Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

winterbanden

vragen over de T4
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: winterbanden

Bericht door DNS »

10 jaar is wel erg lang voor een (winter)band. Na een jaar of 5-6 heeft het rubber z'n beste tijd wel gehad (wordt het stugger/harder, vandaar ook de bekende 'droogtescheurtjes' bij oudere banden). Hoe dan ook. De komende winters ben je i.i.g. goed voorzien. :toppie
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: winterbanden

Bericht door matje86 »

ze zullen zeker 10 jaar mee gaan, echter in duitsland geldt de regel 4x4x4
4 banden x niet ouder dan 4 jaar x niet minder dan 4 mm

http://www.seniorennet.be/Pages/Auto/wi ... tsland.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: winterbanden

Bericht door DNS »

Daar staat max. 4 jaar in gebruik (en niet max. 4 jaar oud)... dat lijkt me toch lastiger om na te gaan. :nuts

Of zou je daar ook registratie van moeten voeren. :bonk
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: winterbanden

Bericht door frank884 »

DNS schreef:10 jaar is wel erg lang voor een (winter)band. Na een jaar of 5-6 heeft het rubber z'n beste tijd wel gehad (wordt het stugger/harder, vandaar ook de bekende 'droogtescheurtjes' bij oudere banden). Hoe dan ook. De komende winters ben je i.i.g. goed voorzien. :toppie
Ligt er maar net aan hoe je ze doet opslaan, met die droogste scheurtjes
in een donkere ruimte uit de zon zal dat wel loslopen winterbanden (nov - april) hebben het qua zon zowieso toch al niet zo zwaar als zomerbanden

Op de vooras heb ik zomerbanden uit 2003, en die hebben droogte scheurtjes echter alleen op de zijkant van het loopvlak
maar zie zijn zo klein dat dit zeker geen kwaad kan!!!!

als ik op de vrachtwagen vaak zie hoe de gevulcaniseerde laag van de coverbanden er nog op zit en
hoe zwaar die banden het hebben,(gewicht) dan zou ik me over kleine haarscheurtjes op het loopvlak van een T4 niet druk maken, die banden hebben zowieso een LI van 104 terwijl er minimaal 97 op moet zitten
dus 200 kilo laadvermogen per band over boven het wettelijk maximum van een voll beladen bus
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: winterbanden

Bericht door matje86 »

DNS schreef:Daar staat max. 4 jaar in gebruik (en niet max. 4 jaar oud)... dat lijkt me toch lastiger om na te gaan. :nuts

Of zou je daar ook registratie van moeten voeren. :bonk
nee hoor heel eenvoudig daar is de DOT op de band voor kan je zo lezen hoe oud hij is, dat doet de :T4politie nl ook
gebruik is nl ook als ie in de schuur ligt :ie(indien je een ongeval veroozaakt, wordt daar dus naar gekeken , niet als je nergens bij betrokken bent)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: winterbanden

Bericht door DNS »

Volgens mij mogen ze in Duitsland tot 2 jaar na productie-datum (dus DOT) verkocht worden als nieuw... dan heb je in een ongunstig geval dus maar 2 jaar waarin je ze zou mogen gebruiken? :bonk

Ik kan trouwens ook op geen enkele site van Duitse (overheids)instanties iets vinden over die 4 jaar ... Afbeelding

Net even gezocht op de 4x4x4 formule: Die lijkt afkomstig uit Oostenrijk en is slechts een advies en geen wettelijke verplichting (al is de 4mm volgens mij daar wel wettelijk verplicht):
ÖAMTC schreef:Weiters empfiehlt der ÖAMTC nach seiner 4x4x4-Formel, Reifen maximal 4 Jahre lang zu verwenden (immer 4 gleiche Reifen mit mindestens 4 mm Profiltiefe maximal 4 Jahre lang in Verwendung).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: winterbanden

Bericht door Marcel E »

paulkr schreef: nokian WRC Van 195/70r15
Die heb ik ook aangeschaft. Ik vind de bandjes prettig rijden maar ik kan niet zeggen dat ik het een echt stille band vindt. Wat is jouw ervaring met betrekking tot het geluid?
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: winterbanden

Bericht door Geert G »

Marcel E schreef:
paulkr schreef: nokian WRC Van 195/70r15
Die heb ik ook aangeschaft. Ik vind de bandjes prettig rijden maar ik kan niet zeggen dat ik het een echt stille band vindt. Wat is jouw ervaring met betrekking tot het geluid?
Zijn winterbanden nooit, vergeleken met zomerbanden.
Komt door het lamellen profiel, zodat deze beter de sneeuw lost.
En ook door het zachtere compount.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: winterbanden

Bericht door Marcel E »

Dat van het profiel geloof ik allemaal wel, maar toch heb ik de indruk dat de Conti's onder de T5 minder extra geluid veroorzaken.
Toegegeven: Ik vind het wat lastig te vergelijken omdat bij onze T5 het bandengeluid in de auto sowieso al beter te horen is.

Ik denk dat ik het rubber de schuld maar ga geven. Dat voelt bij de Nokian namelijk veel zachter aan dan bij de Conti's.
Zo zacht zelfs dat ik bij de Nokian banden toch twijfel of ik die er wel het hele jaar onder ga laten zitten.
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: winterbanden

Bericht door Roger B. (11)61 »

matje86 schreef:ze zullen zeker 10 jaar mee gaan, echter in duitsland geldt de regel 4x4x4
4 banden x niet ouder dan 4 jaar x niet minder dan 4 mm

http://www.seniorennet.be/Pages/Auto/wi ... tsland.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn MX5 is op winterbanden van DOT2006 goedgekeurd bij de TUV vorige maand....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie