Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie lekage

vragen over de T5
Gebruikersavatar
sevensexy
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 jun 2011, 18:58

Olie lekage

Bericht door sevensexy »

Hallo allemaal,

Afgelopen bouwvak ben ik met de mijn T5 op vakantie geweest naar Kroatië.
Mijn bus heeft nog nooit olie gelekt maar op vakantie was ik 1 liter kwijt in 1 dag!
Ik heb het na laten kijken en olie bij gevuld maar er werd geen oorzaak gevonden en heb daarna ook helemaal geen problemen meer gehad tot 2 dagen geleden.
Ik ben even een weekendje weg naar Luxemburg en daar ben ik 2 liter kwijt geraakt maar weer thuis gekomen kunnen we weer geen oorzaak vinden...

Ik ben een vrij pittige rijder en ook de bergen omhoog wil ik toch wel 140 a 150 willen blijven rijden maar dat moet toch gewoon kunnen!!!????

Gegevens van de auto: T5 210PK met 134000 op de teller en handgeschakeld.

Heeft iemand hier ervaringen mee of weet iemand hoe dit kan?

Albert
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

2.5 TDI met chip 210PK
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Olie lekage

Bericht door Pascal-141 »

als je zeker bent dat er nergens lekkage is , en echt het hele blok hebt gecontroleerd op lekkage en je kan niks vinden , dan zie ik maar 1 mogelijke oorzaak : olieverbuik . Heeft je motor carterdruk (onderdruk) ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sevensexy
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 jun 2011, 18:58

Re: Olie lekage

Bericht door sevensexy »

En wat heeft dat als gevolgen...??

Geen idee trouwens wat onderdruk is dat graag uitleg daarover...

Bedankt voor je reactie.

Pascal-141 schreef:als je zeker bent dat er nergens lekkage is , en echt het hele blok hebt gecontroleerd op lekkage en je kan niks vinden , dan zie ik maar 1 mogelijke oorzaak : olieverbuik . Heeft je motor carterdruk (onderdruk) ?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

2.5 TDI met chip 210PK
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Olie lekage

Bericht door WouterW »

Wat doet je olievuldop als je 'em los op de vulopening legt..? Wordt ie er afgebazen of blijft ie liggen...?
sevensexy schreef:En wat heeft dat als gevolgen...??
Carterdruk wordt veroorzaakt door extreme slijtage aan zuigerveren en/of zuigerwanden waardoor verbrandingsgassen tijdens de arbeidsslag behalve via uitlaatpoort ook langs de zuigerwand weten te ontsnappen, waardoor overdruk in het carter ontstaat. Hiervoor heeft iedere moderne motor een carterventilatie waarbij carteroverdruk via de luchtinlaat opnieuw de motor in wordt geleid. Omgekeerd geldt ook dat de slechte afdichting tussen zuigerwand en zuiger voor méér olieverbuik zorgt, alléén wordt de voor smering bestemde motorolie in dit geval via carter->zuigerwand aan de verbrandingskamer doorgelaten en fungeert zo als brandstof ipv smeermiddel. Welke olie gebruik je, wanneer de motor niet de juiste specificatie olie krijgt (en laat dat nu juist bij de 2.5 AXD/AXE/BNZ/BPC kritisch zijn) heeft dit nogal gevolgen voor de duurzaamheid op lange termijn...en hoe groter de piekbelastingen hoe korter die termijn.

Is de koelvloestof nog wel mooi roze van kleur..? EGR koeler op de 128kW modellen en de waterpomp in het algemeen voor de T5-5pitters willen wel eens lekken, Meestal is het andersom, dus koelvloeistof richting olie maar vice versa is in theorie niet onmogelijk.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Olie lekage

Bericht door Roger B. (11)61 »

carterdruk is niet alleen bij vakantieritten, en dat geldt eigenlijk ook voor lekkages en ander olieverbruik..

naast verbruik door carterdruk is er oa ook nog mogelijkheid dat ie bij de turbo olie zuipt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sevensexy
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 jun 2011, 18:58

Re: Olie lekage

Bericht door sevensexy »

Roger B. (11)61 schreef:carterdruk is niet alleen bij vakantieritten, en dat geldt eigenlijk ook voor lekkages en ander olieverbruik..

naast verbruik door carterdruk is er oa ook nog mogelijkheid dat ie bij de turbo olie zuipt

Dit is denk ik wel het geval.
Heb net de bodemplaat er even af gehad en hij lekt heel erg bij de turbo.
Ook geeft ie best wel vaak storing aan en dan is de melding "turbo overbelast"

Denk dat dit een nieuw turbotje wordt.... kosten ongeveer?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

2.5 TDI met chip 210PK
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Olie lekage

Bericht door Donald4Motion »

Misschien een tip, als je toch van door rijden houd. Vraag eens bij JBautoservice wat een grotere turbo kost
zit je op 250+PK 550Nm+. alleen niet doen als je een automaat heb.
Gebruikersavatar
sevensexy
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 jun 2011, 18:58

Re: Olie lekage

Bericht door sevensexy »

Donald4Motion schreef:Misschien een tip, als je toch van door rijden houd. Vraag eens bij JBautoservice wat een grotere turbo kost
zit je op 250+PK 550Nm+. alleen niet doen als je een automaat heb.
Verniel je dan niet je motorblok omdat je er zoveel druk in pompt?
Dat is meer dan 70 pk extra die het blokje moet verwerken!

Dit :werkaanT4 wil ik natuurlijk zo weinig mogelijk
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

2.5 TDI met chip 210PK
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Olie lekage

Bericht door Donald4Motion »

Er zijn een aantal mensen op dit forum die ermee rond rijden.

Goed chippen is wel veilig, bij hardware tuning zijn de risico's groter en als je jezelf daar niet goed bij voelt, niet doen.

Een chip op maat zorgt ook voor een goed en veilige vermogens winst.
Gebruikersavatar
sevensexy
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 jun 2011, 18:58

Re: Olie lekage

Bericht door sevensexy »

Donald4Motion schreef:Er zijn een aantal mensen op dit forum die ermee rond rijden.

Goed chippen is wel veilig, bij hardware tuning zijn de risico's groter en als je jezelf daar niet goed bij voelt, niet doen.

Een chip op maat zorgt ook voor een goed en veilige vermogens winst.

Er zit al een andere chip in dus dat laat ik zo. zou alleen wel een sterkere turbo willen hebben maar niet grotere snap je.
Een die de chip wat beter aankan en niet zo snel slijt... 140 000km is wel wat weinig voor een turbo.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

2.5 TDI met chip 210PK
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Olie lekage

Bericht door heemskerk »

Donald4Motion schreef:Er zijn een aantal mensen op dit forum die ermee rond rijden.

Goed chippen is wel veilig, bij hardware tuning zijn de risico's groter en als je jezelf daar niet goed bij voelt, niet doen.

Een chip op maat zorgt ook voor een goed en veilige vermogens winst.
Maar let op: Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. :knipoog :knipoog
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Olie lekage

Bericht door Donald4Motion »

:knipoog
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Olie lekage

Bericht door edjeraketje »

Hallo,

Weet niet wat voor type turbo je hebt! Er ligt nog een turbo met 63.000 km bij JB.
Komt van een blok van mij wat voor een project word klaar gemaakt.

Groetn Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
sevensexy
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 jun 2011, 18:58

Re: Olie lekage

Bericht door sevensexy »

edjeraketje schreef:Hallo,

Weet niet wat voor type turbo je hebt! Er ligt nog een turbo met 63.000 km bij JB.
Komt van een blok van mij wat voor een project word klaar gemaakt.

Groetn Edje
Hij is nog niet meer bij de garage geweest... We gaan eerst kijken of ie de olie ook door het overdruk ventiel naar buiten laat of niet... als dat niet het geval
is en we komen weer bij de turbo uit dan kan ik een gereviseerde turbo krijgen voor 600 inc. jaar garantie. Ik denk dat ik daar dan voor ga maar in ieder geval
bedankt voor je aanbod


Albert
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

2.5 TDI met chip 210PK
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Olie lekage

Bericht door frank884 »

sevensexy schreef: Mijn bus heeft nog nooit olie gelekt maar op vakantie was ik 1 liter kwijt in 1 dag!
Ik ben even een weekendje weg naar Luxemburg en daar ben ik 2 liter kwijt geraakt
Ik ben een vrij pittige rijder en ook de bergen omhoog wil ik toch wel 140 a 150 willen blijven rijden maar dat moet toch gewoon kunnen!!!???? Gegevens van de auto: T5 210PK met 134000 op de teller en handgeschakeld.
2.5 TDI met chip 210PK
Heeft iemand hier ervaringen mee of weet iemand hoe dit kan? Albert
Je blaast die motor gewoon op: chippen = zowieso meer vermogen/thermische belasting eruit halen als waar die voor is gebouwd en continu dergelijke snelheden rijden, dan is de kans veel groter dat het stuk gaat, wat ook blijkt: tegenover als die standaard is en je rijdt rustig 120 a 130 km/h, het kost een berg meer brandstof, en dure reparatie's 600€ (voor een turbo bij pas 134000km is veel en veel te snel) dit staat allemaal niet in verhouding tot de tijdswinst (je bent op 3 uur 50 a 60 kilometer verder in het gunstigste geval, (is een half uurtje rijden) moet je ook nog dat tempo 3 uur continu kunnen rijden, en dat is vrijwel nergens mogelijk,
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie