Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bandenwissel
Bandenwissel
Dag allemaal,
Morgen ga ik de winterbanden weer onder de bus gooien. Nu heb ik de beschikking over een momentsleutel en wil deze dan ook optimaal gebruiken. Mijn vraag; wat is de kracht die ik in moet stellen? (of noem je dat het aanhaalmoment of iets anders ? )
Voorheen deed ik het altijd met een kruissleutel en flink wat spierkracht. Nooit last gehad van loslopende bouten...
Alvast bedankt!
Morgen ga ik de winterbanden weer onder de bus gooien. Nu heb ik de beschikking over een momentsleutel en wil deze dan ook optimaal gebruiken. Mijn vraag; wat is de kracht die ik in moet stellen? (of noem je dat het aanhaalmoment of iets anders ? )
Voorheen deed ik het altijd met een kruissleutel en flink wat spierkracht. Nooit last gehad van loslopende bouten...
Alvast bedankt!
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Re: Bandenwissel
Een bus geloof ik 180 nm maar ik die altijd 125 nm ivm licht metalen velgen en 12,5 kilo is niet veel maar is ruim voldoende volgens mij. Personen auto doe ik altijd 110 nm...
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Bandenwissel
125Nm is veel te weinig voor een zware bus.
Ik vind 180Nm toch de minimum om het veilig te houden.
Ik vind 180Nm toch de minimum om het veilig te houden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Bandenwissel
http://wiki.tdiclub.nl/Wielbouten" onclick="window.open(this.href);return false;
180 Nm
ik moet ff aan het aandraaien, ik heb ook 120Nm gebruikt
180 Nm
ik moet ff aan het aandraaien, ik heb ook 120Nm gebruikt
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: Bandenwissel
Ik doe ook altijd de stalen winter velgen met 180 ofwel 18 kilo
en de aluminium ook altijd het zelfde men zegt dat die wat minder kunnen
M.v.g. Jan
en de aluminium ook altijd het zelfde men zegt dat die wat minder kunnen
M.v.g. Jan
Re: Bandenwissel
Ik ook 180Nm voor LM is ook voorgeschreven voor een T5!
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Bandenwissel
Inderdaad , zeker 180Nm gebruiken ! Je bent op de weg met een 2TON (of meer) zware blok , en niet met een 900kg wegend Lupotje hé ...
Ik wil écht niet achter iemand rijden op de snelweg als het wiel loskomt omdat deze niet vast staan ...
Denk aan jouw veiligheid , maar ook die van de medeweggebruikers , voetgangers , fietsers enz
Er word voorgeschreven om 180Nm te gebruiken , ikzelf zet ze altijd vast op 200Nm (met momentsleutel) , zowel op mijn T5 als op mijn T4 . Heb nog nooit problemen gehad om ze terug los te krijgen . ... En ook nog nooit een loskomend wiel gehad
Ik wil écht niet achter iemand rijden op de snelweg als het wiel loskomt omdat deze niet vast staan ...
Denk aan jouw veiligheid , maar ook die van de medeweggebruikers , voetgangers , fietsers enz
Er word voorgeschreven om 180Nm te gebruiken , ikzelf zet ze altijd vast op 200Nm (met momentsleutel) , zowel op mijn T5 als op mijn T4 . Heb nog nooit problemen gehad om ze terug los te krijgen . ... En ook nog nooit een loskomend wiel gehad
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Bandenwissel
ik zet gewoon de kleine luchthamer erop en daarna trek ik ze nog eens alle 5 na met die luchthamer
en er is er nog nooit een losgegaan geen idee hoeveel NM maar zeker voldoende
en er is er nog nooit een losgegaan geen idee hoeveel NM maar zeker voldoende
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Bandenwissel
Ik ben dit jaar nog geen loslopende wielen tegen gekomen.
Voordat er ééntje volledig van je wagen los komt, dan heb je echt liggen dromen
Een paar all season banden is ook handig en scheelt een hoop ellende.
Dat hele winterbanden gebeuren is één grote hoax.(maar dat is mijn mening)
Voordat er ééntje volledig van je wagen los komt, dan heb je echt liggen dromen
Een paar all season banden is ook handig en scheelt een hoop ellende.
Dat hele winterbanden gebeuren is één grote hoax.(maar dat is mijn mening)
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Bandenwissel
Dat ben ik helemaal niet met je eens ,winterbanden maken wel degelijk veel verschil in winterse omstandigheden. En dat mag ik iedere winter zelf weer ervaren.Donald4Motion schreef:Ik ben dit jaar nog geen loslopende wielen tegen gekomen.
Voordat er ééntje volledig van je wagen los komt, dan heb je echt liggen dromen
Een paar all season banden is ook handig en scheelt een hoop ellende.
Dat hele winterbanden gebeuren is één grote hoax.(maar dat is mijn mening)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Bandenwissel
Winterbanden maken echt een verschil.
Vergeet ook niet dat het langer duurt voordat je nieuwe banden nodig hebt.
Als de winterbanden eronder liggen slijten de zomerbanden niet, en andersom.
Comfort met winterbanden iets hoger vanwege de samenstelling van het rubber.
En inderdaad aandraaien met 180 nm, en ik controleer ze meestal na zo n 100 km.
Vergeet ook niet dat het langer duurt voordat je nieuwe banden nodig hebt.
Als de winterbanden eronder liggen slijten de zomerbanden niet, en andersom.
Comfort met winterbanden iets hoger vanwege de samenstelling van het rubber.
En inderdaad aandraaien met 180 nm, en ik controleer ze meestal na zo n 100 km.
Re: Bandenwissel
winterbanden schelen echt heel veel bij sneeuw!!!!! bij gladheid hebben ze ook meer grip, en dat is ook logisch want het profiel heeft de sleuven van binnen naar buiten (als landbouw trekker banden) en de zomerbanden hebben 3 sleuven (bij mij tenminste) in de lengte richting en kunnen de sneeuw niet afvoeren en de band is bovenop ook anders, veeg maar eens met de hand over beide profielen.
verder is idd het rubber van de winterbanden veel zachter (dus daar zou ik ook niet mee rijden als het warm is)
en die winterbanden zijn confortabeler maar daar heb ik dan ook maar krap 3.5 bar druk in zitten en zijn LI 97
ipv LI 104 bij mij.
Conclusie voor mij: ik leg die winterbanden er pas op als het ECHT nodig is. (niet een bepaalde datum op de kalender)
Of als ik door de BRD ga in de winter en weet dat ik 1 week later pas terug kom.
verder is het brandstof verbruik hoger bij winterbanden, de zomerbanden hebben minder rolweerstand
ik heb een lucht sleutel dus die zijn met mijn zoon samen (krik) in 10 minuten weer omgewisseld.
verder is idd het rubber van de winterbanden veel zachter (dus daar zou ik ook niet mee rijden als het warm is)
en die winterbanden zijn confortabeler maar daar heb ik dan ook maar krap 3.5 bar druk in zitten en zijn LI 97
ipv LI 104 bij mij.
Conclusie voor mij: ik leg die winterbanden er pas op als het ECHT nodig is. (niet een bepaalde datum op de kalender)
Of als ik door de BRD ga in de winter en weet dat ik 1 week later pas terug kom.
verder is het brandstof verbruik hoger bij winterbanden, de zomerbanden hebben minder rolweerstand
ik heb een lucht sleutel dus die zijn met mijn zoon samen (krik) in 10 minuten weer omgewisseld.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Bandenwissel
In winterse omstandigheden (sneeuw) zijn winterbanden duidelijk beter dan andere dat onken ik niet.
Heb zelf ook ervaring genoeg met winterbanden om het voordeel in te zien en te ondervinden. Maar een all season band is toch een heel goed compromis waar je het gehele jaar mee kan rijden.
De winterbanden zijn in NL maar erg kort nuttig maar zijn wel verplicht als je de grens over wilt.
Altijd goed voor een leuke discussie die winterbanden
Heb zelf ook ervaring genoeg met winterbanden om het voordeel in te zien en te ondervinden. Maar een all season band is toch een heel goed compromis waar je het gehele jaar mee kan rijden.
De winterbanden zijn in NL maar erg kort nuttig maar zijn wel verplicht als je de grens over wilt.
Altijd goed voor een leuke discussie die winterbanden
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Bandenwissel
Bij sneeuw zijn ze gewoon goed maar zelfs dat hangt af van het merk en of er lamellen op de band zitten of niet.frank884 schreef:winterbanden schelen echt heel veel bij sneeuw!!!!! bij gladheid hebben ze ook meer grip,
Bij gladheid hebben ze geen meerwaarde ten opzichte van andere banden want bij gladheid zoals ijzel of bevroren sneeuw heb je niks aan wintebanden dan heb je alleen nog grip als je spijkers heb.
En als je ze dan alleen voor de sneeuw heb dan heb je er toch niet heel veel aan aangezien ze hier het weer niet zo goed kunnen voorspellen :yingyang