Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel multivan

vragen over de T5
Plaats reactie
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Standkachel multivan

Bericht door Lars Johansson »

Nu we met de omgebouwde multivan->camper op de camping staan blijkt een standkachel bij koude nachten geen overbodige luxe. Ik heb een keurige Webasto sticker in mijn deur zitten. Ik heb een hoop info gevonden, maar waar ik niet uitkom; wat heb ik nu nodig om deze bijverwarmer (want zo is hij geconfigureerd geloof ik?) daadwerkelijk als kachel te gebruiken?

Aan welke kosten moet ik ongeveer denken? En/of zijn er bedrijven die dit kunnen realiseren? Ik heb al een klein inbouwdrama achter de rug met de inbouw van een Kenwood Radio, en ben zelf ook niet zo'n enorme sleutelaar. Het lijkt wel soms wel een space-shuttle met al dat CANBUS gedoe :nuts . Ik neem aan dat een dergelijke standkachel ook op de tweede accu draait? (die zit er namelijk in) . Ik kwam er onlangs ook achter dat de 2e accu alleen de extra 12v aansluitingen voorziet van stroom. Ik zou graag de gehele wagen (interieurverlichting, radio, standkachel etc) op de 2e accu draaien.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Standkachel multivan

Bericht door Jeroen T5 204 »

Alles op de 2de accu is een heel gedoe. De Webasto Airtop draait al op de 2de accu als hij vanaf de fabriek is ingebouwd.

Of heb je alleen de Thermo Top C? Zo ja, dan is het een hele operatie om deze om te bouwen tot standkachel. Daar is een uitbreidingskit voor te koop.

Hoeveel Webasto stickers zitter op de deur?
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Standkachel multivan

Bericht door Lars Johansson »

Hallo Jeroen,

Bedankt voor je info. Thermo top? Dat zegt me helaas niets. Er zit in ieder geval 1 sticker van Webasto in de deur, 5kw staat daar onder andere op.

Ben ik nu al halverwege voor een een standkachel, of is het nog een heel gedoe?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Standkachel multivan

Bericht door Roger B. (11)61 »

5kw is de thermotop denk ik, als je daar geen bediening voor in de auto hebt is het dus de bijverwarmer.

ombouw naar standverwarmer is niet zo'n operatie kwa ingrijpendheid, wel nogal wat gestoei met bereikbaarheid van sommige onderdelen.

ombouwdet kost om en nabij 250 euro meen ik, en een uurtje of 3-5 werk.....maar dan loopt ie nog op de startaccu....

om alles wat je in stilstand gebruik op je tweede accu te zetten is nogal een ingrijpende klus en kan in sommige gevallen wel moeilijkheden met canbus e.d. veroorzaken.

radio is niet zo lastig op de tweede accu te zetten en interieurverlichting zou ik dan lekker origineel laten en voor "campeerverlichting" gebruik maken van led-strips, relatief goed weg te werken en lekker stroom-zuinig.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie