Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Grip met de standaard banden

vragen over de T5
jwlos
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 apr 2012, 08:38
Locatie: Hoofdorp
Contacteer:

Grip met de standaard banden

Bericht door jwlos »

Ben ik de enige of hebben de mensen met nieuwe banden af fabriek ook problemen met de grip. (140pk)

Als ik een beetje fanatiek de bocht door gaat dan gaat ie recht uit en als ik de aanhanger er achter hang wil ie helemaal niet van zijn plek.

Ik praat uiteraard wel over nat wegdek.
Problemen bestaan niet.
Uitdagingen zijn er wel.
caddy
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:07
Locatie: Roden

Re: Grip met de standaard banden

Bericht door caddy »

Ik heb met de standaard banden ook erg veel problemen. (151 pk)
Op droog asfalt is het wel oke maar bij nat slipt hij zelfs in de 3e nog door.
Heb er nu (via de dealer) winterbanden om en die hebben op nat wel weer genoeg grip.
Volgens de dealer komt het omdat de standaardbanden erg hard zijn en onder normale omstandigheden een ton mee gaan.
Wil graag nieuwe zomerbanden met veel grip en die minimaal 30.000 mee gaan.
Maar welke............
gr, Jan.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Grip met de standaard banden

Bericht door vaniac »

Nieuwe banden moeten ingereden worden om de maximale grip te ontwikkelen. Verder presteren zomerbanden bij lagere temperaturen minder goed omdat het loopvlak verhardt. Winterbanden bieden dan meer grip. Verder uiteraard het gaspedaal en de koppeling natuurlijk vloeiend bedienen :lach :lach :lach .
De beste allround bandenmaat voor de T5 is 235/55-17. 's Winters voldoet 215/60-17 als winterband goed.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Grip met de standaard banden

Bericht door Danny »

Ik denk dat jullie beter een andere auto kopen en een acuut tekort hebben aan gevoel voor insturen en tijdig afremmen, elke auto met gelijk welke banden krijg ik uit de bocht. Allicht zijn er iets betere banden maar jullie rijden duidelijk op 't randje en dat maakt het met een andere band nog gevaarlijker want dan gaan jullie weer op 't randje rijden. rijstijl aanpassen lijkt me meer aangeraden! :bonk
't Is een nog altijd een bestelwagen en geen BMW M5 :toppie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: Grip met de standaard banden

Bericht door JP »

Danny schreef:Ik denk dat jullie beter een andere auto kopen en een acuut tekort hebben aan gevoel voor insturen en tijdig afremmen, elke auto met gelijk welke banden krijg ik uit de bocht. Allicht zijn er iets betere banden maar jullie rijden duidelijk op 't randje en dat maakt het met een andere band nog gevaarlijker want dan gaan jullie weer op 't randje rijden. rijstijl aanpassen lijkt me meer aangeraden! :bonk
't Is een nog altijd een bestelwagen en geen BMW M5 :toppie
Wist niet dat mijn moeder hier ook actief was :zwaai :bonk

De hankooks die ik er nu onder heb liggen (T5.2 140pk DSG) hebben veel minder grip op nat wegdek dan de Conti's onder mijn oude bus (T5.1 86 pk handgeschakeld). Inderdaad heb ik ook de ervaring dat het op nat wegdek gewoonweg glibberen en glijden is.
Mijn volgende banden zijn zeker van een ander merk welke dat worden moet ik nog even bekijken
Iemand tips?
jwlos
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 apr 2012, 08:38
Locatie: Hoofdorp
Contacteer:

Re: Grip met de standaard banden

Bericht door jwlos »

Ik zal zeker niet ontkennen dat ik stevig rijdt maar als de aanhanger er achter hebt dan kan ik echt niet hard rijden.
En hoeveel km moet je je banden dan in rijden .
Staat nu 8000 op de teller dus ik neem aan dat dat genoeg is.
Ik begrijp nu dat de standaard banden een soort zomer band is.

