Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vakje demonteren

vragen over de T5
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

vakje demonteren

Bericht door ronald tdi »

Hey mede forumers.

ook ik heb een vraag.
bij onze transporter zit een vakje boven de binnenspiegel.
deze wil ik demonteren.
maar er zijn geen schroeven o.i.d. te vinden.
hoe haal je deze los?
de sierstrip zit geklemt dus dat was makkelijk.

ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: vakje demonteren

Bericht door ktmkrik »

ronald tdi schreef:Hey mede forumers.

ook ik heb een vraag.
bij onze transporter zit een vakje boven de binnenspiegel.
deze wil ik demonteren.
maar er zijn geen schroeven o.i.d. te vinden.
hoe haal je deze los?
de sierstrip zit geklemt dus dat was makkelijk.

ik hoor het graag.
Heel simpel Ronald, glas van de binnenverlichting verwijderen twee schroeven losdraaien van de lamp en dan zie je de schroeven van het bakje al zitten.
Succes!
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: vakje demonteren

Bericht door ronald tdi »

Dank je ktm krik.
ik ga het gelijk uit proberen als de bus weer terug is.

de binnen verlichting kan je die er ook uit klikken met een schroevendraaier?
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: vakje demonteren

Bericht door ktmkrik »

ronald tdi schreef:Dank je ktm krik.
ik ga het gelijk uit proberen als de bus weer terug is.

de binnen verlichting kan je die er ook uit klikken met een schroevendraaier?
Bedoel je de binnenverlichting boven de acheruitkijkspeigel of de andere?
Die voorin zit vast met twee parkers de andere klik je er zo uit.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: vakje demonteren

Bericht door ronald tdi »

Ja inderdaad, die bij de binnenspiegel.
Zo'n vermoeden had ik al.

Nu ik toch bezig ben, zit daar toevallig ook een stroomdraad die op het contactslot werkt?
Ik bedoel, dat wanneer de sleutel eruit gaat er geen stroom meer op staat?
Het is geen ramp als dat niet zo is overgens, maar zal wel makkelijk zijn.

Wat wil ik doen?, das misschien wel handig om te weten.
Ik wil in dat vakje een 27 mc plaatsen, de maat is gewoon perfect enkel moet er een gat komen aan de achterkant om de antenne en stroom kabel er door te laten lopen.
De bus is nu bij de ombouw bedrijf en het word een dubbel cabine voor rolstoel gebruik, dus de antenne kabel wordt daar netjes onder het hemel naar achteren weg gewerkt, daar de antenne zelf op het dak en klaar.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: vakje demonteren

Bericht door ktmkrik »

ronald tdi schreef:Ja inderdaad, die bij de binnenspiegel.
Zo'n vermoeden had ik al.

Nu ik toch bezig ben, zit daar toevallig ook een stroomdraad die op het contactslot werkt?
Ik bedoel, dat wanneer de sleutel eruit gaat er geen stroom meer op staat?
Het is geen ramp als dat niet zo is overgens, maar zal wel makkelijk zijn.

Wat wil ik doen?, das misschien wel handig om te weten.
Ik wil in dat vakje een 27 mc plaatsen, de maat is gewoon perfect enkel moet er een gat komen aan de achterkant om de antenne en stroom kabel er door te laten lopen.
De bus is nu bij de ombouw bedrijf en het word een dubbel cabine voor rolstoel gebruik, dus de antenne kabel wordt daar netjes onder het hemel naar achteren weg gewerkt, daar de antenne zelf op het dak en klaar.
Bij mij zit daar geen stroomdraad maar je kan die er wel vrij simpel naar toe brengen door een stroomdraad te trekken via de stijlen vanaf bijvoorbeeld je radio.
Mijns inziens kan je dat het gemakkelijkst via de bijrijders kant doen, zonneklep even loshalen kap losmaken daschboardkastje even demonteren en dan ben je in principe al dicht in de buurt van je radio waar je doorgaans wel een contact geschakelde stroomvoorziening hebt zitten.
Succes met de klus!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vakje demonteren

Bericht door Roger B. (11)61 »

De a-stijl aan de bestuurderskant, (zonder handgreep met lastig zonder beschadigingen te verwijderen afdekkap) is makkelijker te verwijderen... en onder de stuurkolom liggen alle spanningen (constant en geschakeld in dikke draden, dus niet erg om iets van af te takken, wel even een (zweef)zekeringetje plaatsen zo dicht mogelijk bij de aftakking om je nieuw te leggen kabel af te zekeren.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: vakje demonteren

Bericht door ronald tdi »

Dank voor jullie tips.
Aan de bestuurderskant zit wel een handgreep.
Maar ik dacht zelf het van de binnenverlichting te halen, ok dan is het niet contact gestuurd, maar scheelt een hoop werk.

