Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
uitlaatspruit stuk?
uitlaatspruit stuk?
Hoi,
Mijn bus doet de laatste tijd niet wat ie moet doen (probleemloos rijden)
Hij gaat vaak in de noodloop en als ik gas geef heeft ie eerst wat bedenktijd nodig om vervolgens met een grote donkere pluim uit de uitlaat te accelereren. Het voelt een beetje of ie eerst volloopt met brandstof om er dan bij gasgeven onverbrande diesel uit te gooien.
Hij geeft een foutcode aan dat er iets met de turbodruk niet goed is.
Auto weggebracht en gedacht, iets van een sensor ofzo. Vandaag gebeld en nu blijkt mijn uitlaatspruitstuk gescheurd.
Volgens de dealert bouw je nu te weinig/verkeerde druk op voor de turbo.
Ik vind het een beetje vreemd, want hij doet het niet altijd. Het variert van niet helemaal lekker tot zwaar k**.
De prijsopgaaf die ik kreeg was 2000 euro voor een nieuw spruitstuk met montage en pakkingen etc. Buiten dat het een hoop geld is, is het ook duur?
Op mijn vraag of het probleem ook werkelijk verholpen is hoorde ik geen duidelijke ja.
Wat denken de technici? Kan de ellende door het spruitstuk komen of niet.
T5 128kw 150.000 km
Offline
Mijn bus doet de laatste tijd niet wat ie moet doen (probleemloos rijden)
Hij gaat vaak in de noodloop en als ik gas geef heeft ie eerst wat bedenktijd nodig om vervolgens met een grote donkere pluim uit de uitlaat te accelereren. Het voelt een beetje of ie eerst volloopt met brandstof om er dan bij gasgeven onverbrande diesel uit te gooien.
Hij geeft een foutcode aan dat er iets met de turbodruk niet goed is.
Auto weggebracht en gedacht, iets van een sensor ofzo. Vandaag gebeld en nu blijkt mijn uitlaatspruitstuk gescheurd.
Volgens de dealert bouw je nu te weinig/verkeerde druk op voor de turbo.
Ik vind het een beetje vreemd, want hij doet het niet altijd. Het variert van niet helemaal lekker tot zwaar k**.
De prijsopgaaf die ik kreeg was 2000 euro voor een nieuw spruitstuk met montage en pakkingen etc. Buiten dat het een hoop geld is, is het ook duur?
Op mijn vraag of het probleem ook werkelijk verholpen is hoorde ik geen duidelijke ja.
Wat denken de technici? Kan de ellende door het spruitstuk komen of niet.
T5 128kw 150.000 km
Offline
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: uitlaatspruit stuk?
2000eur ???
een vriend van me heeft een jaar geleden een paar honderd eur betaald voor de montage van een nieuw uitlaatspruitstuk ...
een vriend van me heeft een jaar geleden een paar honderd eur betaald voor de montage van een nieuw uitlaatspruitstuk ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- T5austria
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
- Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
- Contacteer:
Re: uitlaatspruit stuk?
Als een motor af en toe in noodloop gaat, en zwarte rookpluimen geeft dan kan het om 2 dingen gaan.
Maak eerst je EGR klep schoon deze zit vast en zeker verstopt met kool aanslag, hierdoor sluit deze klep niet goed meer.
Omdat deze klep niet goed sluit blijven uitlaat gassen mee stromen het lucht systeem in, dit heet overboost.
En controleer of er speling op het asje zit van de turbo, door middel van de lucht buis op de turbo los te halen en met lichte zijdelingse druk tegen het asje duwen om te zien of er speling op het asje zit.
Als er speling op het asje aanwezig is dan is de turbo bijna aan het einde van zijn leven.
een zwarte rookpluim wijst op olie die via de turbo in het uitlaatsysteem terecht komt en hier verbrand.
Maak eerst je EGR klep schoon deze zit vast en zeker verstopt met kool aanslag, hierdoor sluit deze klep niet goed meer.
Omdat deze klep niet goed sluit blijven uitlaat gassen mee stromen het lucht systeem in, dit heet overboost.
En controleer of er speling op het asje zit van de turbo, door middel van de lucht buis op de turbo los te halen en met lichte zijdelingse druk tegen het asje duwen om te zien of er speling op het asje zit.
Als er speling op het asje aanwezig is dan is de turbo bijna aan het einde van zijn leven.
een zwarte rookpluim wijst op olie die via de turbo in het uitlaatsysteem terecht komt en hier verbrand.
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: uitlaatspruit stuk?
Zwart =olie ? Zo , da's nieuw voor mij ...T5austria schreef:een zwarte rookpluim wijst op olie die via de turbo in het uitlaatsysteem terecht komt en hier verbrand.
Mijn ervaring leert me dat zwarte rook meestal een gevolg is van diesel (onverbrande diesel ,teveel ingespoten diesel , op het verkeerde moment ingespoten diesel ,...) en dat olie blauwe rook geeft .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18
Re: uitlaatspruit stuk?
Een kapot spruitstuk heb ik ook gehad. Op zich makkelijk te herkennen, zeker met een open motorkap, er komen dan namelijk uitlaatgassen vrij in de motorruimte, wat uiteraard niet de bedoeling is, Ik rook het ook in de cabine, vooral bij starten rook het binnen niet prettig.
Ik ken iemand die al aan zijn 3e toe is, origineel Volkswagen. Stuur je spruitstuk op naar de firma Klein Gunnewiek, die kunnen hem op een speciale manier lassen, kosten waren bij mij 150.-, bij een beetje garage moet je voor een paar honderd euro wel klaar zijn.
Een nieuwe kost meen ik 600 a 700 euro. Er is mij verteld dat een gerepareerde zelfs sterker is dan een originele, en ik heb dan ook aardig wat geld in mijn zak gehouden en rij er nu bijna een jaar mee.
Ik ken iemand die al aan zijn 3e toe is, origineel Volkswagen. Stuur je spruitstuk op naar de firma Klein Gunnewiek, die kunnen hem op een speciale manier lassen, kosten waren bij mij 150.-, bij een beetje garage moet je voor een paar honderd euro wel klaar zijn.
Een nieuwe kost meen ik 600 a 700 euro. Er is mij verteld dat een gerepareerde zelfs sterker is dan een originele, en ik heb dan ook aardig wat geld in mijn zak gehouden en rij er nu bijna een jaar mee.
Re: uitlaatspruit stuk?
Lassen op een speciale manier?? lassen lijkt me lassen als 't goed is gedaan, ik gok erop dat die dingen scheuren omdat er spanning op komt.
Niet helemaal vlak ofzo want anders kan zo'n ding niet stuk gaan of 't moest van pisbakstaal zijn
Niet helemaal vlak ofzo want anders kan zo'n ding niet stuk gaan of 't moest van pisbakstaal zijn
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18
Re: uitlaatspruit stuk?
Nou ja, special manier, ik zit bij een uitstekende garage, maar het spul waar de scheur ontstaat is dermate dun dat (en dat heb ik me ook laten vertellen) niet iedereen dat zomaar kan lassen. Het bedrijf wat ik noemde is bekend bij vele garages, en die spuitstukken lassen is een van hun specialiteiten. Ik was dus 150 euro kwijt ipv zo'n 600 voor een nieuwe. Voor deze reparatie kreeg ik van VW een offerte voor 1800 pleuries ex BTW, goeie business voor VW ;)
Re: uitlaatspruit stuk?
Ben wel akkoord dat je voor de gelaste versie gaat hoor :klappen
beter goed gelast dan slecht geproduceerd
beter goed gelast dan slecht geproduceerd
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: uitlaatspruit stuk?
liever een deugdelijk exemplaar af fabriek lijkt me
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: uitlaatspruit stuk?
Dat vind ik ook , heel vaak scheurt een gelast exemplaar gewoon opnieuw na een tijdje . Meestal scheurt het dan net naast de las . De las op zich is het probleem niet , dat uitlaatspruitstuk is gewoon veel te licht gemaakt (te dun materiaal) .Multivan Generation schreef:liever een deugdelijk exemplaar af fabriek lijkt me
Vroeger was dat een gietstuk , nu is dat nog slechts gelaste/geplooide plaatmateriaal .
Na het lassen moet het spruitstuk ook op de freesmachine om de raakvlakken terug vlak te maken , vaak word dat ook 'vergeten' .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: uitlaatspruit stuk?
Update,
Een deal gesloten met een automonteur waarbij wij van diensten wisselen
Vanochtend om 9.00 paraat en na een "bakkie" aan de slag om 9.30. Ik als gereedschapaangever en ander simpel werk en hij voor het serieuzere werk. Rustig schroevend aan de gang en om 11.45 lag ie op de werktafel
Wat blijkt, spruitstuk niet stuk maar de pakking lek bij de buitenste cilinders. De moeren van de (als je ervoor staat links) zaten zelfs iets meer dan handvast . Turbo en egr verkeren volgens de brave borst nog in prima staat.
Maandag pakkingen etc. bestellen en het spruitstuk laten vlakken om alles volgende week zaterdag weer te monteren. Hopen dat ie dan weer voor elkaar is.
Offline
Een deal gesloten met een automonteur waarbij wij van diensten wisselen
Vanochtend om 9.00 paraat en na een "bakkie" aan de slag om 9.30. Ik als gereedschapaangever en ander simpel werk en hij voor het serieuzere werk. Rustig schroevend aan de gang en om 11.45 lag ie op de werktafel
Wat blijkt, spruitstuk niet stuk maar de pakking lek bij de buitenste cilinders. De moeren van de (als je ervoor staat links) zaten zelfs iets meer dan handvast . Turbo en egr verkeren volgens de brave borst nog in prima staat.
Maandag pakkingen etc. bestellen en het spruitstuk laten vlakken om alles volgende week zaterdag weer te monteren. Hopen dat ie dan weer voor elkaar is.
Offline
Re: uitlaatspruit stuk?
Ik vermoed het bij mijn T5 ook, een lek in het uitlaatspuitstuk.
Via firma gunnewiek kunnen we een vervangend exemplaar op de kop tikken á € 150,00.
Maar is het een klusje om zelf te doen? Of beter naar de garage?
Mvg,
Lisboa
Via firma gunnewiek kunnen we een vervangend exemplaar op de kop tikken á € 150,00.
Maar is het een klusje om zelf te doen? Of beter naar de garage?
Mvg,
Lisboa
Re: uitlaatspruit stuk?
@ offline
Heb je het spruitstuk weer erop zitten
of zijn de tapeinden afgebroken, deze altijd mee vervangen bij het vervangen van het spruitstuk. Tevens bij een auto met roet filter affabriek kun je het spruitstuk niet laten vlakken want dan staat de turbo niet meer in lijn met
het spruitstuk. hierdoor gaat je koolring lekken die tussen turbo en spruistuk zit.
Heb je het spruitstuk weer erop zitten
of zijn de tapeinden afgebroken, deze altijd mee vervangen bij het vervangen van het spruitstuk. Tevens bij een auto met roet filter affabriek kun je het spruitstuk niet laten vlakken want dan staat de turbo niet meer in lijn met
het spruitstuk. hierdoor gaat je koolring lekken die tussen turbo en spruistuk zit.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: uitlaatspruit stuk?
Gisteren het spruitstuk weer gemonteerd.
Pakkingen vernieuwd, maar niet de tapeinden. Spruitstuk laten vlakken, want was niet helemaal 100.
Ik heb alles bij de dealer besteld en gevraagd naar alle te vervangen delen. Pakkingen en nieuwe moeren gekocht.
Na een uurtje of 3 rustig friemelen zat alles er weer op en was het moment daar. Starten, sloeg direct aan en liep zoals het moest. Handen gewassen en een proefronde gereden op wat binnenweggetjes. Pakte goed op en geen overdreven zwarte pluimen meer (in het begin iets en later zo goed als weg). Helemaal happy weer op weg naar huis. Na 4 km op een provinciale weg ging ie weer in de noodloop en niet harder dan ong. 80. Gekeerd en terug gereden. Overleg met de monteur en de computer eraan. Foutcode 16619. Gegoogeld en dan komt eigenlijk n75 (tubodruk ventiel ofzo) naar boven als grootste kanshebber of de luchtmassameter.(gerrit speek´s bijbel) Morgen maar zo´n n75 aanschaffen en kijken of alle vacuumslangen in orde zijn. Ik heb de bus eigenlijk helemaal niet meer nodig, maar ga de 26e een paar dagen met vakantie en kan hem dan goed gebruiken.
Wat wel gek is is dat toen ie op de brug hing ik een soort vacuumslang tegenkwam die geheel los lag. Ik zal ff een fotootje plaatsen, mischien dat iemand weet waar ie moet. Aan de aansluitingen te zien lag ie al heel lang los.Wij hebben het vermoeden dat het een overloopslangetje is.
Offline
Pakkingen vernieuwd, maar niet de tapeinden. Spruitstuk laten vlakken, want was niet helemaal 100.
Ik heb alles bij de dealer besteld en gevraagd naar alle te vervangen delen. Pakkingen en nieuwe moeren gekocht.
Na een uurtje of 3 rustig friemelen zat alles er weer op en was het moment daar. Starten, sloeg direct aan en liep zoals het moest. Handen gewassen en een proefronde gereden op wat binnenweggetjes. Pakte goed op en geen overdreven zwarte pluimen meer (in het begin iets en later zo goed als weg). Helemaal happy weer op weg naar huis. Na 4 km op een provinciale weg ging ie weer in de noodloop en niet harder dan ong. 80. Gekeerd en terug gereden. Overleg met de monteur en de computer eraan. Foutcode 16619. Gegoogeld en dan komt eigenlijk n75 (tubodruk ventiel ofzo) naar boven als grootste kanshebber of de luchtmassameter.(gerrit speek´s bijbel) Morgen maar zo´n n75 aanschaffen en kijken of alle vacuumslangen in orde zijn. Ik heb de bus eigenlijk helemaal niet meer nodig, maar ga de 26e een paar dagen met vakantie en kan hem dan goed gebruiken.
Wat wel gek is is dat toen ie op de brug hing ik een soort vacuumslang tegenkwam die geheel los lag. Ik zal ff een fotootje plaatsen, mischien dat iemand weet waar ie moet. Aan de aansluitingen te zien lag ie al heel lang los.Wij hebben het vermoeden dat het een overloopslangetje is.
Offline
Re: uitlaatspruit stuk?
Hierbij 2 plaatjes van de slang met eindstuk.
Het eindstuk is 27mm breed uitwendig en 17mm inwendig. Er zou zo`n soort bout inmoeten zoals ook bij remleidingen gemonteerd wordt (hol met gat in zijkant).
Offline
Het eindstuk is 27mm breed uitwendig en 17mm inwendig. Er zou zo`n soort bout inmoeten zoals ook bij remleidingen gemonteerd wordt (hol met gat in zijkant).
Offline