Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startmotor hapert .. helemaal dood ! Enkel na bewegen is er

vragen over de T5
Plaats reactie
floater
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:56

Startmotor hapert .. helemaal dood ! Enkel na bewegen is er

Bericht door floater »

Collega T5 rijders...

Sinds vandaag na een normaal ritje, wil mijn auto ( VW T5 1.9tdi 2007 ) niets meer. Geen geluid.. gaat niet rond.. enkel een klik. Of meerdere kliks. Alle zekeringen zijn in orde en gecontroleerd. Accu is nog in orde en geeft voldoende stroom.
Na een tip van een bekende... heb ik de auto stukje in zijn versnelling van zijn plaatst geduwd en toen start hij weer !
Dus zal ik moeten kijken naar de startmotor, neem ik aan.

Nu hopende dat dit een eenmalige hapering was... was het net weer raak. Geen kik meer.. dus straks weer even duwen en hopen dat ik thuis komt na het kerstmaal.

Hoe kan ik dit best aanpakken ? Zouden het enkel de koolborstels kunnen zijn ? Is het een klus wat zelf te doen is ?

Alvast bedankt voor het advies en het lezen van mijn probleem.

Groeten Ben
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Startmotor hapert .. helemaal dood ! Enkel na bewegen is

Bericht door emil »

als ik dit zo lees heb je een tandje van je starter krans af
heb het zelf een keer gehad met een vrachtwagen
alleen een "klunk" inslaan reais
starter krans draaien en starten maar weeer
wat er toen was : een tand schuin afgebroken en de start motor liep vast op dit schuine vlak
als je jouw bus in de versnelling zet en een beetje heen en weer schud dan beweeg je ook de starter krans
en dan zal de startmotor weer vrij komen
en start ie weer
maar ....... het is natuurlijk maar een gok
en als het zo is heb je een probleem want dan moet de bak er achterheen
sucses
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: Startmotor hapert .. helemaal dood ! Enkel na bewegen is

Bericht door Bikevouwer »

Weet niet wat het verleden is van je bus, hoeveel km bouwjaar enz. en of er veel korte ritjes zijn, alles heeft invloed op de startmotor.
Een tand van de starterkrans af geloof ik niet zo snel, 9 van de 10 keer zijn het of slechte verbindingen van de stroomkabels, of de startmotor is echt gewoon aan zijn einde van zijn levensduur.
Als je erbij kan probeer dan eens niet te wiebelen met de bus in de versnelling maar laat iemand even de bus proberen te starten (zorg dat ie in zijn vrij staat) en geef de startmotorbehuizing eens een klap met een hamer, als de startmotor dan wel in een keer gaat draaien dan kun je voor een nieuwe gaan shoppen.
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Startmotor hapert .. helemaal dood ! Enkel na bewegen is

Bericht door ronald tdi »

Bikevouwer schreef: laat iemand even de bus proberen te starten (zorg dat ie in zijn vrij staat) en geef de startmotorbehuizing eens een klap met een hamer, als de startmotor dan wel in een keer gaat draaien dan kun je voor een nieuwe gaan shoppen.
Dit is de manier om na te gaan of de startmotor vervangen moet worden.
Kan een technies verhaal ophangen over hoe en wat de werking is en zo, maar als dit zo is dan een nieuwe/gereviseerde halen.

Ik weet (nog) niet hoe het bij de VW's T bussen zit, maar bij auto's is het vervangen niet echt een grote klus.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Startmotor hapert .. helemaal dood ! Enkel na bewegen is

Bericht door emil »

oke' startmotor zelf is zeker een verdachte
maar hoe verklaar je het "schudden" in de versnelling en dat ie het dan weer doet????
als het tandwieltje van de startmotor niet op de starter krans zit heeft het schudden van de bus geen
invloed op de startmotor
en ik zeg ook niet dat je meteen de bak er achterheen moet halen en starter krans moet vernieuwen
maar dat als je de startmotor vervangt zeker de starter krans moet controleren
sucses :zwaai
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Startmotor hapert .. helemaal dood ! Enkel na bewegen is

Bericht door ronald tdi »

De tandwiel van de startmotor blijft hangen.
Als je in de versnelling de auto beweegt schiet 9 van de 10 x de tandwiel terug de startmotor in.
Als je dan start draait de as zo rond dat het tand wiel naar voren (heeft ook met een spoel en elektra te maken, maar wordt een saai verhaal) komt en in de krans komt en zo de motor start.
Wanneer je niet meer start gaat de stroom eraf en moet de tandwiel weer terug komen en als de startmotor slecht wordt kan dit dus maar voor de helft zijn en kan de volgende keer niet normaal gestart worden.

Dat verklaart dus het schudden....
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Startmotor hapert .. helemaal dood ! Enkel na bewegen is

Bericht door Danny »

Kan ook zijn dat het gewoonweg verzadigd is van de smurrie en dat afwassen en een lik vet alles weer normaal laat werken.
eerst maar eens demonteren
floater
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:56

Re: Startmotor hapert .. helemaal dood ! Enkel na bewegen is

Bericht door floater »

Heren,

Bedankt voor de reactie !

Ik ben in iedergeval met mn bussie die avond niet meer thuisgeraakt ! Bewegen hielp ook niet meer. Maar ook leek de dash-board verlichting wel een disco ! :alarm. Toen gingen de gedachten weer direct naar de accu. Die er toch al denk ik 5 jaar inzit. Ik rij niet enkel kleine stukjes...

Op de heenrit met de andere auto ging er vanalles door mn gedachten. Misschien de alternator ? Want na 100km rijden moet de accu toch enigzins zijn opgeladen.

Met startkabels kregen we hem ook niet rond. Helaas niet geprobeerd de accu los te koppelen en zo te starten met de startkabels rechtstreeks op de kabels. :muur

Ik heb er een bekende vluchtig naar laten kijken? .. ik was er zelf niet bij en zei dat mn accu stuk was. Er zit nu een nieuwe accu in .. groter als de bestaande 65Ah... en de auto start weer.

In mijn eerste verhaal had ik de accu enkel gemeten met een voltmeter ... dus niet met belasting erop..

Ik ga hem straks halen en dan kan ik het probleem ( hopelijk weg ) verder evalueren.

Alvast bedankt.

Grtn,

Ben

Afbeelding
Plaats reactie