Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

activeren dagrijverlichting T5 type II

vragen over de T5
hajv
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2012, 09:36

activeren dagrijverlichting T5 type II

Bericht door hajv »

Mijn T5 type II uit 2009 heeft koplampen met de DRL erin. Zit zelfs een lampje in, maar ze doen het niet!!
Krijg nu diverse antwoorden op de simpele vraag om ze te activeren.
Een zegt dat er een module bij moet......(waarom dan een lampje erin en een boel draden eraan vast)
Ander zegt VAG COM erop om te activeren.......maar weten niet welke code!?

Wie weet hoe ze te activeren zijn?

(heb het forum afgezocht maar niets gevonden over de T5 type II met DRL's die niet werken)

gr. Hugo
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: activeren dagrijverlichting T5 type II

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij mijn T5GP staat de lichtschakelaar altijd op"auto", de binnenste lampen (dichtst bij de grille) gaan dan aan als de motor loopt (dagverlichting) wordt het dan minder licht, schakelt ie deze lampen uit, en de dimlichten gaan aan..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
hajv
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2012, 09:36

Re: activeren dagrijverlichting T5 type II

Bericht door hajv »

Tja, ik heb er een gewone schakelaar inzitten.......dus geen auto-stand.
Wat ik ook doe met de schakelaar.....de betreffende lampen branden niet.
Is het mogelijk ze te activeren met VAG COM?

Gr. Hugo
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: activeren dagrijverlichting T5 type II

Bericht door ronald tdi »

Wat betekend DRL ???
En wat is een VAG COM ????
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: activeren dagrijverlichting T5 type II

Bericht door Roger B. (11)61 »

nieuw hier??

DRL = Dag Rij Lampen

VAG-com is software om in voertuigen van de VAG-groep (VW/Audi/Skoda) software aanpassingen en instellingen uit te voeren en storingsgeheugen en dergelijke uit te lezen, met een OBDII interfacekabel en een laptop
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: activeren dagrijverlichting T5 type II

Bericht door ronald tdi »

Roger B. (11)61 schreef:nieuw hier??
Ja inderdaad.... :zwaai

heb zins een week een T5 en daarvan heb ik hem al 1 dag bij huis gehad.

Maar ben weer wijzer.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: activeren dagrijverlichting T5 type II

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat verklaart een hoop..... trouwens...goed begin.....6 dagen niet thuis van de week....zo veel problemen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: activeren dagrijverlichting T5 type II

Bericht door ronald tdi »

Nee dat niet gelukkig.
Nee de bus is een enkel cabine en het is een dc geworden met een rolstoellift aan de zijkant.
(Heb 2 foto's gepost)
Dit is een nieuw systeem en het grote voordeel is dat je de laadruimte behoud en de stoel staat gelijk op de stoep en niet op straat als je van achteren een lift zou maken.

Af gelopen maandag naar het bedrijf gebracht en helaas waren niet alle onderdelen op tijd binnen anders was hij vrijdag af geweest.

Maar heb veel gelezen hier en heb genoeg te doen als de bus er is, ondertussen kan ik de nodige info vergaren.
Bart(2)
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 dec 2008, 14:36

Re: activeren dagrijverlichting T5 type II

Bericht door Bart(2) »

hajv schreef:Tja, ik heb er een gewone schakelaar inzitten.......dus geen auto-stand.
Wat ik ook doe met de schakelaar.....de betreffende lampen branden niet.
Is het mogelijk ze te activeren met VAG COM?

Gr. Hugo
De Mosselman is bij mijn MV van 01-2010 ruim 2 uur bezig geweest met dit probleem.
Via VAG COM lukt het echt niet en een andere schakelaar inbouwen is geen optie.
Er zit gewoon een hoop elektronica in voor lul :klappen
Na het uitzitten van de befaamde VW levertijd wacht mij Xenon met led

Gr Bart
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: activeren dagrijverlichting T5 type II

Bericht door Geert G »

Effe google, of kijken op http://www.gerritspeek.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De VAG-COM site met alle codes & uitleg. :jumpklap
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
multivan-gp
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2012, 23:19
Locatie: wieringerwerf

Re: activeren dagrijverlichting T5 type II

Bericht door multivan-gp »

Als het een T5 GP is met een BCM eindigend op 086 of 087 dan gaat het niet lukken
om de DRL te activeren.
Is dan ook niet bedraad naar de koplamp.
Alleen bij een 089 lukt dat. Als de auto coming en leaving home heeft is het een 089 en kan
het met VCDS geactiveerd worden.

Succes
hajv
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2012, 09:36

Re: activeren dagrijverlichting T5 type II

Bericht door hajv »

Tja, can bus en dan....... waarom zoveel berschillende BCM's??
comming of leaf home werkt niet (althans auto opengemaakt, geknipperd met grootlicht-handel en daarna weer met afstandsbediening gesloten).
enige wat werkt is de parkeerlicht functie met de richtingaanwijzer......
Waar zit de BCM? of moet ik dan het hele dashboard slopen? (jaja, ook nieuw in VW...... Rijden bevalt prima maar de rest is zeer moeilijk zoeken).
Mistlampen bijvoorbeeld. Weer een andere schakelaar, canbus aansluiting, krijg weer de vraag naar de BCM of iemand moet weer uitlezen en dan nog is de vraag waar wat staat.....grrr)
Heb hiervoor volvo V70 gereden, ok geen eerlijk vergelijk maar toch..... met het typenummer of kenteken is alles bekend wat wel en niet kan of wat je wel en niet kunt upgraden en wat je daarvoor moet doen..... Hoop dat ik met VW gewoon mijn weg nog niet gevonden heb :werkaanT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: activeren dagrijverlichting T5 type II

Bericht door Multivan Generation »

Wat is een BCM?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: activeren dagrijverlichting T5 type II

Bericht door ktmkrik »

Multivan Generation schreef:Wat is een BCM?
Ik vermoed een boordcomputer
hajv
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2012, 09:36

Re: activeren dagrijverlichting T5 type II

Bericht door hajv »

board computer module
zitter er een aantal van in. VW werkt namelijk met CAN-bus. Alles is dus met een centrale " lijn " verbonden en communiceert met elkaar.
Zitten echter op deze manier meer nadelen dan voordelen aan. VW kan dus heel goed manipuleren (oftewel garanderen voor zichzelf!!) dat je alleen bij een VW dealer terecht kunt voor aanpassingen.
Voorbeeld: mistlampen.
zet je er mistlampen in die mee kunnen verlichten in de bochten. Kan helaas alleen via CAN-bus aansluiting. Heb je een andere schakelaar nodig en moet je de BCM programmeren. (alleen wanneer die BCM dus de mogelijkheid heeft om dit te programmeren anders moet je deze ook nieuw kopen!!!!). Dit weet je niet van tevoren. Kom je alleen achter als je de bus al hebt en de dealer er zijn laptop aan hangt.
Conclusie: VW achteraf in te bouwen mistlampen: meer dan € 700,- !!!!
Zegt niets over de kwaliteit van de bus, wel over de hebzucht van VW!!
Ook over de prijs, want die betaal je over alles wat VW in voorraad moet houden!
In principe zouden alle modellen VW met 1 en dezelfde BCM kunnen worden uitgerust en deze kan dus in grote getallen worden geproduceerd tegen een zeer laag inkooptarief....... echter.......
je raad het al: VW raakt controle kwijt over de mogelijkheden die derde markt partijen zouden kunnen gaan gebruiken om de oem markt te voeden.
Ik heb dus een bus met de nieuwe lampen en ze zijn bedraad en er zitten lampen in!
de lichtschakelaar is niet geschikt
de bcm is niet te programmeren
kost een heftig vermogen om een stuk veiligheid te krijgen die er eigenlijk standaard in zou moeten zitten!!!!!
VW kiest ervoor om hun zakken te kunnen vullen. (dealer weet ook niet hoe dit anders te realiseren....) Goed bezig VW.
Plaats reactie