Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

accu vanmorgen ineens DOOD

vragen over de T5
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

accu vanmorgen ineens DOOD

Bericht door robertTREBOR »

Na 4 jaar en 2 mnd. trouwe dienst is mijn varta accu ineens helemaal overleden.
Het gekke is dat het zich helemaal niet aankondigde.
Dus maandagochtend gewoon starten, met normale start-snelheid, hele dag perfect,
's avonds neerzetten en de volgende ochtend nix, nada, elektra ! Dood als een pier !
zelfs het led lampje van het alarm knipperde niet meer.

omdat er nogal wat ruimte naast de accu vrij is heb ik er een zwaarder exemplaar ingezet.

op aanraden van de accu boer een YUASA 60044 95 Ah

ziet er schitterend uit ben benieuwd , kostte me 110 euro inkl. btw. en bezorgen.

denk dat het normaal is dat een accu na ruim 4 jr. stuk gaat.
Bijlagen
yuasa accu 95 Ah
yuasa accu 95 Ah
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 01 nov 2012, 21:02, 3 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: accu vanmorgen ineens DOOD

Bericht door Roger B. (11)61 »

normaal is een groot woord, ken mensen die 8-11 jaar met één accu rijden.......maar ook die de drie jaar niet halen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: accu vanmorgen ineens DOOD

Bericht door Deki »

Ik rij al 6/7 jaar met de accu nooit vervangen maar deze winter doe ik het wel....

Krijg je geen storing of melding van fouten op de boordcomputer als je een andere accu plaatst sommige zeggen dat ik moet uitkijken anders word het een duur verhaal?? kan toch niet zo moeilijk zijn of toch wel :nuts

:yes :driveT5 :T54LIFE
frits k

Re: accu vanmorgen ineens DOOD

Bericht door frits k »

Ik kan mezelf wel herkennen in de opmerking van Roger,in de Golf af fabriek 11 jaar en afgelopen winter over en uit.
Op het bootje ,Varta 17 jaar en nu al weer 13 jaar,ook weer Varta.
Moet hierbij wel opmerken dat op de boot een zonnepaneel zorgt voor de constante lading en bij de Golf ik altijd voor de winter deze optimaal geladen houd.
Vroeger op school geleerd dat een accu die steeds in beweging is langer meegaat. :klappen
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: accu vanmorgen ineens DOOD

Bericht door Anno »

Meestal overlijden accu's wanneer het koud is. Zo koud was het afgelopen dagen ook weer niet. Ik vind 4 jaar wel wat kort. Weet je zeker dat er nergens een lekstroom is?
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
RonaldCaravelle
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
Locatie: Wachtum

Re: accu vanmorgen ineens DOOD

Bericht door RonaldCaravelle »

He wow ! die accu heb ik er ook in zitten !! :zwaai
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2

Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: accu vanmorgen ineens DOOD

Bericht door Pascal-141 »

Ik gebruik die Yuasa batterijen al vele jaren,heel tevreden over,nog nooit een kapot gehad en ze zijn stukken goedkoper dan de Bosch en Varta batterijen (waar ik vroeger wel nog problemen mee gehad heb)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Vossius
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 sep 2012, 20:53

Re: accu vanmorgen ineens DOOD

Bericht door Vossius »

Had tot en met de zomer de eerste accu nog uit 2003. Na 250k 1 cel spontaan dood. 9 jaar in mijn geval. Hoef dus niet altijd :winter te zijn.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: accu vanmorgen ineens DOOD

Bericht door Multivan Generation »

RonaldCaravelle schreef:He wow ! die accu heb ik er ook in zitten !! :zwaai
Ik heb die er nu ook al een aantal jaren in zitten en bevalt prima
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: accu vanmorgen ineens DOOD

Bericht door offline »

Multivan Generation schreef:
RonaldCaravelle schreef:He wow ! die accu heb ik er ook in zitten !! :zwaai
Ik heb die er nu ook al een aantal jaren in zitten en bevalt prima
En dan naar mij dubbelzinnige opmerkingen plaatsen hè... ;-)
Nog ruimte over??

Offline
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: accu vanmorgen ineens DOOD

Bericht door robertTREBOR »

Anno schreef:Meestal overlijden accu's wanneer het koud is. Zo koud was het afgelopen dagen ook weer niet. Ik vind 4 jaar wel wat kort. Weet je zeker dat er nergens een lekstroom is?

Nee !

Echt vreemd dat een accu het 4 jr. en 2 mnd. perfect doet en dan ineens helemaal DOOD !
Zelfs al had ik mijn stadslichten laten branden dan is dat na een nacht geen enkel probleem
om de volgende dag gewoon te kunnen starten.
Zowel voor als achter en ook de kentekenverlichting zelfs is LED bij mijn bus.
Als er een vreemde stroomverbruiker in zou zitten had ik nu met de nw. accu
ook problemen moeten hebben , maar alles weer prima nu.

Ik denk dat 4 jr. en 2 mnd. wel een redelijke levensduur is voor een accu, uitzonderingen
heb je natuurlijk altijd.

:wjw
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: accu vanmorgen ineens DOOD

Bericht door frank884 »

4 jaar is kort voor een accu
6 a 7 jaar moet die zeker meegaan.

en dan die accu ineens dood is ook vreemd,....meestal kan die het in de winter niet meer aan
als de capaciteit langzaam minder wordt om dan nog te gloeien EN te starten
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: accu vanmorgen ineens DOOD

Bericht door matje86 »

soms loopt een accu langzaam leeg, b.v korte ritjes(geen tijd om bij te laden)
af en toe onder een gewone oplader kan echt geen kwaad
de hedendaags accu,s moeten nog al wat doen in vergelijking met een tijdje geleden(noem maar radio,usb, navigatie, computer ,meer verlichting)
en zijn de dynamo,s sterker geworden ?
ik heb gewoon de oude accu bewaard en die staat richting winter gewoon onder stroom zodat in geval van er toch een accu klaar staat


heb al diverse auto,s uit de brand geholpen in winter periode, ff accu omruilen en 2 dagen later terug bezorgen :knipoog
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: accu vanmorgen ineens DOOD

Bericht door Roger B. (11)61 »

matje86 schreef: de hedendaags accu,s moeten nog al wat doen in vergelijking met een tijdje geleden(noem maar radio,usb, navigatie, computer ,meer verlichting)
en zijn de dynamo,s sterker geworden ?
jazeker, een jaar of 20 terug had een gewone auto een 65A dynamotje, tegenwoordig is 90 en 120A geen uitzondering meer
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: accu vanmorgen ineens DOOD

Bericht door rick_k »

In mijn T4 gaat een accu 2 tot 3 jaar mee. Maar daar zit een analoge tachograaf in, die nog best wat stroom pakt, dus als de bus stilstaat voor een iets langere tijd, dan sloop ik mijn accu.

Nu vandaag net een 100 Ah ingezet in plaats van de 75 Ah die erin zat. Hoop dat deze wat langer meegaat. Vorige accu was een Chineze wappieloepie accu... Nog geen jaar lang heeft die het volgehouden. Ik zit er wel aan te denken nog een schakelaar tussen mijn tacho te maken, zodat ik de tacho uit kan zetten als de auto stilstaat.

Maar met accus kun je ook pech hebben. In de motorfietsen zijn Varta accus namelijk ronduit slecht en brandduur. Momenteel is Unibat een zeer goede voor in de motor. Voorheen was het Yuasa, maar daar heb ik er toch heel wat van teruggestuurd. In mijn busje zit nu een Multu ofzo. Het zal wel, had me broertje geregeld voor weinig...

mvg Rick
Plaats reactie