Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie en filterdroger??

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1663
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Olie en filterdroger??

Bericht door sjaak »

:driveT5 :T54LIFE Hallo,heeft er iemand enig idee of een filterdrogerelement tbv airco van mijn 2,5Tdi uit 2004 alleen via dealer is te bestellen?
Of zou een goede automaterialenzaak ze ook kunnen leveren?
Ook moet ik mijn T5 van verse olie gaan voorzien,is er nog iemand die een tip heeft voor de juiste olie maar ook een beetje leuk geprijsd?er gaat namelijk een liter of 7 in begrijp ik? :wjw :wjw :zwaai
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Olie en filterdroger??

Bericht door ktmkrik »

sjaak schreef::driveT5 :T54LIFE Hallo,heeft er iemand enig idee of een filterdrogerelement tbv airco van mijn 2,5Tdi uit 2004 alleen via dealer is te bestellen?
Of zou een goede automaterialenzaak ze ook kunnen leveren?
Ook moet ik mijn T5 van verse olie gaan voorzien,is er nog iemand die een tip heeft voor de juiste olie maar ook een beetje leuk geprijsd?er gaat namelijk een liter of 7 in begrijp ik? :wjw :wjw :zwaai
Je kan het voor beide eens proberen op E-bay.de in de meeste gevallen veel goedkoper dan in Nl en ook originele VW onderdelen.
Zoek maar eens op autohaus Steiner, goede service bij vragen en een nette prijs.
Olie heb ik via een duitse oliehandelaar op E-bay voor iets meer dan €7,00/L en dan wel de longlife.
Succes!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Olie en filterdroger??

Bericht door Roger B. (11)61 »

die filter/droger van je airco kun je niet zomaar wisselen, daarvoor moet het systeem leeggemaakt en na vervangen weer gevuld worden.......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Olie en filterdroger??

Bericht door vaniac »

Let op dat je alleen olie met specificatie 0W-30 volgens VW-norm 506 01 gebruikt. Alle andere specificaties mogen niet in deze motor gebruikt worden!!! De dealer telt vaak wel 25 euro per liter............

Op internet kun je deze olie ook voor veel minder bestellen, bijv.
http://shop.oil-center.de/index.php/lon ... liter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er gaat 7,5 liter in het carter, je moet dus 8 liter bestellen....................
P.S. er zijn maar weinig adressen waar je olie met deze specificatie voor een redelijke prijs kunt krijgen. Op veel plaatsen is deze olie zelfs helemaal niet leverbaar!!!
Laat je niks wijsmaken over andere specificaties die ook geschikt zouden zijn. Die bestaan namelijk niet voor deze motoren.
Succes ermee.
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Olie en filterdroger??

Bericht door Babson »

De longlife olie is bij de meeste automaterialen voor een aantrekkelijke prijs wel te vinden.

De filter/droger is geen standaard voorraad artikel, maar kan wel vaak besteld worden.
Voor een T5 van 2004 is een 4Seasons filter element verkrijgbaar; FD83494, ± 30,- ex. BTW.
Maar zoals Roger al schreef, het systeem moet eerst leeg gemaakt worden en na het vervangen afgeperst en afgevuld worden.

Het vervangen van een filter/droger element, waarbij deze in de condensor is geïntegreerd, zoals bij T5, is helaas niet zonder risico. De filter/droger is in een lange, ronde buis gemonteerd, die afgesloten wordt met een grote schroefdop. Daar bovenop zit nog een borgring. Het verwijderen van een borgring geeft meestal geen problemen, het losmaken van de schroefdop vaak wel.
De schroefdraad is na een aantal jaren geoxideerd en er is flink wat kracht nodig om de schroefdop los te kunnen krijgen. Met een beetje geluk blijft de schroefdraad heel, maar vaak deformeert de ronde buis en wordt deze ovaal. Het is met blote oog amper waarneembaar. Een ovale buis is dan niet meer lekdicht te krijgen, met als gevolg een nieuwe condensor nodig.

Regelmatig (lees, elke 2 jaar) airco service maakt het wisselen van filter/droger vrijwel overbodig.
Een filter/droger is voornamelijk een droger, die de vocht uit compressor olie (hygroscopisch = vocht aantrekkend) eruit haalt. De filter functie is nihil.
De silicaat korrels, die in de filter/droger de vocht opnemen, zijn na ± 2 jaar verzadigd en verliezen hierdoor hun werking.
Bij een goede airco service beurt wordt de koudemiddel afgezogen en hiermee ook een deel van de (vochthoudend) compressor olie. Daarna wordt het systeem gevacumeerd, waardoor resterende vocht eruit wordt gehaald. Vervolgens wordt verse, droge olie toegevoegd, lekdetectievloeistof ter opsporing van lekkages in de toekomst en de juiste hoeveelheid koudemiddel.

Bij regelmatig airco onderhoud heeft men een systeem dat voldoende koel capaciteit heeft en in goede conditie verkeerd.
Vaak wordt de wagen goed onderhouden; olie verversen elke x km of elke 2 jaar, remvloeistof (hygroscopisch) verversen elke 2 jaar, DSG versnellingsbak olie elke x km verversen, maar de airco, een mechanisch component, wordt dan toch vergeten.

Het is heleboel info, maar doe je voordeel mee.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Olie en filterdroger??

Bericht door ktmkrik »

vaniac schreef:Let op dat je alleen olie met specificatie 0W-30 volgens VW-norm 506 01 gebruikt. Alle andere specificaties mogen niet in deze motor gebruikt worden!!! De dealer telt vaak wel 25 euro per liter............

Op internet kun je deze olie ook voor veel minder bestellen, bijv.
http://shop.oil-center.de/index.php/lon ... liter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er gaat 7,5 liter in het carter, je moet dus 8 liter bestellen....................
P.S. er zijn maar weinig adressen waar je olie met deze specificatie voor een redelijke prijs kunt krijgen. Op veel plaatsen is deze olie zelfs helemaal niet leverbaar!!!
Laat je niks wijsmaken over andere specificaties die ook geschikt zouden zijn. Die bestaan namelijk niet voor deze motoren.
Succes ermee.
Ik heb de longlife 3 5w30 er op en dat werd me aanbevolen door een officiele duitse VW dealer, de 0w30 zou te dun zijn volgens hem en voor olieverbruik zorgen.
Deze http://shop.oil-center.de/index.php/lon ... -1x5-liter" onclick="window.open(this.href);return false;.
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1663
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: Olie en filterdroger??

Bericht door sjaak »

:driveT5 :T54LIFE Das nu zo mooi van :wjw in een halve dag divers ebruikbare reakties :toppie
Ik voel er wel voor om de olie in Duitsland te bestellen,scheelt veel!
Alleen is dit nieuw voor mij vanuit NL,iemand hier ervaring mee? :bonk
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Olie en filterdroger??

Bericht door WouterW »

ktmkrik schreef:Ik heb de longlife 3 5w30 er op en dat werd me aanbevolen door een officiele duitse VW dealer, de 0w30 zou te dun zijn volgens hem en voor olieverbruik zorgen.
kijk hier even, de 0w030/5w30 kwestie is al uit en te na aan de orde gekomen op dit forum:
viewtopic.php?f=3&t=30562

ps. op je multivan uit 2004 MOET longlife II 0w30 506.01

@Sjaak, heb vorig jaar een 20l can Agip 7007 506.01 gekocht via Ebay, € 127,90 incl. btw en verzending aan huis. B+F Schmierstoff GmbH, binnen 4 dagen keurig verpakt aan huis bezorgd. Aanrader
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Olie en filterdroger??

Bericht door vaniac »

sjaak schreef::driveT5 :T54LIFE Das nu zo mooi van :wjw in een halve dag divers ebruikbare reakties :toppie
Ik voel er wel voor om de olie in Duitsland te bestellen,scheelt veel!
Alleen is dit nieuw voor mij vanuit NL,iemand hier ervaring mee? :bonk
Oil-center levert stipt. Binnen een paar dagen heb je vanuit Duitsland de olie thuisbezorgd.
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: Olie en filterdroger??

Bericht door Gerrit354 »

WouterW schreef:@Sjaak, heb vorig jaar een 20l can Agip 7007 506.01 gekocht via Ebay, € 127,90 incl. btw en verzending aan huis. B+F Schmierstoff GmbH, binnen 4 dagen keurig verpakt aan huis bezorgd. Aanrader
Goedkoper kan inderdaad volgens mij niet, 6,40 de liter aan huis bezorgd. Gewoon bij de dealer meegeven levert je toch een besparing van ruim 120 euro.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olie en filterdroger??

Bericht door Multivan Generation »

@ Sjaak,

voor de filterdoger zijn er ook leverbaar van Behr en/of van Hella..
En die zijn veel betaalbaarder aftermarket als bij de VW-dealer..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Olie en filterdroger??

Bericht door InfoMuis »

Voor motorolie en versnellingsbakolie goede ervaring met info@bundf-schmierstoff.de

Heb je een BTW nummer dan kun je ook zonder BTW betalen. (makkelijker da de BTw achteraf terugkrijgen uit DE).
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1663
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: Olie en filterdroger??

Bericht door sjaak »

:driveT5 :T54LIFE Ben aan het zoeken om de genoemde Agip olie te bestellen,kan hem echter niet meer vinden via de handelaar die is genoemd.Denk dat hij niet meer te leveren is.
Maar wat moet ik nu hebben? :wjw :ikrij :bonk
Voor de goede orde het is dus een 2.5TDI 96kw van nov 2004
Plaats reactie