Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welk type standkachel ?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Welk type standkachel ?

Bericht door Mennohuiser »

Ik kom het in de zoekfunktie niet tegen. Iemand een idee waar ik kan zien of vinden.. welk type standkachel ik in mijn Multivan heb zitten? Ik heb 'm al een paar keer gestart met de AB maar dan is de bus van binnen wel lekker warm maar de motor niet.(krijg de melding "HE"op het scherm) De gebruiksaanwijzing vind ik maar onduidelijk.. althans IK snap er niet veel van. Heeft iemand raad??
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Oviivo »

Er zitten op de binnenkant van de bestuurdersdeur 1 of 2 stickers.

Webasto ThermoTopC is de bijverwarming voor de motor als het koed is. De andere (Thermo 3500 ofzoiets) is de standkachel, luchtverwarming voor binnen. Geen van beiden verwarmen de motor voor.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Mennohuiser »

Ha fijn bedankt, ben even gaan kijken.. Bij mijn bus staat op de sticker "Thermo Top C" dus dan zou als het goed is de motor moeten worden voorverwarmd.. toch?
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

er waren voor de T5 3 varianten te koop

1) motor BIJverwarmer, een Thermotop C van Webasto die alleen werkt als de motor draait en de buitentemperatuur onder een bepaalde temp zit (9 of 4 graden of zoiets)

2) Motor VOORverwarmer, ik dacht ook een Thermotop C van Webasto die middels klokje e/o afstandbediening ingeschakeld wordt en dan de motor verwarmt (weet niet of deze dan ook het interieur verwarmd) bij deze optie zit er ook een extra accu onder de bestuurdersstoel

3) standverwarming voor het interieur, een luchtverwarming die alleen het interieur verwarmd, ik meen dat ook hierbij er een extra accu in zit .

verder is het ook mogelijk dat je een combinatie van 1 en 3 of 2 en 3 hebt.

OF dat er achteraf nog iets ingebouwd is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Mennohuiser »

Er zit van alles onder de bestuurderstoel en ook een zwarte zacht plastic cuver waaronder een accu lijkt te zitten. Ik heb al gezocht op het het nummer 7H0 010 398H maar op Google nog niets gevonden. Maar ik blijf nog even zoeken ;-)
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

het partnummer dat je opgeeft lijkt een of ander schildje te zijn van 2,12 euro

gewoon morgen bij een of andere VW dealer langs rijden en een uitdraai vragen van alle opties die er af fabriek geleverd zijn, kunnen ze zo op chassisnummer uitdraaien. en dan weet je wat er in zit.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Oviivo »

Volgens mij verwarmt geen enkele T5.1 standkachel de motor voor, zoals ik eerder schreef.

Je kunt de voorverwarmer wel met een klokje of a/b uitrusten, maar het verwarmingscircuit is volgens mij gescheiden van de koelvloeistof. Dus je kachel eninterieur wordt dan wel warm, voordat de motor loopt, maar de motor zelf niet of nauwelijks. :muur
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Han G
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2010, 17:17
Locatie: Nijkerk

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Han G »

De waterbijverwarmers van webasto origineel van VW ingebouwd verwarmen alleen de warmtewisselaar in de kachel.
Dit wordt geregeld door een elec. klepje dat het koelcircuit verkleind zodat al het vermogen van de webasto wordt gebruikt voor de interieur verwarming.
Deze klep los trekken werkt helaas niet aangezien deze bewaakt wordt en dus een foutmelding geeft :muur
Echter als je deze loshaald en er een weerstand aan monteerd heb je dus wel een warm blok en een redelijk warm interieur!

een en ander beschreven in volgende link:http://www.t5-wiki.de/wiki/Motorvorw%C3%A4rmung
Heb dit bij mijn bus ook uitgevoerd aangezien een wat voorverwarmd blok mijn voorkeur heeft :winter

Succes!
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting :ikrij is sold :zwaai
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Mennohuiser »

Jammer.. dus toch een koude start. Maar goed.. toch lekker om 's morgens in een warm hokje te komen. Verder ben ik 3x per week marktmeester en zit tussendoor nog wel eens in de bus op de laptop.. dus wel lekker als straks het kacheltje even aan kan.. :winter
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Han G schreef:De waterbijverwarmers van webasto origineel van VW ingebouwd verwarmen alleen de warmtewisselaar in de kachel.
Dit wordt geregeld door een elec. klepje dat het koelcircuit verkleind zodat al het vermogen van de webasto wordt gebruikt voor de interieur verwarming.
Deze klep los trekken werkt helaas niet aangezien deze bewaakt wordt en dus een foutmelding geeft :muur
Echter als je deze loshaald en er een weerstand aan monteerd heb je dus wel een warm blok en een redelijk warm interieur!

