Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bpm naheffing

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henrib
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:50
Locatie: den bosch

bpm naheffing

Bericht door henrib »

heb vorige week bpm naheffing gehad 10291 euro :ie :ie :ie
gaat om een transporter dc die ik in 2008 heb gekocht en daarna ingeruild op een nieuwe transporter dc in mrt 2009
dus zakelijk gekocht en zakelijk ingeruild staat op de rekeningen en ik heb de vrijwaring
dus even belasting dienst gebelt maar die houden vol dat ik de bpm moet betalen omdat ik de eerste eigenaar was
beetje rondvraag gedaan maar niemand had hier ooit van gehoord
iemand hier op het forum zoiets meegemaakt ??
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: bpm naheffing

Bericht door JP »

Wat een raar verhaal :ie
Maar er moet toch wel meer informatie zijn, zakelijk grijs kenteken is geen BPM toch?

Ben benieuwd waar dit fout gaat, ik blijf het volgen.
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: bpm naheffing

Bericht door J. Jolliffe »

BPM-vrijstelling overdragen
Als u de auto binnen 5 jaar na aanschaf verkoopt aan een andere ondernemer of een garagebedrijf, kan de BPM-vrijstelling op de koper worden overgedragen.
De overdracht tussen twee ondernemers loopt via een gezamenlijke verzoek.
Bij verkoop aan een autohandelaar met RDW-bedrijfserkenning volgt de overdracht via geruisloze doorschuiving.

U verkoopt aan een andere ondernemer
U kunt dan samen met de koper een gezamelijk verzoek tot BPM-verrekening in dienen door dit naar een speciaal nummer bij de Belastingdienst te faxen.
Dit formulier kunt u vinden op de website van de Belastingdienst.

Binnen een week ontvangt u als verkoper een beschikking van de Belastingdienst waaruit blijkt of de koper daadwerkelijk ondernemer is en u de bestelauto zonder afdracht van rest-BPM mag leveren.

De verkoop kan nu plaats vinden met gesloten beurzen (wat betreft de rest-BPM) en u bent nu gevrijwaard van BPM-betaling, ook al mocht achteraf toch blijken dat de koper niet aan de ondernemerseisen voldoet.

U verkoopt aan een garage- of autobedrijf
Voor garage- en autobedrijven is een speciale vereenvoudigde regeling getroffen: de geruisloze doorschuiving.

Om hier gebruik van te maken, moet een garagebedrijf of autohandelaar aan de volgende eisen voldoen:

1. Het bedrijf moet een RDW-erkenning bedrijfsvoorraad hebben
2. De bestelauto moet worden opgenomen in de bedrijfsvoorraad
3. De koper geeft een vrijwaringsbewijs af aan verkoper
4. De koper geeft een verklaring aan verkoper waaruit blijkt dat koper ten aanzien van de gevolgen van BPM in de plaats treedt van verkoper

Als het bedrijf aan bovenstaande eisen voldoet, bent u als verkoper gevrijwaard van een naheffing van de rest-BPM.

Een dergelijk erkend bedrijf is te herkennen aan een groen-wit gestreept bord met het opschrift: 'Erkend bedrijf voor afgifte van RDW-vrijwaringsbewijzen'.
Gebruikersavatar
henrib
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:50
Locatie: den bosch

Re: bpm naheffing

Bericht door henrib »

heb de transporter ingeruild bij een grote dealer in tilburg destijds
maar die hadden dit ook nog nooit meegemaakt
Gebruikersavatar
RonaldCaravelle
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
Locatie: Wachtum

Re: bpm naheffing

Bericht door RonaldCaravelle »

:ie wow dat is schrikken !
Hoop dat het met de nodige briefwisselingen afgehandeld zal zijn. Succes !
..het zal toch wel een foutje zijn.

3 jaar terug ook een naheffing gehad van een bus die ik gedemonteerd had. Had het Chassis aan een particulier (bleek achteraf) voor een paar honderd euro verkocht. Mijn fout dus, maar dat wist ik toen nog niet. Is na wat briefwisseling gelukkig teruggedraaid door belastingdienst :toppie
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2

Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: bpm naheffing

Bericht door Wim T4 935 »

henrib schreef:heb de transporter ingeruild bij een grote dealer in tilburg destijds
maar die hadden dit ook nog nooit meegemaakt
Het lijkt er sterk op dat die dan niet hebben voldaan aan één van de eisen:
J. Jolliffe schreef:BPM-vrijstelling overdragen
Als u de auto binnen 5 jaar na aanschaf verkoopt aan een andere ondernemer of een garagebedrijf, kan de BPM-vrijstelling op de koper worden overgedragen.
De overdracht tussen twee ondernemers loopt via een gezamenlijke verzoek.
Bij verkoop aan een autohandelaar met RDW-bedrijfserkenning volgt de overdracht via geruisloze doorschuiving.

U verkoopt aan een andere ondernemer
U kunt dan samen met de koper een gezamelijk verzoek tot BPM-verrekening in dienen door dit naar een speciaal nummer bij de Belastingdienst te faxen.
Dit formulier kunt u vinden op de website van de Belastingdienst.

Binnen een week ontvangt u als verkoper een beschikking van de Belastingdienst waaruit blijkt of de koper daadwerkelijk ondernemer is en u de bestelauto zonder afdracht van rest-BPM mag leveren.

De verkoop kan nu plaats vinden met gesloten beurzen (wat betreft de rest-BPM) en u bent nu gevrijwaard van BPM-betaling, ook al mocht achteraf toch blijken dat de koper niet aan de ondernemerseisen voldoet.

U verkoopt aan een garage- of autobedrijf
Voor garage- en autobedrijven is een speciale vereenvoudigde regeling getroffen: de geruisloze doorschuiving.

Om hier gebruik van te maken, moet een garagebedrijf of autohandelaar aan de volgende eisen voldoen:

1. Het bedrijf moet een RDW-erkenning bedrijfsvoorraad hebben
2. De bestelauto moet worden opgenomen in de bedrijfsvoorraad
3. De koper geeft een vrijwaringsbewijs af aan verkoper
4. De koper geeft een verklaring aan verkoper waaruit blijkt dat koper ten aanzien van de gevolgen van BPM in de plaats treedt van verkoper

Als het bedrijf aan bovenstaande eisen voldoet, bent u als verkoper gevrijwaard van een naheffing van de rest-BPM.

Een dergelijk erkend bedrijf is te herkennen aan een groen-wit gestreept bord met het opschrift: 'Erkend bedrijf voor afgifte van RDW-vrijwaringsbewijzen'.
Dus maar eens nagaan wat Van Mossel er precies mee heeft gedaan. Want als die hem niet hebben opgenomen in de bedrijfsvoorraad maar gelijk hebben doorgeleverd aan b.v. een particulier dan is 1 + 1 gewoon weer 2 bij de belastingdienst.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
henrib
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:50
Locatie: den bosch

Re: bpm naheffing

Bericht door henrib »

ga er morgen weer achterheen wordt vervolgt
Gebruikersavatar
henrib
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:50
Locatie: den bosch

Re: bpm naheffing

Bericht door henrib »

henrib schreef:ga er morgen weer achterheen wordt vervolgt
vandaag formulier BPM doorschuifregeling ondernemers gedownload en ingevuld
door mij en de koper (garage) daarna belastingdienst gebeld
moest de papieren opsturen en dan was het in orde :gekte :gekte :gekte
loopt het toch met een sisser af
Plaats reactie