Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR op nieuwe bus?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

EGR op nieuwe bus?

Bericht door HP Hulscher »

Heb mijn nieuwe bus besteld, ik verwacht m in een maand of 2 (ja ik ben een optimist). Nu wordt dan ook het EGR plaatjesverhaal weer actueel. Mijn nieuwe bus (130 PK automaat) heeft af fabriek een roetfilter. Ik meen ergens gelezen te hebben dat een EGR plaatje dan geen goed idee is... En ook: moet ik die dan meteen plaatsen, of eerst de bus inrijden? En hoeveel km. moet je tegenwoordig over het inrijden doen? Om een beetje vermogen te hebben, stevig inrijden? Of juist heel kalm? Het wordt mijn eerste nieuwe auto, vandaar mijn vragen :) dank alvast
timmer
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:18

Bericht door timmer »

beste Hp,

ik heb ook een tijdje geleden een egr plaatje in mijn nieuwe bus gezet (130 pk), de computer vloog snel in een storingsmelding, mijn advies zou zijn niet doen dus, ik heb hem er ook meteen weer uit gehaald.

Wat betreft het inrijden;
Eerst rustig warm rijden,(echt warm, dus niet na 5 km)
daarna kan je naar hartlust gaan met die banaan.

groetjes Jeffrey
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: EGR op nieuwe bus?

Bericht door erik 924 »

HP Hulscher schreef:Heb mijn nieuwe bus besteld, ik verwacht m in een maand of 2 (ja ik ben een optimist). Nu wordt dan ook het EGR plaatjesverhaal weer actueel. Mijn nieuwe bus (130 PK automaat) heeft af fabriek een roetfilter. Ik meen ergens gelezen te hebben dat een EGR plaatje dan geen goed idee is... En ook: moet ik die dan meteen plaatsen, of eerst de bus inrijden? En hoeveel km. moet je tegenwoordig over het inrijden doen? Om een beetje vermogen te hebben, stevig inrijden? Of juist heel kalm? Het wordt mijn eerste nieuwe auto, vandaar mijn vragen :) dank alvast
De nieuwere versies hebben een electronische egr welke niet voor de gek kan worden gehouden!!! Voor 2005 was de egr mechanisch!!!!!!
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Bericht door HP Hulscher »

ah ok das duidelijk... het probleem met die vervuiling van je motor, dat is in de nieuwe versies ook opgelost? Zal wel niet he... Nou ja, we gaan het meemaken, dank voor het antwoord!
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Ook bij de nieuwe motoren kun je een EGR plaatje monteren hoor!
Maak er alleen een gaatje van 8mm in. :klappen
Dan krijg je ook geen foutmelding is mijn ervaring. :yes

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Bericht door HP Hulscher »

maar als het voorkomen van vervuiling het doel is, zit dat 8mm gaatje dan niet heel snel dicht met roet?
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Weet ik niet! Bij mij werkt het nog steeds goed,als het gaatje dicht gaat slibben kun je hem gewoon even weer opmaken,toch?
De motor loopt nu in ieder geval mooier. :klappen

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
kinkonk
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 jan 2007, 22:44
Locatie: Lelystad

Wat is/wat doet nou zo'n EGR-plaatje?

Bericht door kinkonk »

Hey T5ers,

Ik volg de discussiie al een tijdje, zin er al verschillende over geweest. Maarre, het is mij nou nog steeds niet duidelijk waar dat EGR verhaal over gaat. Ik heb het in de diverse discussies nog niet kunnen ontdekken.

Wie kan/wil het uitleggen?

Alvast reuze dank, groeten!!!
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Duik even in het weetjewelarchief met gebruikmaking van de zoekfunctie en er gaat een wereld vol techniek voor je open.
Kort gezegd zit de egr-regeling alleen vanwege milieunormen op de motor. De egr verlaagt de uitstoot van stikstofoxiden in het uitlaatgas. Stikstofoxiden veroorzaken o.a. smog.
Echter, door de egr-regeling gaat het thermisch rendement van de motor achteruit, je raakt een beetje vermogen kwijt en er wordt meer roet geproduceerd door de motor.
Kortom, technisch gezien kan de motor de egr-regeling missen als kiespijn.
Plaats reactie