....

Gr.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: iemand ervaring met nexen winterbanden?

Bericht door mettesboy »

yep idd de hankook winter i-cept evo blabla... W310 supertevreden van!
vorig jaar wel veeeeeeel moeite moeten doen om ze te vinden (en dus duur betaald)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Plaats reactie