Maar goed.als ik de vergelijking maak met de vivaro dan moet ik er gewoon snel verlaging en grote brede sloffen onder gooien.
De vivaro was namelijk gewoon een kart in vergelijking tot de t5gp.
Problemen bestaan niet.
Uitdagingen zijn er wel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Grip met de standaard banden

Bericht door Multivan Generation »

JP schreef:De hankooks die ik er nu onder heb liggen (T5.2 140pk DSG) hebben veel minder grip op nat wegdek dan de Conti's onder mijn oude bus (T5.1 86 pk handgeschakeld). Inderdaad heb ik ook de ervaring dat het op nat wegdek gewoonweg glibberen en glijden is.
Mijn volgende banden zijn zeker van een ander merk welke dat worden moet ik nog even bekijken
Iemand tips?
Ik denk dat je de banden niet kunt vergelijken omdat je over 2 verschillende auto's met verschillend vermogen spreekt.
Koppel is bijvoorbeeld heel anders..

En de opmerking over je moeder is :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Grip met de standaard banden

Bericht door Roger B. (11)61 »

men zegt dat de huidige vanco-contact van continental beter is dan de oudere versie waarmee ik met diverse auto's gereden heb (T5, caddy, alhambra, partner) op al deze voertuigen was de grip bij nat weer ronduit ruk..... een partner 1,9D die bij optrekken spint en met weinig moeite dat ook nog in de twee doet.... dat is geen overschot aan vermogen/koppel meer.....
ook remmen was ronduit gevaarlijk bij nattigheid.... maar ze gingen wel 120.000 km mee (als je voor die tijd niet je auto totalloss gereden had)

PON legt graag conti banden onder de VW's (ookal komen die op ander rubber uit de fabriek) kan dus zijn dat je conti vancocontact hebt en dat die nog steeds zo ruk zijn
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Grip met de standaard banden

Bericht door DNS »

jwlos schreef: Maar goed.als ik de vergelijking maak met de vivaro dan moet ik er gewoon snel verlaging en grote brede sloffen onder gooien.
Zou ik ook gewoon doen. :knipoog

Het grote verschil zit er natuurlijk in dat de standaard banden van de T5 cargo-banden zijn. Die zijn gemaakt om veel km's mee te gaan en daarvoor moet er harder rubber gebruikt worden. Harder rubber => minder grip.

Bij die brede sloffen kom je uit bij personen-/sportwagen banden. Die zijn juist weer gemaakt om grip te bieden en dus van zachter rubber, maar gaan daardoor ook wat minder km's mee. Daar zit per merk/model wat verschil in, dus kan je kiezen tussen een compromis tussen grip en levensduur. Hou er trouwens wel rekening mee dat je met een (veel) bredere band ook meer kans hebt op aqua-planing.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: Grip met de standaard banden

Bericht door JP »

Multivan Generation schreef:
JP schreef:De hankooks die ik er nu onder heb liggen (T5.2 140pk DSG) hebben veel minder grip op nat wegdek dan de Conti's onder mijn oude bus (T5.1 86 pk handgeschakeld). Inderdaad heb ik ook de ervaring dat het op nat wegdek gewoonweg glibberen en glijden is.
Mijn volgende banden zijn zeker van een ander merk welke dat worden moet ik nog even bekijken
Iemand tips?
Ik denk dat je de banden niet kunt vergelijken omdat je over 2 verschillende auto's met verschillend vermogen spreekt.
Koppel is bijvoorbeeld heel anders..

