Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

optimaal toerental schakelen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

optimaal toerental schakelen

Bericht door GroeneBulli »

Hallo,

Als redelijk nieuwe eigenaar van een T4 California Coach (1996, ACV, 102 pk TDI) ben ik nog een beetje zoekende naar het optimale schakelen. Dit ook omdat ik vooral in benzine auto's heb gereden, dit een wat oudere diesel is, en ik gewend ben om volgens het nieuwe rijden te schakelen.

Dit zijn natuurlijk nogal tegenstrijdige factoren :nuts

Wat ik globaal doe is: Bij het optrekken schakel ik naar een hogere versnelling zodra ik de 2000 toeren bereik. Dit doe ik alleen niet wanneer ik extra wil accelereren, dan schakel ik pas later op.

Als ik opschakel bij 2000 toeren, valt hij in de hogere versnelling dus vaak terug naar zo'n 1300 toeren, na een beetje gas bijgeven dan weer iets meer.

Ik lees overal dat je bij 1200 toeren terug moet schakelen.

Wat zijn jullie ervaringen, gaat het nieuwe rijden wel samen met een dieselmotor uit 1996? Ik vind het belangrijk om zuinig te rijden, maar het mag niet ten koste gaan van het behoud van de motor!
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Donald4Motion »

bij 2000T1 heb je meestal maximum koppel, bij de nieuwe 4pitter is het al 1500 dacht ik
Dus als je bij 2000 of iets erover wegens terugvallen van je toeren over schakelt, moet je lekker 'lui'kunnen rijden zonder door te hoeven planken.

Als je je wagen hebt gechipt dan heb je meer koppel, dus beter of nog luier rijden is dan mogelijk
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Harry 341 »

Ik rij exact zo....verbruik rond de 1 op 14,5....op lange vakantie wegen nog wat minder...
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van IMG_1040.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Marcel E »

Ik probeer hem tussen de 1500 en 2100 toeren te houden.
Soms een keer wat hoger doortrekken omdat ik dat mooie gegrom uit het vooronder ook wel eens wil horen.

Verbruik steeds vaker richting 1 op 16.

Offtopic: Als ik trouwens bij de Tango tank rij ik opeens nog maar 1 op 14 maakt hij meer lawaai en trekt stotterend op in de 1e versnelling. :groteogen
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Multivan Generation »

mijn idee is, dat als je laag toerig gaat rijden,
dat je 2 massavliegwiel naar de filistijnen gaat en wat je dan uitgespaard hebt met het nieuwe rijden,
dat je dat kunt spenderen aan vervanging van het 2MV..

Verbruik is ook niet zaligmakend, en wil je een laag verbruik, dan rij je geen bus.. :zwaai
Met de aerodynamica van een zeecontainer..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door koos 890 »

Wijs gesproken Peter . :yes :yes :yes
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Harry 341 »

Dat het rechtervoetje van Koos nogal zwaar is...dat weten we...maar het verbruik omlaag brengen zonder nou meteen je koppeling te slopen moet kunnen...en dat heeft niks te maken met het rijden van een bus...
Misschien is het hebben van een tankpas bij de leasbak wat goedkoper??
Hou je wat centjes over om in de bus te verstoken..toch?
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door frank884 »

Ik ben dagelijks bezig met op het verbruik te letten bij het rijden
we hebben daar ook 1x per jaar 1 dag opleiding van (code 95 van het C-E rijbewijs)
Op het werk zijn verschillen tussen chauffeurs van 7400 liter diesel op jaarbasis op 100.000 km
zichtbaar bij dezelfde auto's en het zelfde werk!!!!

In de Transporter zit ik wat hoger in de toeren als met de vrachtwagen
maar kom NOOIT in de 1 t/m 4 boven de 2000 RPM
(vanaf 1600 RPM begint de turbo flink mee te doen...... "roet kat is eruit")
alleen in de 5 kom ik wel natuurlijk boven de 2000 RPM omdat die helaas geen 6 heeft
en dat is goed te zien aan het verbruik gem 1:14 is heel goed mogelijk als je onder de 100 km/h blijft.
zuiniger als 1:15.6 is me echter nooit gelukt
Verbruik is gewoon relatief hoog als je op de autoweg hard gaat rijden 130 km en meer dan gaat die slurpen
dat komt door de hoogte, en het frontaal oppervlak, met een 6e versnelling zou het wel iets minder kunnen zijn.

Ik weet niet wat onder "laagtoerig rijden" wordt verstaan
maar als daarmee wordt bedoeld dat niet doortrekken over de 2000 rpm alvorens over te schakelen
slecht zou zijn voor de koppeling vindt ik onzin!!!


Ik moet er wel bij zeggen dat als ik er altijd 1 ton spullen in zou hebben liggen
dus niet rond de 2000 kilo totaal gewicht (1770 en personen)
maar rond de 2700 kilo en een 2 ton aan de haak zou hebben hangen ik wel wat verder door zou trekken in de toeren.
verder gaat de pedaal nooit op de vloer, de wagen krijgt de tijd om rustig zijn snelheid op te bouwen
dus het wordt rustig en geleidelijk belast.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Mennohuiser »

Sjonge wat rijden jullie allemaal zuinig.. Ik rijd ook relatief rustig gewoon omdat de auto dan heerlijk rijdt en hij er ook een beetje toe uitnodigd (MV automaat) maar ik kom niet verder als 1 op 10.. Niet dat het echt belangrijk is en ik weet dat het een zware bus is en denk dat er daarom geen beter resultaat te behalen is.. en de opmerking de "airodynamica van een zeecontainer" is wel lachen en natuurlijk helemaal waar :zwaai
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door frank884 »

Menno je kunt ook de auto's niet 1: 1 vergelijken zoals je al zelf opmerkt
de :driveT5 174 PK automaat van jou is veel zwaarder, dan een TDI :driveT4
en staat op veel bredere banden, enz enz

maar de rest ligt toch wel aan de rechtervoet, anticiperen ....een paar honderd meter ver vooruit kijken
en dat in combinatie met de rechtervoet.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Multivan Generation »

Harry 341 schreef:Dat het rechtervoetje van Koos nogal zwaar is...dat weten we...maar het verbruik omlaag brengen zonder nou meteen je koppeling te slopen moet kunnen...en dat heeft niks te maken met het rijden van een bus...
Misschien is het hebben van een tankpas bij de leasbak wat goedkoper??
Hou je wat centjes over om in de bus te verstoken..toch?

Het nieuwe rijden heeft er voor gezorgd dat ik bij 37000 km al een nieuwe koppeling nodig had :nuts
Dat een 88 pk een te lichte koppeling had, hoorde ik later; van de monteur. Die adviseerde me om toch vooral boven de 2000 rpm te blijven,
zodat je koppeling langer mee gaat. Ik heb dat gedaan en hopla, ging heel veel langer mee..

Mijn nieuwe leaseauto is een Ford Focus wagon TDCI econetic lease titanium met zowat alle toeters en bellen en 14% bijtelling.
Inderdaad zo'n super zuinig ding.. En lekker met tankpas van de zaak, omdat we heel veel rijden(+/- 83000 km/jaar) en ik mag er ook privé mee rijden (daar betaal ik voor).
Ik ben hem nog aan het inrijden (staat net 1200 km op) maar daarmee wordt je gedwongen om het nieuwe rijden toe te passen.

Bus wordt door de vrouw gereden en die haalt 6,8 tot 7,2 L/100 km. Ik mag er af en toe ook in rijden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door GroeneBulli »

hoi allemaal,

Dank voor de informatieve reacties!

@Multivan Generation:
Multivan Generation schreef:mijn idee is, dat als je laag toerig gaat rijden,
dat je 2 massavliegwiel naar de filistijnen gaat en wat je dan uitgespaard hebt met het nieuwe rijden,
dat je dat kunt spenderen aan vervanging van het 2MV..
Kun je misschien toelichten hoe laagtoerig je moet rijden om het schadelijk te maken? De handleiding van VW rept van 1200 toeren, waarbij je echt moet gaan terugschakelen.
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door GroeneBulli »

Hoi,

@Multivan generation, onze berichten kruisten elkaar! Da's niet best inderdaad, dat je de 37000 kilometer amper haalde.
Kun je me vertellen bij welke toerentallen je dan schakelde?
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door rick_k »

Ik trap gewoon lekker door. Regelmatig een zware kar erachter, 102 pk ACV van 1996.
Over het algemeen rijd ik 1:13. Met dus gewoon volle bak optrekken (heb geen toerenteller, maar als ie stopt met trekken, dan moet je schakelen) op de snelheidsmeter ongeveer 20 in zijn 1, dan tot 45 in 2, dan 65 tot 75 in 3, tot de 110 in 4 en dan tot 140 in 5, want hij gaat niet harder met de kar erachter...

Niet dat ik vaak boven de 95 kom met de kar erachter, maar het kan wel, al moet je dan aardig geduld hebben.

Maar vaak hoef ik dat niet te doen, want dan rij ik de achterbumper van de Polo slowmotion of andere milieukonijnehok voor me eraf.

Lege bus dan rijd ik minder toeren, omdat het dan niet hoeft en ik het idee heb dat dat ding vooruit vliegt... Dan kan ik ook 1:15 rijden, laatst gered, maar meestal ook gewoon 1:13.

Dat zuinig rijden is met een bus dus gewoon onzin, dat bewijs ik nu dus.

Je merk toch gewoon wanneer dat ding trekt en wanneer niet? Niet te druk om gaan maken.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Multivan Generation »

GroeneBulli schreef:Hoi,

@Multivan generation, onze berichten kruisten elkaar! Da's niet best inderdaad, dat je de 37000 kilometer amper haalde.
Kun je me vertellen bij welke toerentallen je dan schakelde?
Bij 50 a 55 km/u naar zijn 4 bijvoorbeeld.. 70 a 75 km/u naar 5de versnelling..

Toerental waarbij je terug moet schakelen is van auto tot auto verschillend.
Ik houd hem nu liever boven de 1800 rpm (heb een HD koppeling van een 102 pk Pritsche er nu in)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie