Afgelopen zaterdag een heb ik een setje gebruikte winterbanden op originele VW velgen gemonteerd op mijn bus en liep toen tegen het probleem aan dat ik de laatste centimeter echt behoorlijk veel kracht moest zetten om de wielbouten achter erin te krijgen.
Toen ik de bouten er weer uit draaide was de laatste cm van de bovenkant van de draad op de bout behoorlijk afgesleten.
De draad is nog wel goed hoor, maar het lijkt erop dat je de laatste cm door een net iets te klein gat draait waar geen draad inzit ofzo... Hierdoor kun je ook niet goed inschatten hoe strak je de velg erop zet.
Het probleem speelt alléén bij de achterwielen!
Wat feitjes:
VW T5 uit 2003.
Originele 16" stalen VW velgen met bolconische gaten.
Nieuwe originele bouten gebruikt van 66mm lengte type "bolconische kop met losse ringen"
Zomerbanden zitten op LM velgen met kortere speciale LM bouten met conische kop.
Ik heb het idee dat deze volgens mij standaard bolconische bouten net een cm te lang zijn voor de wielen op de achteras.
Klopt dit?
Is dit een herkenbaar probleem?
Misschien omdat ik een van de eerste T5's heb is dit nog een van de "special features..." of kinderziektes.
Weet iemand hoe dit kan?
Hartelijke groeten,
Gijs
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wielbouten stalen velgen achter te lang
- osesetokoe
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 13 jul 2009, 09:59
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Wielbouten stalen velgen achter te lang
Checkerdecheck: http://www.hyperlinc.nl
Re: Wielbouten stalen velgen achter te lang
Draai het maar om de bouten voor je zomerwielen/velgen zijn tekort...Hierdoor schroefdraad geerodeerd/roest...Daarom gaan bouten er niet meer goed in..Ik heb langere bouten voor zomer velgen besteld (lm velgen) Probleem nu verholpen..Even met tap in je boutgaten/naaf...Kopervet gebruiken..Bekend probleem.. :alarm
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Wielbouten stalen velgen achter te lang
keramisch vet...werkt beter dan kopervet, zeker icm lichtmetaal
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- osesetokoe
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 13 jul 2009, 09:59
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Wielbouten stalen velgen achter te lang
@erik924
Bedankt voor je reactie!
'k Heb even verder gezocht op het forum en zag een eerdere post van je waarin je aangeeft dat dit inderdaad kan worden veroorzaakt door het gebruik van 7mm te korte bouten voor de LM zomervelgen.
Weet je, je verklaring klopt helemaal maar ik vind het zo moeilijk te geloven dat roest of erosie achterin de boutgaten zoveel van de bovekant van de draad kan afhalen. Ik zie ook geen roest sporen ofzo, dat vind ik zo raar...
Het lijkt me dat alleen metaal op metaal zoveel van de buitenkant van de draad kan afhalen.
Het lijkt er (alléén bij de achteras) echt op alsof je de bouten in twee platen draait waarvan de eerste plaat 1e cm gewoon schroefdraad heeft - voelt gewoon goed wanneer je de bouten er handmatig indraaid - en alsof er nog een tweede plaat onder zit met een gat wat net te klein is waardoor je het buitenste gedeelte van je draad eraf draait.
De draad zelf blijft wel goed, maar het schuine deel van de draad wordt gewoon plat. Er gaat denk ik wel een halve mm af en het is echt blank metaal wat je dan op de laatste cm van op bovenkant van de draad ziet.
Hartelijke groeten Gijs
Bedankt voor je reactie!
'k Heb even verder gezocht op het forum en zag een eerdere post van je waarin je aangeeft dat dit inderdaad kan worden veroorzaakt door het gebruik van 7mm te korte bouten voor de LM zomervelgen.
Weet je, je verklaring klopt helemaal maar ik vind het zo moeilijk te geloven dat roest of erosie achterin de boutgaten zoveel van de bovekant van de draad kan afhalen. Ik zie ook geen roest sporen ofzo, dat vind ik zo raar...
Het lijkt me dat alleen metaal op metaal zoveel van de buitenkant van de draad kan afhalen.
Het lijkt er (alléén bij de achteras) echt op alsof je de bouten in twee platen draait waarvan de eerste plaat 1e cm gewoon schroefdraad heeft - voelt gewoon goed wanneer je de bouten er handmatig indraaid - en alsof er nog een tweede plaat onder zit met een gat wat net te klein is waardoor je het buitenste gedeelte van je draad eraf draait.
De draad zelf blijft wel goed, maar het schuine deel van de draad wordt gewoon plat. Er gaat denk ik wel een halve mm af en het is echt blank metaal wat je dan op de laatste cm van op bovenkant van de draad ziet.
Hartelijke groeten Gijs
Checkerdecheck: http://www.hyperlinc.nl
Re: Wielbouten stalen velgen achter te lang
Hey Osesetokoe,
Ben je een Ford big block aan het opknappen?
Ben je een Ford big block aan het opknappen?