En de opmerking over je moeder is :yes
Dat begrijp ik, maar het verschil is natuurlijk niet enkel bij optrekken, sterker nog het grote verschil zit hem bij afremmen en door de bocht rollen. Ik zou het wel heel erg fout moeten hebben als de grip van de hankooks beter is dan de conti's bij nat weer
Ik ga in ieder geval niet dezelfde eronder gooien als deze versleten zijn, en dat doe ik normaal gesproken wel.
Ben niet zo'n tester, die steeds iets anders probeert
mcs
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 feb 2008, 20:21
Locatie: Hulsberg limburg

Re: Grip met de standaard banden

Bericht door mcs »

ik heb ook problemen met grip ,vooral met nat weer , en dan met optrekken vanuit stilstand , of als je een weg wat sneller wil oversteken mijn 140pk T5GP is geleverd met continental vanco 2.
ik had hiervoor een 130 pk T5 ( heeft meer koppel ) en deze problemen niet, geleverd met Michelin Agilis, die ook nog 80.000km gered hebben en super grip hadden.
nu ik met winterbanden rij ( kumho ) merk ik dat deze veel meer grip hebben als de conti,s.
als ik de conti,s kon ruilen voor michelin,s zou ik me geen seconde bedenken , deze banden ( continental vanco 2 ) bieden heel weinig grip .

Dit zijn mijn ervaringen, originele maat 215-65-16
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Grip met de standaard banden

Bericht door Pascal-141 »

jwlos schreef:Ben ik de enige of hebben de mensen met nieuwe banden af fabriek ook problemen met de grip.
Tja , de bestelwagen banden zou ik er nooit ofte nooit onder willen hebben, die krengen zijn levensgevaarlijk als je een beetje wil doorrijden...
Ik vervang ze altijd meteen door "gewone" personenwagenbanden , die hebben een sportiever profiel , hebben veel betere grip , en bieden veel meer rijcomfort. (en ja , de 'personenwagenbanden' heb je ook gewoon met een voldoende laadindex)

De bestelwagenbanden zijn gemaakt om veel kilometers mee te gaan ,maar bij mij primeert veiligheid ( lees : grip) boven levensduur vd band.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
caddy
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:07
Locatie: Roden

Re: Grip met de standaard banden

Bericht door caddy »

Welke band vind jij fijn om mee te rijden Pascal?
gr, Jan.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Grip met de standaard banden

Bericht door frank884 »

Pascal-141 schreef:
jwlos schreef:Ben ik de enige of hebben de mensen met nieuwe banden af fabriek ook problemen met de grip.
Tja , de bestelwagen banden zou ik er nooit ofte nooit onder willen hebben, die krengen zijn levensgevaarlijk als je een beetje wil doorrijden... Ik vervang ze altijd meteen door "gewone" personenwagenbanden

De bestelwagenbanden zijn gemaakt om veel kilometers mee te gaan ,maar bij mij primeert veiligheid ( lees : grip) boven levensduur vd band.
Het enige en grootste gevaar is dan toch je rijstijl moet je daar eens iets aan gaan doen :nuts !!!!
Ik heb er totaal geen problemen mee met de standaard banden!!!
en zoals je al aangeeft gaan ze veel langer mee als personenwagen banden, en hebben ook veel minder rolweerstand
dus minder brandstof verbruik,... dus alleen maar voordelen!!
Veel "personenwagen chauffeurs" zijn ook helemaal niet gewend om met een iets hogere wagen te rijden zoals een T4/T5
die 1 ton laadvermogen heeft.als ik zo op mijn werk met de vrachtwagen zou rijden dan lag de aanhanger bij de eerste bocht al op z'n kant.
Een transporter is een TRANSPORTER van 1 ton laadvermogen en geen personenwagen of racewagen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Grip met de standaard banden

Bericht door DNS »

Als we dan toch de :politie gaan lopen uithangen... :lach

Ligt er maar net aan wat je belangrijker vindt. Ik ben het wat dat betreft met Pascal eens. Die 4 rubbertjes zijn (als het goed gaat) het enige wat jouw Transporter met de weg verbindt. In het geval van bijv. een noodstop of uitwijkende actie heb ik toch liever een set goede banden eronder dan die fijne zuinige transport-bandjes... hopelijk heb je dan genoeg uitgespaard om de materiële schade te dekken (als het daar bij blijft). :wjw
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Plaats reactie