Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

autostopcontact

vragen over de T5
Plaats reactie
jeti
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 okt 2009, 17:55

autostopcontact

Bericht door jeti »

HOI, ik heb al even gesnuffeld op t forum, kon niks vinden.
Als ik totaal 5 autostopcontacten bij wil bouwen op vaste punten, kan ik dit dan via de draad van de autostopcontact in het asbakdeel doen?

Extra draad van accu kan natuurlijk ook maar dan kan mijn accu leeg gaan als mijn koelboxje aan blijft staan.

graag tips alvast bedankt.

JETI
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: autostopcontact

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja en nee......

als je telkens maar één van die stopcontacten gebruikt, of in elk geval beperkte belasting op die stopcontacten zet dan kan het wel op die manier, maar echt elegant is de oplossing niet.

Beter is voor elk stopcontact een eigen draad met zekering. Deze draden allemaal voeden vanuit een relais dat op een constante spanning (bijvoorbeeld de accu) zijn spanning haalt (via een zekering die liefst ruim meer is dan de afzonderlijke zekeringen) en deze draad na zijn "hoofdzekering" onderbreken met een relais dat door de contactgeschakelde spanning aangestuurd wordt..
Bijlagen
aanstekerpluggen.jpg
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: autostopcontact

Bericht door Harry 341 »

Of gewoon een extra accu??
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: autostopcontact

Bericht door Multivan Generation »

Harry 341 schreef:Of gewoon een extra accu??
Dat zou ik ook doen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: autostopcontact

Bericht door Marcel E »

En dan bij voorkeur een (semi-)tractie accu en geen start accu.

Geen idee of het standaard zo hoort, maar mijn aansteker zit trouwens ook aangesloten op een constante plus.
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
jeti
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 okt 2009, 17:55

Re: autostopcontact

Bericht door jeti »

ok serieus dus die extra accu!
tja het is voor de tomtom, koelboxje en opladen van i-pods.......
maar missch niet zo'n slecht idee
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: autostopcontact

Bericht door Multivan Generation »

je kunt bijvoorbeeld ook een versterker voor de audio,
of een omvormer voor 220V er op aansluiten..
En je weet zeker dat je bus startklaar blijft en de startaccu niet leeggetrokken wordt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: autostopcontact

Bericht door Marcel E »

En je hebt gelijk een handige starthulp voor als je de startaccu toch leeg hebt. :nuts
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: autostopcontact

Bericht door Harry 341 »

Marcel E schreef:En dan bij voorkeur een (semi-)tractie accu en geen start accu.

Geen idee of het standaard zo hoort, maar mijn aansteker zit trouwens ook aangesloten op een constante plus.
Ik heb er als 2e een AGM in staan..."men" zegt dat die nog beter zijn dan een Gel accu...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
allen
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jan 2012, 11:12

Re: autostopcontact

Bericht door allen »

Marcel E schreef:Geen idee of het standaard zo hoort, maar mijn aansteker zit trouwens ook aangesloten op een constante plus.
Zal wel horen. Ik heb dat ook. Persoonlijk vind ik dat knap irritant.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: autostopcontact

Bericht door ronald tdi »

Ook hier is de aansteker constant plus.

FF die accu..., er is een klein dingetje (weet niet meer hoe het heet maar in de vrachtauto had ik die) en die zet je voor de verbruiker deze staat ingesteld op (in mijn geval) 23 volt, als het een tiende lager komt stopt de stroom toevoer.
Zo kan je altijd starten.
Maar als je er veel gebruik van maakt en het vraagt alles te samen veel stroom zal ik toch denken aan een 2e accu.
Ook hier kan je een dingetje zetten (ik geloof dat het een diodebrug heet) en zo blijft in ieder geval de hoofd accu vol.

Maar ik weet niet hoe het zit met opladen, moet daar de dynamo niet voor geschikt zijn????
2 accu's opladen bedoel ik dan, cappaciteit en zo....
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: autostopcontact

Bericht door Harry 341 »

Nagares relais ertussen...heb ik ook en werkt perfect....diodebrug is wat ouderwets...
grtz.harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie