Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eindelijk mijn nieuwe maar wel met probleempjes

vragen over de T5
Plaats reactie
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Eindelijk mijn nieuwe maar wel met probleempjes

Bericht door Klusman »

Na 11maanden wachten heb ik afgelopen vrijdag mijn nieuwe T5 gp opgehaald,132kw,lang 4 motion dsg met wat extras.
Zit er ongevraagd een schuifraam in de linkse schuifdeur, moest volgens vw vanwege de elektrische bediendare schuifdeuren.
Volgens prijslijst 09/2011 niet, maar ja we zien wel, want er blijken veel lekkages te zijn door de schuifraam.
En inderdaad zaterdag een flinke bui, een plasje water in de auto, en de rail van de schuifruit, staat blank.
Mijn dealer heeft opdracht gekregen om de ruit om te ruilen voor een gewone.
Verder gaat met een sleutel bij het sluiten de linkse schuifdeur spontaan open, en als ik de andere sleutel pak niet, lijkt mijn geen groot probleem, een rammel in de bijrijder deur zal ook snel opgelost kunnen worden.
Verder rijdt het beter dan m n vorige.
Vraag heb ik eigenlijk aan andere verse eigenaren (JP, Vaniac en andere)of zij ook last hebben gehad van trillingen bij lage toerentallen( onder 1600 toeren) en of dit fenomeen weg gaat naarmate de motor verder ingereden wordt.
mcs
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 feb 2008, 20:21
Locatie: Hulsberg limburg

Re: Eindelijk mijn nieuwe maar wel met probleempjes

Bericht door mcs »

Ik heb nooit geen trillingen gehad onder de 1600 toeren mijn T5gp uit januari 2012 heeft nu 23000 km erop , en loopt super stil en rustig, bij mij hebben ze alleen een deurbekleding moeten vervangen van de bestuurdersdeur , het lichte en donkere kunsstof was losgegaan van elkaar bij de deuropener.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Eindelijk mijn nieuwe maar wel met probleempjes

Bericht door vaniac »

Mechanisch gezien liepen de vijfcilinders bij lage toerentallen mooier dan de nieuwe viercilinders. Het trillen van 2.0 tdi's onder de 1600 toeren wordt na het inrijden wel een stuk minder, maar blijkt wel een eigenschap van deze motoren te zijn, getuige de meldingen op het Duitse T5-Board over dit verschijnsel. Verder schijnt het wat sterker voor te komen bij 4-motion aandrijvingen.
Inmiddels begint mijn 2.0 tdi een beetje "los" te komen en loopt hij mooier dan in het begin. Verder valt me op dat de nieuwe tdi's vooral bij hogere toerentallen veel rustiger lopen dan de "oude" pompverstuivermotoren. Toerentallen tot 4000 omw./min. zijn geen probleem. De stoot in de rug van de oude motoren ontbreekt bij de nieuwe motoren, maar het vermogen wordt wel veel gelijkmatiger over een breder toerengebied afgegeven. In combinatie met DSG leveren deze motoren toch goede prestaties.
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Eindelijk mijn nieuwe maar wel met probleempjes

Bericht door Klusman »

Misschien ben ik wat ongeduldig, maar vandaag even naar dusseldorf geweest, en het lijkt erop dat het steeds erger wordt.
Onder de 1800 toeren trilt de motor bijna constant, een versnelling terug , geeft meer toeren en alles is weer rustig.
Zit je met je dsg zelf te schakelen.
Iemand misschien een idee, of moet ik nog wachten.
Donderdag gaat hij trouwens naar de garage, voor wat garantie dingetjes, komen er ook meteen de winterwielen onder.
Het motor probleem heb ik gemeld, misschien vinden ze iets.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Eindelijk mijn nieuwe maar wel met probleempjes

Bericht door vaniac »

Hallo Klusman,

Je kunt het oordeel van de garage afwachten. Maar ik zou zelf eerst nog de aandrijving de tijd geven om los te komen (10.000 km) en afwachten hoe het probleem met de trillingen zich ontwikkeld. Je dealer zou wel de uitlijning van het motorsubframe kunnen controleren.
Succes ermee.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Eindelijk mijn nieuwe maar wel met probleempjes

Bericht door Pascal-141 »

Er hoort helemaal geen trilling te zijn , zeker niet bij een splinternieuwe wagen .
Trilling komt voort uit een mechanische onbalans , of van speling op een onderdeel . En dat hoort dus niet .
Als er trilling inzit , zal het er uit zichzelf niet uitgaan , hoe zou het ook kunnen ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Eindelijk mijn nieuwe maar wel met probleempjes

Bericht door Klusman »

Vandaag terug van een weekend sauerland, maar ben niet echt vrolijk.
Wel over de accomodatie en het weer, en het bier.
Zodra de motor op bedrijfstemperatuur is lijkt het dat ik constant onder toeren rijdt tot 1800 toeren.
Ook bij 80 km per uur in 6, schakel ik vaak handmatig terug maar 5 om van die lage brom af te komen, motor loopt dan iets meer dan 2000 toeren, ook bij 100 in 7 ga ik vaak naar 6 om dezelfde reden.
Afgelopen week ook ritje met aanhanger heb ik met handschakeling gereden om een beetje boven de 2000 toeren te blijven.
Afgelopen donderdag vond de garage dat het minder was met de winterbanden erop, maar dit hebben ze gereden met koude motor, en dan is het eigenlijk geen probleem.
Misschien hebben jullie nog een idee, want hier wordt je niet vrolijk van :bonk .
Het probleem ligt in ieder geval weer bij mijn dealer, die mag het oplossen.
Heb er nu 1500 km op staan .
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eindelijk mijn nieuwe maar wel met probleempjes

Bericht door Roger B. (11)61 »

lijkt me dat dit probleem bij de dealer toch bekend moet zijn, heb er al vaker over gelezen dat de T5 met DSG bij 1500-2000 toeren last van dreunen heeft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Eindelijk mijn nieuwe maar wel met probleempjes

Bericht door vaniac »

Klusman schreef:Vandaag terug van een weekend sauerland, maar ben niet echt vrolijk.
Wel over de accomodatie en het weer, en het bier.
Zodra de motor op bedrijfstemperatuur is lijkt het dat ik constant onder toeren rijdt tot 1800 toeren.
Ook bij 80 km per uur in 6, schakel ik vaak handmatig terug maar 5 om van die lage brom af te komen, motor loopt dan iets meer dan 2000 toeren, ook bij 100 in 7 ga ik vaak naar 6 om dezelfde reden.
Afgelopen week ook ritje met aanhanger heb ik met handschakeling gereden om een beetje boven de 2000 toeren te blijven.
Afgelopen donderdag vond de garage dat het minder was met de winterbanden erop, maar dit hebben ze gereden met koude motor, en dan is het eigenlijk geen probleem.
Misschien hebben jullie nog een idee, want hier wordt je niet vrolijk van :bonk .
Het probleem ligt in ieder geval weer bij mijn dealer, die mag het oplossen.
Heb er nu 1500 km op staan .
Hey Klusman,
Het probleem met je T5.2 is dus eigenlijk de bromtoon bij lage toerentallen. Dat is niet zozeer een mechanisch probleem, maar meer een kenmerk van een 4-cilinder dieselmotor, zeker als je een 5-cilinder gewend bent. Ik vond dit bij mijn GP in het begin ook zeer irritant, maar inmiddels begint de motor los te komen en lijkt het bromgeluid minder te worden. Misschien dat het bij jouw GP ook een kwestie van tijd is :nuts :nuts :nuts
daanser
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 feb 2008, 16:48

Re: Eindelijk mijn nieuwe maar wel met probleempjes

Bericht door daanser »

Rijd eens in een opel vivaro, dan weet je pas wat dreunen is.... Ik ben geen expert maar ik vermoed idd dat het een 4 cilinder eigenschap is. Ik rijd wel eens per ongeluk met 1000 toeren in de 6 met mijn 5 cilinder. Trekken doet ie dan niet maar er is geen gedreun. Ik hoop voor je dat het over gaat zodra de motor goed los is, maar vervelend lijkt het me wel.

Groet Mark
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Eindelijk mijn nieuwe maar wel met probleempjes

Bericht door heemskerk »

Er is maar één oplossing om uit te sluiten: rijdt eens in een (paar) andere T5's. wel dezelfde uitvoering nemen dan lijkt mij..
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eindelijk mijn nieuwe maar wel met probleempjes

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb een gp 140pk 6bak handgeschakelt, die dreunt niet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Eindelijk mijn nieuwe maar wel met probleempjes

Bericht door Klusman »

Dit is mijn 2e met dezelfde motor en aandrijving, de vorige had alleen dit probleem met 80 in 6 en 100 in 7 , ook hier handmatig een tandje lager en probleem weg.
Nu doet hij het , als de motor op bedrijfstemperatuur is in elke versnelling als de motor tot 1800 toeren maakt.
Even duidelijk als ik aan het optrekken ben , en misschien wordt het minder, maar als je bedenkt dat het maximaal kopel van 400 nm vanaf 1500 toeren beschikbaar is , kan ik dit niet plaatsen, hier zou de motor toch optimaal voorzien moeten worden van brandstof en zuurstof.
Misschien (hopelijk) wordt het minder na een x aantal km, maar het geeft nu een k t gevoel, koude motor alles perfect, warme motor k t, boven 2000 toeren alles perfect, maar wanneer rijd je dat ( boven 2000 toeren) als je de dsg zijn werk laat doen en je , rond de kerktoren je werkzaamhden moet doen.
Ik heb het gemeld en moet afwachten wat het wordt, op het ogenblik denk ik wat voor moois ik niet had kunnen kopen voor de euro die ik nu heb uitgegeven.
Tevens rijd ik door en hoop dat dit over gaat, want het is verder de auto met de opties die ik graag wou, en zonder de brom, is hij een zeer comfotabele reisauto.
Gebruikersavatar
Jeroenri
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 aug 2008, 20:39
Locatie: Gelderland

Re: Eindelijk mijn nieuwe maar wel met probleempjes

Bericht door Jeroenri »

Ik heb sinds juni een nieuwe T5GP 180-pk DSG. Ik weet niet of de genoemde bromtoon overeenkomt met hetgeen ik heb ervaren: ik hoorde in het begin altijd een bij-geluid wat ik naar mijn idee het beste op kan schrijven als een rrrrrrrrrrrrr-geluid.
Heb de garage er naar laten luisteren en die hoorde geen ongewone geluiden voor een 4-cilinder. Daarnaast kon ik mij ook herinneren dat ik hetzelfde geluid ook in een leen-T5GP-schakel heb gehoord dus heb er voor gekozen het te accepteren. Had er laatst met een andere T5GP rijder over en die herkende het ook. Het was bij mij wel zo dat als je dan gezegd wordt dat er geen ongewone geluiden te horen zijn en je accepteert dat (heb ook geen verstand van auto's), dat je het geluid vervolgens ook niet meer opvalt. Je let er dan niet meer op.
Plaats reactie