een en ander beschreven in volgende link:http://www.t5-wiki.de/wiki/Motorvorw%C3%A4rmung
Heb dit bij mijn bus ook uitgevoerd aangezien een wat voorverwarmd blok mijn voorkeur heeft :winter

Succes!
Ik heb dit vaker gehoord en gelezen, maar in mijn zwarte T5 van 2004, besteld met de bijverwarming heb ik achteraf deze bijverwarmer voorzien van een tijdschakelklokje en bijhorend kabelboompje en sindsdien startte ik de motor na 30 á 45 minuten voorverwarmen met een behaaglijk interieur en een motor die een koelwatertemp op het dash aangaf van 3/4 van de normale uitslag van het metertje. Voordat ik 3 straten verder de snelweg op draaide stond het metertje dan op bedrijfstemperatuur.

Hiervoor heb ik helemaal niets veranderd aan het koelsysteem of de bedrading van de auto. alleen een stekker/contrastekker tussen de kachel en de stekker die daar origineel in steekt, een voeding en aansturing van de aanjager aangesloten op de auto.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Han G
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2010, 17:17
Locatie: Nijkerk

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Han G »

Sorry, mijn bericht was niet compleet genoeg Roger, jij hebt zelf de bijverwarmer omgebouwd tot "standkachel" en zodoende het probleem omzeild van alleen de heater van de kachel heet stoken zoals deze geschakeld is in vanaf VW geleverde standkachels.
Dus samenvattend, als je de bijverwarmer upgrade naar standkachel heb je deze klep niet en verwarm je dus het hele koelwater circuit.
Heb je echter een VW standkachel zul je deze scheidings klep hebben en de "problemen" zoals vermeld van gewoon een koude start maar een warme cabine.
In de link zie je dus de bestelde delen die je nodig hebt om het om te bouwen.
ik geloof dat ik nog geen 20€ kwijt was.
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting :ikrij is sold :zwaai
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ahh dus de af-fabriek Webasto VOORverwarmer (koelwaterstandverwarmer) doet alleen het interieur, de geupgrade-de bijverwarmer het hele koelsyteem....

dus beter de goedkopere (inkl de upgradekosten) bijverwarmer nemen, daar heb je meer aan....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Oviivo »

Nu ben ik de draad weer kwijt :muur

Zijn er 2 typen af fabriek vloeistof verwarmers? Ik dacht maar 1 en 1 luchtverwarmer, de echte standkachel, zeg maar :groteogen
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

wat er tegenwoordig leverbaar is weet ik niet, wat ik opnoemde waren de opties eind 2003 toen ik de zwarte bestelde (nr61)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Welk type standkachel ?

Bericht door Oviivo »

Oviivo schreef:Nu ben ik de draad weer kwijt :muur

Zijn er 2 typen af fabriek vloeistof verwarmers? Ik dacht maar 1 en 1 luchtverwarmer, de echte standkachel, zeg maar :groteogen

Inmiddels heb ik contact met Webasto.

Ombouwkit voor de bijverwarming naar motorVOORverwarming (dus "standkachel" functie) kost EUR 595 incl BTW en montage. Dan krijg je die lelijke klok erbij. Komt overeen met de 500 excl.BTW die ik eerder hier op het forum tegenkwam.

Setje zelf kost op ebay zo'n 205 Euro (incl verzending, zie http://www.ebay.de/itm/AUFRUSTSATZ-VW-Z ... 43a4856616" onclick="window.open(this.href);return false;), dus montage ca. 400 euro. Nog wat ruimte voor onderhandeling, denk ik, ik wil er natuurlijk graag een afstandsbediening bij :knipoog

Webasto zoekt nog uit of de "koelvloeistofklep" iets bijzonders voor een California of T5 zou zijn, of dat-ie door schakeling van de climacontrol automatisch mee open gaat óf dat-ie er niet eens inzit. Ik zelf denk optie B :bonk

Het motorblok wil ik graag voorverwarmen, dat is de prioriteit :werkaanT4
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie