Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

vragen over de T5
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door TsX »

hallo Martijn,

sturen zwaarder bij koudere motor heb ik nog niet gemerkt.
Kan zijn dat de olie dan wat dikker is ?

De tandempomp heeft volgens mij niets met het overlopend stuurbekrachtigingspotje-'ziekte' te maken.
Dit komt door de stuurbekrachtigingspomp.

het stotteren net na het starten heb ik af en toe, enkel bij koud weer.
Volgens mij is dit normaal voor de roetfilter te regenereren.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Pascal-141 »

martijnroodt schreef:Halo mede VW rijders,

Helaas ruik ik ook uitlaatgas in de auto. Voornamelijk als er warme lucht wordt geblazen en de airco uit is.
Hebben jullie ook gemerkt dat het sturen ook iets zwaarder is bij koudere motor? Heeft dit ook te maken met de eventuele tandempomp die het zogenaamde stuurbekrachtigingspotje vol gooit.

Daarnaast heb ik ook opeens 2 dagen stotteren van de auto gehad bij stationair draaien nadat ik s ochtends wegreed. Na bezoek bij VW hebben ze niets kunnen vinden en rara heb vanaf dat moment ook geen stotteren meer gehad. Hebben ze nu toch iets gedaan of heeft de reset wonderen verricht.

Hoor graag van jullie,
Martijn
Passat CC 2009 76000km
Je kan een passat cc 2.0d mechanisch niet echt vergelijken met een R5(2.5) motor uit de T5 waar dit topic over ging :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ik heb dus het vermoeden dat mijn tandem pomp om zeep is, mijn symptomen zijn voornamelijk slecht starten.
Hoe langer de auto stil staat hoe langer het duurt voordat hij start.
Ik ruik geen diesel in mijn olie, de motor verbruikt wel meer olie heb ik het idee, en rookt ook wat.
Het filter heb ik nog niet los gehad. Ik heb het idee dat door een defect in mijn tandem pomp de diesel terug loopt, en dat het even duurt bij het starten voordat er diesel bij de motor is, deze week wil ik even een check valve plaatsen met doorzichtig slang zodat ik dit kan controleren of mijn vermoeden klopt.
Doordat alles schoon is onder de kap en ik hier ook geen diesel ruik ben ik redelijk onder de indruk dat mijn leidingen goed zijn, maar dit kan ik ook mis hebben.

Ik hou jullie op de hoogte.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ok vandaag ff het één en ander bezig geweest met de auto. En onder andere ook even een NRV ( non return valve) geplaatst, wat mij opviel is dat alle diesel terug naar de tank was gelopen, origineel zit er een NRV bij de pomp in de tank, maar deze houd helemaal niets. ik heb even een poosje aan de slang moeten zuigen voor ik dus diesel had.
Tevens heb ik ook een stuk doorzichtig slang gemonteerd zodat ik kan kijken hoe het verloop is, de slang heb ik vrij lang gehouden zodat ik deze onder de wisser kan leggen en tijdens het starten kan zien of er lucht door komt ja of nee, en daarmee kan bepalen of er een lek zit bij het filter of wellicht ergens anders.

Morgen zal ik verder schrijven, morgen de gehele neus er voor weg. nieuwe grill en depo lampjes :ie :nuts :yes

mzzzzzllllllllll
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Pascal-141 »

jacobsentertainment476 schreef:Ok vandaag ff het één en ander bezig geweest met de auto. En onder andere ook even een NRV ( non return valve) geplaatst, wat mij opviel is dat alle diesel terug naar de tank was gelopen, origineel zit er een NRV bij de pomp in de tank, maar deze houd helemaal niets. ik heb even een poosje aan de slang moeten zuigen voor ik dus diesel had.
Een T5 heeft een elektrische opvoerpomp in de tank zitten , zodra je het contact aanzet hoor je die pomp eventjes pompen ...
Waarom zit jij dan aan een slang te zuigen ? :muur De pomp doet het toch voor je :lach

Had je de werking van de elektrische opvoerpomp al getest , voor je aan de slangen begon te sleutelen en een terugslagklep te monteren ?

Bij een T5 hoor je trouwens de aanvoerleiding zo te ontluchten na het vervangen van het brandstoffilter : gewoon 5 a 10 x het contact aan-en-uit zetten , en de pomp doet het werk en ontlucht het gehele systeem.
:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door jacobsentertainment476 »

Om heel eerlijk te zijn, nee haha. :muur :muur

Ik zal dit morgen eens event controleren, maar duidelijk is wel dat de NRV/ terugslag klep dus niet werkt op de opvoer pomp.
Morgen wel eens ff kijken.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Pascal-141 »

jacobsentertainment476 schreef:Om heel eerlijk te zijn, nee haha. :muur :muur

Ik zal dit morgen eens event controleren, maar duidelijk is wel dat de NRV/ terugslag klep dus niet werkt op de opvoer pomp.
Morgen wel eens ff kijken.
ik vermoed dat de terugslagklep niet echt hoeft af te sluiten , de opvoerpomp perst de diesel toch direct naar het filter wanneer je het contact aanzet. :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door WouterW »

jacobsentertainment476 schreef:Ik heb dus het vermoeden dat mijn tandem pomp om zeep is, mijn symptomen zijn voornamelijk slecht starten. Hoe langer de auto stil staat hoe langer het duurt voordat hij start.
kan dit niet een typisch gevalletje ingeslagen en dus leeglopende pompverstuivers zijn ?
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door jacobsentertainment476 »

WouterW schreef:
jacobsentertainment476 schreef:Ik heb dus het vermoeden dat mijn tandem pomp om zeep is, mijn symptomen zijn voornamelijk slecht starten. Hoe langer de auto stil staat hoe langer het duurt voordat hij start.
kan dit niet een typisch gevalletje ingeslagen en dus leeglopende pompverstuivers zijn ?
Loopt dan de diesel volledig terug naar de tank ? vraag ik mij af, en wat is dan het nut van de NRV in de opvoer pomp van de tank ?
Ik zal er vanochtend wel achterkomen of het iets beter is geworden.......

Ik begin zowaar weer terug te verlangen naar mijn oude T4 verdomme. hier heb ik eigenlijk jaren in rond getuft zonder noemenswaardige problemen :muur :T44EVER
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Multivan Generation »

jacobsentertainment476 schreef:Ik begin zowaar weer terug te verlangen naar mijn oude T4 verdomme. hier heb ik eigenlijk jaren in rond getuft zonder noemenswaardige problemen :muur :T44EVER
:knipoog :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ik heb nu net de voorkant er voor weg, en zie dat mijn tijd ontvanger barsten vertoond. Het zou een beetje rubber "gevulkaniseerd" moeten zijn.
Maar al met al vindt ik persoonlijk dat VW steeds meer inferieure onderdelen gebruikt. En voor de prijs van een T5 174pk multivan heb je verdomme 3 nissan busjes ................ En zo langzamerhand ga ik er ook nog naar verlangen ook.

Maar goed wie mooi wil zijn moet ................. zuchten en heel vaak tot 10 kunnen tellen :muur :bonk

O sorry mensen, ik dwaal een beetje af op dit topic.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door jacobsentertainment476 »

Zo hehe net uit de garage,

Het starten gaat nu zodanig beter dat ik er mee zou kunnen leven. Ik heb nog eens even de NRV er tussen uitgehaald en de slang in een emmer gehangen maar het lijkt wel of de opvoerpomp en NRV dus niet werken, eerst eens alle zekeringen bij langs lopen en daarna wellicht constateren of deze pomp defect is.

Ik houd het topic op de hoogte.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door jacobsentertainment476 »

Zo was weer ff druk weekje, maar goed even terug komend op de T5. Afgezien van het feit dat ik steeds meer afkeer van de VW troep krijg.
Ik heb de tank onder de auto weg gehad en de opvoer pomp gecontroleerd, dit alles lijkt netjes te werken ( getest op de werkbank) ook de check valve werkt.
Voor de zekerheid heb ik maar een nieuw filter setje besteld en geplaatst, toch viel mij op dat de diesel nog steeds terug loopt tussen tandem pomp en filter, erg vaag.
Weet iemand hier of de opvoer pomp moet blijven lopen, of dat deze alleen maar tijdens het starten de leiding flushed ? ik kan dit nergens terug vinden.
Het oude filter zat verder geen olie of dergelijke in, ook zit er verder geen diesel in de motor olie en als de motor draait/loopt gaat ie heerlijk. Dus eigenlijk ( misschien wil ik het wel niet :muur ) vermoed ik niet mijn tandem pomp. Maar het is wel het volgende wat ik ga bestellen, misschien weet iemand van jullie hier wat het artikel nummer is van de tandem pomp voor een AXE motor.

Nog niet klaar, hou jullie op de hoogte. :driveT4 :werkaanT4
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door Multivan Generation »

Kan het niet zijn, dat je ergens een luchtlekkage hebt Olaf?
Dat dat de oorzaak is van terugloop van diesel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Kapotte Tandempomp (vacuum/dieselpomp) opsporen

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ik zit al dagen te brainstormen, ik heb dus een "NRV/check valve/terugslagklep" geplaatst tussen tandempomp en filter, dan blijft het wel staan. Alleen nu niet, dus elke keer voor het starten even een paar keer de auto op contact zetten en de slang vullen zeg maar. Ik vraag mij daarom ook af of de opvoerpomp moet blijven lopen ??
Op EBAY koop je al een tandempomp voor ongeveer 180,- en bij de autohandel voor 360,- en bij de juwelier voor 440,- ik denk dat ik dus uitkom bij de autohandel.......
mocht het niet het probleem zijn dan laat ik em op de plank liggen, tot de gelegenheid zich wel voordoet.
Ik denk niet dat het de verstuivers zijn dan had ik wel andere symptomen gehad, en de brandstofpomp zelf net zo. En bij de T5 moet je al zo uitkijken dat je tijdens montage/demontage niet iets sloopt, want alles is fragiel en kunststof net iets te hard etc. pffffffffffffffff ik krijg steeds meer een hekel aan die inferieure vw shit.
Ik kijk ook veel op het engelse forum brick-yard en daar hebben ze ook al zoveel modificatie's/reparatie's. Zoals de T4 wordt het em niet meer.

Eerst maar ff de dure kerst dagen weer eens door, ik moet ook al een nieuwe bovenfrees kopen, dus de tandempomp wacht maar ff.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Plaats reactie