Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijgedrag door andere veren

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Jan 259
Berichten: 88
Lid geworden op: 24 jun 2007, 20:08

Rijgedrag door andere veren

Bericht door Jan 259 »

Hoi,
Een vraag: Ik rij in een T5 transporter dubbelcabine autm. 130 pk. Lwb. van 2005.
• Als ik fijn wil rijden (omdat ik meestal leeg onbelast en privé rijd ) dan moet ik er wel v.a. 500kg er achter in leggen dan hangt hij een beetje in de veren. Dan zwappert hij wat minder en dan is het rijgedrag wat strakker zodat je meer geniet en minder moe word.
• Het komt er simpel op neer,(geen extra gewichten) dat de veren lichter moeten maar hoe!
• Vraag: Hoe kan ik in mijn geval het rijconfor van mijn T5 verbeteren zodat hij minder zwabbert door een nieuwe set veren er onder te zetten welk merk/type en de prijs graag.
De meeste transport rijders gaan natuurlijk eerder zwaarder veren toepassen die daar ook ervaring mee hebben i.v.m. hun werk.
• Maar hopelijk krijg ik een gericht antwoord waar ik wat mee kan. Of via mijn e-mail adres en graag bel ik iemand i.d.n.terug betreft mijn vraag stelling.

Alvast bedankt, met vriendelijke groet, Jan 259
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Rijgedrag door andere veren

Bericht door Harry 341 »

Misschien hetzelfde trucje als bij de T4 (zoals de mijne) toepassen??
Veren van een Multivan eronder en de bestelauto veren eronderuit? Scheelt bij mij echt...rijdt een stuk comfortabeler...
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Jan 259
Berichten: 88
Lid geworden op: 24 jun 2007, 20:08

Re: Rijgedrag door andere veren

Bericht door Jan 259 »

Dag Harry,

Omdat ik dit ook aleens had gehoort dat het een verschil was van dag en nacht of dat je met een multivan rijd of een transporter,ik heb mijn garage eerst al gevraagd naar multivan veren er onder tezetten maar,hun zeggen: de multivan bus is al zwaarder van zich zelf,(de mijne weegt 2020 kg, de Multivan ....?) en ook de veren zijn zwaarder,dan zou hij noch stugger worden.
Een lichter type veren er onder dat kan wel maar:Wat het rijgedracht betreft daarna,daar staan wij niet achter want het is dan niet meer orgineel zoals bedoeld af fabriek.
Maar hopelijk meld zich nog iemand met ook de zelfde situatie,en een het zelfde type bus, zodat ik dan de gegevens van die veren kan overnemen.
Bedankt voor de reactie Harry.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rijgedrag door andere veren

Bericht door Pascal-141 »

je kan dan beter niet de 'standaard' multivan veren steken , maar de veren "verlaagd onderstel" van de multivan . Die verlagen slechts ongeveer 2 cm , maar het veercomfort zou beter zijn.
Heb er bij de T5 zelf geen ervaring mee , maar bij de T4 is dit wel zo .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: Rijgedrag door andere veren

Bericht door Rogier663 »

Hallo Jan,

ik heb ook een LWB dc, ik vond mijn bus ook behoorlijk zwabberen met de standaard veren ondanks dat ik er toch wel standaard zo'n 500kg in heb liggen, ik werd zelfs een beetje zeeziek achter het stuur. Ik heb gekozen voor Eibach verlagingsveren, zoek maar eens op het forum naar deze veren, er is veel over geschreven. Er wordt zelfs beweerd dat het veercomfort het zelfde blijft,die ervaring heb ik niet, mijn bus is wel degelijk stugger geworden maar acceptabel. Op de snelweg gaat ie gewoon lekker vooruit, geen zeeziek gevoel meer.

Gr. Rogier
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Rijgedrag door andere veren

Bericht door Harry 341 »

Pascal-141 schreef:je kan dan beter niet de 'standaard' multivan veren steken , maar de veren "verlaagd onderstel" van de multivan . Die verlagen slechts ongeveer 2 cm , maar het veercomfort zou beter zijn.
Heb er bij de T5 zelf geen ervaring mee , maar bij de T4 is dit wel zo .

Ja...dat bedoel ik dussssssssssssss.... :yes
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: Rijgedrag door andere veren

Bericht door Mennohuiser »

Bestaat er dan een speciale set om een Multivan te verlagen..?? De mijne mag eigenlijk wel een paar centimeter naar beneden.
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Rijgedrag door andere veren

Bericht door vaniac »

Het zwabberen kun je ook oplossen door er dikkere stabilisatorstangen onder te zetten. Vooral achter levert dit duidelijk verschil op. Ze zijn eenvoudig te monteren.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Rijgedrag door andere veren

Bericht door Donald4Motion »

Je kan ook kijken naar een verstelbare schroefset.
Die heeft 3 standen in hardheid en de hoogte is naar smaak in te stellen.
Dikkere stabi's scheelt ook erg veel, zeker in combinatie met een verlaging
Gebruikersavatar
Jan 259
Berichten: 88
Lid geworden op: 24 jun 2007, 20:08

Re: Rijgedrag anders door andere veren

Bericht door Jan 259 »

Dank allen voor jullie reacties,en het meedenken.

Wat ik er nu zo van leest op dit forum dan zou ik in mijn geval het voor de hand liggen dat ik een set KW schroefset van eibach voor mijn 2,5 ltr. (2,5 liter E 10-85-13-02 -22 is dit het type nummer soms?) T5 er onder moeten laten zetten waar: ...en wat zou dat setje kosten.....

Dan staat er ook nog ergens vermeld voorveren lineair en achterveren progressief wat word hier dan mee bedoeld?

Alvast bedankt, M.v.g. Jan 259
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Rijgedrag door andere veren

Bericht door rene930 »

Bilstein heeft sinds begin dit jaar een hele fijne schroefset (B14) op de markt.
Ik rijdt met een volle transporter zeer comfortabel en toen de bus (leeg) geleverd werd reed hij ook zeer comfortabel.
Ik heb dit weekend iemand gesproken met een edition25 (multivan) ook met deze set, helemaal plat op zijn gat op 21 inch hoepels, en zelfs dat rijdt nog comfortabel.
De KW sets gaan geregeld stuk heb ik horen zeggen.
T5 GP Multivan Edition 25
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: Rijgedrag door andere veren

Bericht door mulrivan-edition »

rene930 schreef: Ik heb dit weekend iemand gesproken met een edition25 (multivan) ook met deze set, helemaal plat op zijn gat op 21 inch hoepels, en zelfs dat rijdt nog comfortabel.
die kwam toevallig uit de omgeving van Venlo?
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Rijgedrag door andere veren

Bericht door rene930 »

Yep
T5 GP Multivan Edition 25
Gebruikersavatar
RonaldCaravelle
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
Locatie: Wachtum

Re: Rijgedrag door andere veren

Bericht door RonaldCaravelle »

Eigenlijk noem je twee dingen op die m.i. niet alleen maar oplossen met veren.

Ik zou zeggen schokdempers en veren; schokdempers voor het zwabberen, veren voor deining.
Eigenlijk zou je moeten in verschillende bussen moeten :driveT5 die weer verschillende set-ups hebben. maar ja....waar kan dat. (ik heb maar 1 bus, maar je bent welkom ;-)
Zelf heb ik een bus van 2050 kg, LWB, Bilstein schokdempers (rijdt messcherp) en originele veren, maar die zijner dus in veel verschillende soorten. Dit kun je zien aan de kleurcode op de veer. bv wit of groen goren, ik heb meen ik groen paars...allicht dat iemand daar meer van weet. (van die codes).

Groeten,

Ronald
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2

Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: Rijgedrag door andere veren

Bericht door doka Rick »

Hallo Jan,

ik kan het mis hebben, maar ik geloof dat ik het ga uitzoeken wat Ronald zonet beschrijft, want ik heb net de vraag gehad van iemand bij ons van verkoop.

Tenminste als jij degene bent die in Ulft woont?

groeten Rick
Plaats reactie