Als redelijk nieuwe eigenaar van een T4 California Coach (1996, ACV, 102 pk TDI) ben ik nog een beetje zoekende naar het optimale schakelen. Dit ook omdat ik vooral in benzine auto's heb gereden, dit een wat oudere diesel is, en ik gewend ben om volgens het nieuwe rijden te schakelen.
Dit zijn natuurlijk nogal tegenstrijdige factoren
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
Wat ik globaal doe is: Bij het optrekken schakel ik naar een hogere versnelling zodra ik de 2000 toeren bereik. Dit doe ik alleen niet wanneer ik extra wil accelereren, dan schakel ik pas later op.
Als ik opschakel bij 2000 toeren, valt hij in de hogere versnelling dus vaak terug naar zo'n 1300 toeren, na een beetje gas bijgeven dan weer iets meer.
Ik lees overal dat je bij 1200 toeren terug moet schakelen.
Wat zijn jullie ervaringen, gaat het nieuwe rijden wel samen met een dieselmotor uit 1996? Ik vind het belangrijk om zuinig te rijden, maar het mag niet ten koste gaan van het behoud van de motor!