Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

optimaal toerental schakelen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Mennohuiser
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 sep 2011, 22:13
Locatie: In het Brabantse land

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Mennohuiser »

Ik schakel bij mijn schakelauto's bijna altijd op gehoor.. je merkt toch gelijk wanneer een motor het niet meer naar de zin heeft..? Verbaasd me overigens wel dat deze bus erg laag in zijn toeren blijft hangen (D-stand) alvorens terug te schakelen. Kijk regelmatig in welke versnelling hij zit.. morgen eens kijken welke toerental dat eigenlijk is
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Harry 341 »

Multivan Generation schreef:
Harry 341 schreef:Dat het rechtervoetje van Koos nogal zwaar is...dat weten we...maar het verbruik omlaag brengen zonder nou meteen je koppeling te slopen moet kunnen...en dat heeft niks te maken met het rijden van een bus...
Misschien is het hebben van een tankpas bij de leasbak wat goedkoper??
Hou je wat centjes over om in de bus te verstoken..toch?

Het nieuwe rijden heeft er voor gezorgd dat ik bij 37000 km al een nieuwe koppeling nodig had :nuts
Dat een 88 pk een te lichte koppeling had, hoorde ik later; van de monteur. Die adviseerde me om toch vooral boven de 2000 rpm te blijven,
zodat je koppeling langer mee gaat. Ik heb dat gedaan en hopla, ging heel veel langer mee..

Mijn nieuwe leaseauto is een Ford Focus wagon TDCI econetic lease titanium met zowat alle toeters en bellen en 14% bijtelling.
Inderdaad zo'n super zuinig ding.. En lekker met tankpas van de zaak, omdat we heel veel rijden(+/- 83000 km/jaar) en ik mag er ook privé mee rijden (daar betaal ik voor).
Ik ben hem nog aan het inrijden (staat net 1200 km op) maar daarmee wordt je gedwongen om het nieuwe rijden toe te passen.

Bus wordt door de vrouw gereden en die haalt 6,8 tot 7,2 L/100 km. Ik mag er af en toe ook in rijden..
Dus als ik het goed begrijp heeft het "nieuwe rijden" toch niet veel met het stukgaan van je koppeling te maken,maar meer met het feit dat de 88PK koppeling niet sterk genoeg is/was?
En hoe bevalt de Ford?
Vindt ze de laatste tijd wel steeds mooier worden...zeker de aangeklede versie's..
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door sgsdebruijn »

Bij lagere toeren heb je behoorlijk koppel, dus kracht op de aandrijflijn. resonanties zijn sterker aanwezig en worden niet opgevangen door hogere toeren.
Denk maar eens aan een wasmachine die gaat centrifugeren of zo'n oude centrifuge van vroeger, zo'n ronde met klep bovenop in het begin schudden en naarmate de toeren toenemen gaat hij rustig op zijn pootjes staan.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Multivan Generation »

jep inderdaad sebastiaan..
Ik zie het tegenwoordig dagelijks..
Centrifuges die tot 150.000 rpm gaan, of te wel 1,5 miljoen keer de zwaartekracht :nuts :gekte :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Multivan Generation »

Harry 341 schreef:Dus als ik het goed begrijp heeft het "nieuwe rijden" toch niet veel met het stukgaan van je koppeling te maken,maar meer met het feit dat de 88PK koppeling niet sterk genoeg is/was?
Dat begrijp je dus verkeerd.
Nadat er een andere 88 pk niet gemodificeerde koppeling in was gemonteerd(onder garantie, want dit was wel heel vroeg) heeft deze het heel veel langer uitgehouden.
Ongeveer 200.000 km.
Was dus weer een standaard 88 pk koppeling maar toen is dus wel de rijstijl aangepast en boven de 2000 rpm gehouden..

Nu heb ik er een zwaardere 102 pk koppeling in, omwille van de tuning, dan is het houdbaarder..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Harry 341 »

Oke...vat 'm.. :toppie
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Pascal-141 »

Mennohuiser schreef:Ik schakel bij mijn schakelauto's bijna altijd op gehoor.. je merkt toch gelijk wanneer een motor het niet meer naar de zin heeft..? Verbaasd me overigens wel dat deze bus erg laag in zijn toeren blijft hangen (D-stand) alvorens terug te schakelen. Kijk regelmatig in welke versnelling hij zit.. morgen eens kijken welke toerental dat eigenlijk is
T5 kun je niet vergelijken met een T4 ... Die T5 heeft een berg koppel bij een veel lager toerental dan de T4 ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:
Harry 341 schreef:Dus als ik het goed begrijp heeft het "nieuwe rijden" toch niet veel met het stukgaan van je koppeling te maken,maar meer met het feit dat de 88PK koppeling niet sterk genoeg is/was?
Dat begrijp je dus verkeerd.
Nadat er een andere 88 pk niet gemodificeerde koppeling in was gemonteerd(onder garantie, want dit was wel heel vroeg) heeft deze het heel veel langer uitgehouden.
Ongeveer 200.000 km.
Was dus weer een standaard 88 pk koppeling maar toen is dus wel de rijstijl aangepast en boven de 2000 rpm gehouden..

Nu heb ik er een zwaardere 102 pk koppeling in, omwille van de tuning, dan is het houdbaarder..
Net als Harry 341 zie ik ook niet het verband tussen koppelingslijtage en onder de 2000 rpm schakelen
Heb nog de 1e koppeling het is wel een 102 PK en er staat 266000 op en schakel dus altijd onder de 2000 rpm
die koppeling van de blauwe TDI was gewoon niet het wat het moest zijn.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Marcel E »

Ik vraag me af hoeveel verschil het qua levensduur maakt of je met een lege bus de toeren erg laag houdt of dat je met het nodige gewicht in je laadruimte / aanhanger rijdt.

Voor mijn gevoel heeft dat namelijk nog best wel wat invloed.
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door frank884 »

Marcel E schreef:Ik vraag me af hoeveel verschil het qua levensduur maakt of je met een lege bus de toeren erg laag houdt of dat je met het nodige gewicht in je laadruimte / aanhanger rijdt.

Voor mijn gevoel heeft dat namelijk nog best wel wat invloed.
Dat maakt zeker wel verschil want je hebt max 1 ton laadvermogen op de bus Zelf en 2 ton aan de haak
1770 + 1 persoon = 1860 kilo of 2770 en 2 ton aan de haak = 4770kilo

dan is het natuurlijk een ander verhaal om echt laag zeg rond de 1200 rpm te rijden
maar 2000 rpm vindt ik niet echt laag voor een 5 cylinder diesel
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Marcel E »

Ondanks dat ik niet erg hoog in toeren rijd vind ik onder de 1200 persoonlijk al erg laag. Bij mijn bus krijg ik dan al de indruk dat hij het allemaal net iets minder leuk begint te vinden.
Als ik dan even vlot iets extra snelheid moet maken moet ik wel terugschakelen, anders reageert hij amper.
Ik rijd overigens meestal met een lege laadruimte.
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Donald4Motion »

Ik rij vaak met mijn Crafter, ook 5pitterrr, in z'n 3 de rotondes over. Nee niet hard, maar bijna stationair.
Dat gaat erg soepel en rond de 1000T1 zonder dat bus niet lekker aan voelt.
Deze blokken hebben mega turbolag maar als ze eenmaal gaan blazen, kan je ze lekker op koppel rijden.
Zoals het hoort bij een diesel :toppie
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: optimaal toerental schakelen

Bericht door Jurgen VH »

Ik heb een ACV 102pk 3 zitter die niet getuned is, en als ik lees dat je maar 1:10 haalt met een lege bus :ie ik heb er mee naar Frankrijk op en af over een paar heuveltjes gereden en dit aan konstant 130kmh met belading in het ruim (als je een vrouw hebt en die weet dat je een grote koffer hebt :gekte) + carvan van 750kg aan de haak (is wel een klapper dus eerder een aanhangwagen :knipoog ) dan had ik juist geen 9,5L/100km :knipoog
Mijn gewoon rijden is meestal leeg omdat ik mijn busje voor moto circuit vervoer gebruik, gewoon rijden wil zeggen eerst tot 2000rpm en eens warm 2500rpm zo komt hij steeds terug in het turbo gebied bij opschakelen, en autostrade is meestal aan een gezapig tempo 140 a 150kmh dit in combinatie met soms op gewone wegen en verkeer met een toerental tussen 1500-1700rpm dan is mijn gemideld verbruik een 7,5L a 8L/100km
Plaats reactie