Maar als de bus terug is ga ik het toch eerst even goed bekijken, want contact gestuurd is gewoon erg handig.
Ik heb zowiezo veel om "even" naar te kijken, want heb veel gelezen hier.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vakje demonteren

Bericht door Roger B. (11)61 »

de draad naar de binnenverlichting is niet heel dik, erg verstandig is het niet die te gebruiken voor een verbruiker die toch enkele ampéres verbruikt....

ik zou er toch effe een draadje voor leggen, bovendien is de draad van de lamp, bij de mijne in elk geval, niet direct geschakeld met het contact, dus hoe leuk de aansturing van die draad de extra belasting vindt, of dat je er een stuureenheid mee molt, dat weet ik niet.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: vakje demonteren

Bericht door ktmkrik »

Roger B. (11)61 schreef:De a-stijl aan de bestuurderskant, (zonder handgreep met lastig zonder beschadigingen te verwijderen afdekkap) is makkelijker te verwijderen... en onder de stuurkolom liggen alle spanningen (constant en geschakeld in dikke draden, dus niet erg om iets van af te takken, wel even een (zweef)zekeringetje plaatsen zo dicht mogelijk bij de aftakking om je nieuw te leggen kabel af te zekeren.
Zit idd wat in ja, moet zeggen dat ik het wel snel los had incl het dashboard kastje en toen gelijk dicht bij de radio zat waar alle stroomvoorziening ligt.
Vandaar dus mijn optie!
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: vakje demonteren

Bericht door ronald tdi »

OK dat wist ik niet.
Heb ook nog niet kunnen kijken vandaar.

Maar je zegt demonteren zonder beschadigen kan eigenlijk niet, waarom niet?
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: vakje demonteren

Bericht door ktmkrik »

ronald tdi schreef:Dank voor jullie tips.
Aan de bestuurderskant zit wel een handgreep.
Maar ik dacht zelf het van de binnenverlichting te halen, ok dan is het niet contact gestuurd, maar scheelt een hoop werk.

Maar als de bus terug is ga ik het toch eerst even goed bekijken, want contact gestuurd is gewoon erg handig.
Ik heb zowiezo veel om "even" naar te kijken, want heb veel gelezen hier.
Draad van de binnenverlichting zou ik ook niet gebruiken, logischerwijs bekeken ben je de spanning toch kwijt als je het portier sluit!
Valt reuze mee om de kappen ff te verwijderen en dan weet je ook zeker dat je het goed hebt.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vakje demonteren

Bericht door Roger B. (11)61 »

weet niet of VeeWee bij de T5 al verstand gekregen had, maar ik meen bij de T4 en ook bij diverse modellen golf (oa) is de draad van contactslot naar de isostekker van de radio NIET afgezekerd..... ook geen ideale draad om veel bij te knopen.

ennEuhhhh de deur schakelt de massa.......... alleen de tijdsgerelateerde uitschakeling van de interieurverlichting schakelt de plusdraad
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: vakje demonteren

Bericht door ronald tdi »

Het idee was inderdaad een geschakelde kabel te trekken.
maar omdat hierboven ergens stond dat je niet zonder beschadiging de kap er af kon halen dacht ik de continu + te gebruiken.
Maar dat doen we dus maar niet gezien de reacties.
Lijkt me niet verstandig.
En ja tuurlijk wordt het gezekerd.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vakje demonteren

Bericht door Roger B. (11)61 »

alleen het kapje dat de schroeven in de handgreep afdekt is wat lastig, als je daar aan de onderkant van de greep begint valt de schade buiten het zicht (drukt vaak een deukje in de naad kapje/greep omdat je er iets tussen moet wrikken om dat kapje los te trekken)

ALs je het niet vertrouwd kun je de kabel ook tussen de rubber en de A-stijlbekleding drukken door een plastik wig tussen A-stijlbekleding en de rubber te drukken en de naad een beetje open de drukken, kabeltje ertussen en wig een beetje verder weer ertussen. Boven en onder krijg je die kabel wel weer verder gelegd,.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie