Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het Candy White Projectuur

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Candy White Projectuur

Bericht door alfagek »

Mag ik vragen welke 2 din je in de bus hebt ( chineese RNS 510 )
En of het je bevalt, en nog steeds werkt.

Vind een orginele ook te duur, dus ben aan het kijken welke ik wil,
met of zonder 3g.

Gr, Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 nov 2012, 14:26
Locatie: In de buurt
Contacteer:

Re: Het Candy White Projectuur

Bericht door Kevin »

alfagek schreef:Mag ik vragen welke 2 din je in de bus hebt ( chineese RNS 510 )
En of het je bevalt, en nog steeds werkt.
Vind een orginele ook te duur, dus ben aan het kijken welke ik wil,
met of zonder 3g.
Gr, Bob.
Hoi Bob, ik heb je vanochtend een mail gestuurd waar alles in staat. Heb je die niet ontvangen?
Ik zal hier ook nog een berichtje plaatsen met de ervaringen, dan heeft iedereen er wat aan.
VW T5 GP 2011 | Bearlocked | Chipped 175PK 400Nm | 8-9cm Schroefset | 20" Evolution - 275x35 Vredestein Ultrax VortiAfbeelding
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Candy White Projectuur

Bericht door alfagek »

Is niet aangekomen, waarschijnlijk mijn oude mail adres, is inmiddels aangepast.
Zie het graag .
Gr, Bob.
Kevin schreef:
alfagek schreef:Mag ik vragen welke 2 din je in de bus hebt ( chineese RNS 510 )
En of het je bevalt, en nog steeds werkt.
Vind een orginele ook te duur, dus ben aan het kijken welke ik wil,
met of zonder 3g.
Gr, Bob.
Hoi Bob, ik heb je vanochtend een mail gestuurd waar alles in staat. Heb je die niet ontvangen?
Ik zal hier ook nog een berichtje plaatsen met de ervaringen, dan heeft iedereen er wat aan.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 nov 2012, 14:26
Locatie: In de buurt
Contacteer:

Re: Het Candy White Projectuur

Bericht door Kevin »

Deze week de standaard(?) accu van de bus eruit gegooid. :gif

Dit bleek maar een 61A accu. Wie heeft er nog meer zo`n kleintje in zijn bus? :proost
Eigenlijk al vanaf de eerste winter die ik meemaakte met de bus,
was het zo dat bij koud weer de zenders uit de radio waren, en dat de bus maar nét startte.
Maar ook al meerdere keren heb ik met een lege accu gestaan.
Uiteraard op de meest onmogelijke tijdstippen.
Om 23:00 voor een bedrijfspand in the middle of nowhere en niemand in de buurt uiteraard.
Nou zit er wel een versterker onder de bank, maar die had ik in het begin nog niet.
Toen had ik enkel maar 1 alarm. Nu dan wel 2, maar verbruikt dat dan zo veel stroom?
Maar goed als de potentiële dief niet genoeg prik uit de accu kan halen, is het doel ook bereikt :klappen
Alleen jammer dat ik er zelf ook mee zit. :bonk

Nu er toch iets meer elektronica in de bus zit, zou het wat logischer kunnen zijn,
maar alles is (uit)geschakeld, en kan (en staat dus) uit tijdens het starten.
En als je de dag ervoor ruim 400km rijksweg hebt gezien, en `s ochtends (rond de +5gr) start hij niet,
is dat wel vervelend, zeg maar. :muur

Toch maar eens gekeken hoeveel ampère de accu was, zoals ik al zei, 61A dus, een beetje klein, zal wel weer een vorm van besparing zijn.
Net als het feit dat er geeneens meer een afdekking op de accu zit, wel een vilthoesje er omheen,
maar niets op de bovenkant, beetje el cheapo van VW.

De accu is nu bijna 2 jaar oud, wel 5x leeg genoeg geweest om niet te kunnen starten. :ie
Maar dan nog, de auto heeft zijn 30.000km beurt nog geeneens gehad, en nu al is de accu zo goed als dood.
Toch eens informeren hoe dat zit, bij VW. Of ben ik misschien weer eens opgelicht? :knipoog

Volgens de automaterialenzaak hoort er in mijn bus, volgens de fabrieksopgave 90A in te zitten.
Er stond mij ook bij, dat er normaal rond de 85A in een diesel zit. Correct me if I`m wrong..
Zelfs in mijn benzine auto zit een zwaardere accu. Wel een 2.2 benzine maar toch..

Ze hadden bij de automaterialenzaak een 88A accu staan. Das oké, maar ik wilde toch wel iets zwaarder.
100A is het nu dus geworden. Genoeg voor alle elektronische speeltjes zonder probleem aan te kunnen zetten.
En ik kan nu gewoon even de radio aanhebben tijdens een boterhammetje eten in de bus. Met versterker, of digitenne.

Ook heb ik in de laadruimte een 1500w 230v omvormer liggen, met een piekspanning van 3000w.
Genoeg voor de meeste zware apparaten. Evenals de Nespresso of tostieijzer. :toppie
Ik heb nu thuis een 95A Gel camperaccu staan, deze komt er één dezer dagen onder de bestuurdersstoel,
als hij er onder past, of anders in de laadruimte.
Al het aansluitmateriaal heb ik al klaar liggen, kabels, klemmen, zekeringen en niet te vergeten,
een kastje wat eerst mijn startaccu eerst laad, en daarna mijn huishoud accu.
De omvormer, en waarschijnlijk ook de versterker komen op deze accu. Stroom genoeg dus straks.

Vroeger kon ik ook in mijn (benzine) auto`s met een gerust hart de radio met 2500w RMS aan versterkers rustig een uur of anderhalf op een oorverdovend niveau laten spelen,
en daarna doodleuk starten en rijden, dat moet nu dus ook weer kunnen.

Maar goed, de 100A accu is dus een heel stuk breder (totaal 36,5cm) en past echt maar nét op zijn plek.
En ik deed dus wat je dus nóóit moet doen! Ik maakte de accuklem helemaal los,
wel makkelijk met die grote accu dacht ik. Tot dusver ging nog goed..
Maar..., bij het terug monteren van de klem glipte hij net uit mijn vingers en gleed de klem zo schuin over de electronica doos die onder de accu zit naar beneden,
ergens waar je er dus niét meer bij kan. :censor

Na een hoop gekijk en gezoek, kwam ik tot de conclusie dat de klem onder de electronicadoos lag, schuin onder de koplamp en in de buurt van het ruitensproeierreservoir.
En daar kom je dus niet bij, niet van boven en niet van onder.
Alle kappen die van de bumper los kunnen eraf gehaald en nog geen glimp van de klem.
Tegelijk met de klem ging de dop 13 er ook achteraan.
De bumper moest er dus vanaf.. :werkaanT4

Normaal had ik zoiets gehad van, ik haal lekker een nieuwe klem en ben in een kwartier klaar. Die oude klem vinden we nog wel,
of niet, dat zien we wel dan. Maar ja, het was 8uur `s avonds. Alles dus dicht, en de dag erna moest ik weer op pad,
wel fijn als de accu dan ook vast zit. Dus maar de bumper voor de helft gedemonteerd.
Gelukkig had ik dit al eens gedaan, maar het blijft een vervelend klusje.
Vooral bij 1 graad boven nul op een winderige parkeerplaats..
De meeste torx schroeven vallen wel mee, maar de 2 moertjes met dop 10 in de wielkast blijven vervelend.
Maar na enig sleutelen was de bumper half los, net genoeg.
Althans, uiteraard moest ook nog de koplamp los om de klem en de dop 13 te pakken te krijgen.

Pech alom dus, klusje van 10 min, duurt dus weer 1,5 uur. Maar goed alles weer in elkaar gezet,
met de originele onderdelen, en wat een verschil... lijkt wel of de startmotor 10x zo hard draait!
De motor slaat gelijk aan. :yes

Geen weggegooid geld dus. 100A accu was €99,- ex BTW.
Laatst gewijzigd door Kevin op 29 dec 2012, 17:49, 4 keer totaal gewijzigd.
VW T5 GP 2011 | Bearlocked | Chipped 175PK 400Nm | 8-9cm Schroefset | 20" Evolution - 275x35 Vredestein Ultrax VortiAfbeelding
caddy
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:07
Locatie: Roden

Re: Het Candy White Projectuur

Bericht door caddy »

reed jij vandaag op de A7 bij Drachten?
Zo nee, dan heeft je bus een tweelingbroer :ie
gr, Jan.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Het Candy White Projectuur

Bericht door Oviivo »

Zo'n lange flexibele grijper uit de 5 euro bak of magneet op een antennestokje heeft mij al heel veel gevloek bespaard :knipoog

Ik volg je project veder graag, ga zo door :jumpklap
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 nov 2012, 14:26
Locatie: In de buurt
Contacteer:

Re: Het Candy White Projectuur

Bericht door Kevin »

In my offence, de klem was echt niet te zien, danwel bereikbaar :nuts
Ik wist dus ook niet waar de klem precies was, plus dat het 20uur was toen de klem viel, dus geen winkels open om een nieuwe te halen.
Wel had ik een non magnetische grijper van de action, maar daar mee krijg ik de klem niet te pakken.
Laatst gewijzigd door Kevin op 29 dec 2012, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T5 GP 2011 | Bearlocked | Chipped 175PK 400Nm | 8-9cm Schroefset | 20" Evolution - 275x35 Vredestein Ultrax VortiAfbeelding
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 nov 2012, 14:26
Locatie: In de buurt
Contacteer:

Re: Het Candy White Projectuur

Bericht door Kevin »

caddy schreef:reed jij vandaag op de A7 bij Drachten?
Zo nee, dan heeft je bus een tweelingbroer :ie
Euuh, nee, vandaag niet.. dus heb ik inderdaad een tweelingbroer. Mij herken je aan de wit/zwarte lichtflits.
Meestal ben ik te spotten (met hoge snelheid :knipoog ) tussen Brabant en Noord Holland.
Wel grappig, kom ik een bus tegen die op mij lijkt, zwaaien we altijd!
VW T5 GP 2011 | Bearlocked | Chipped 175PK 400Nm | 8-9cm Schroefset | 20" Evolution - 275x35 Vredestein Ultrax VortiAfbeelding
Gebruikersavatar
H&M 235
Berichten: 403
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:19
Locatie: Gers (32) France
Contacteer:

Re: Het Candy White Projectuur

Bericht door H&M 235 »

He Kev,

Daarom rij ik al jaren in een witte Transporter. Dan ben ik makkelijk te herkennen.
K't van zo'n accklem, toch geen lelijke woorden gezegd hè?

:zwaai :zwaai
Grz

Hans
H&M 235/394
Afbeelding
http://www.madebymcl.nl/
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 nov 2012, 14:26
Locatie: In de buurt
Contacteer:

Re: Het Candy White Projectuur

Bericht door Kevin »

H&M 235 schreef:He Kev,
Daarom rij ik al jaren in een witte Transporter. Dan ben ik makkelijk te herkennen.
K't van zo'n accklem, toch geen lelijke woorden gezegd hè?
:zwaai :zwaai
Nee, ik zou niet durven, haha :knipoog
VW T5 GP 2011 | Bearlocked | Chipped 175PK 400Nm | 8-9cm Schroefset | 20" Evolution - 275x35 Vredestein Ultrax VortiAfbeelding
caddy
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:07
Locatie: Roden

Re: Het Candy White Projectuur

Bericht door caddy »

Hoe bevalt trouwens je Chinese RNS-510
Ik heb ook 1 in m,n Caddy maar de radio ontvangst vind ik ronduit bagger.
Zelf met een extra antenneversterker is het nog steeds waardeloos.
gr, Jan.
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 nov 2012, 14:26
Locatie: In de buurt
Contacteer:

Re: Het Candy White Projectuur

Bericht door Kevin »

caddy schreef:Hoe bevalt trouwens je Chinese RNS-510
Ik heb ook 1 in m,n Caddy maar de radio ontvangst vind ik ronduit bagger.
Zelf met een extra antenneversterker is het nog steeds waardeloos.
Dat vond ik in het begin ook, hij bleef op geen enkele zender staan.
Kwam er pas later achter dat je AF functie uit moet zetten en daarna blijf hij wel staan.
Ontvangst vind ik op zich wel aardig nu, goed genoeg in ieder geval.
Meestal luister ik 538 en die kan ik door het hele land overal goed ontvangen.

Maar ik weet niet of je ook een andere radio er in hebt gehad of die het beter doet.
Maar ik heb gelezen dat de antenne in de buitenspiegel bij veel mensen met 'originele' radio`s ook slecht ontvangst geven.
zelfs na plaatsen van een versterker of extra antenne in de andere spiegel. (weet niet of hij daar ook bij jou zit, of in de ruit)
En chrome kappen op de spiegels zijn dan al helemaal killing voor het signaal.
VW T5 GP 2011 | Bearlocked | Chipped 175PK 400Nm | 8-9cm Schroefset | 20" Evolution - 275x35 Vredestein Ultrax VortiAfbeelding
caddy
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:07
Locatie: Roden

Re: Het Candy White Projectuur

Bericht door caddy »

ik had er af-dealer een standaard radio-CD speler in en daar was de ontvangst prima van.
Dat AF uitgeschakeld moet zijn was ik ook al snel achter.
Heb je dezelfde RNS als ik?
Afbeelding
gr, Jan.
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 nov 2012, 14:26
Locatie: In de buurt
Contacteer:

Re: Het Candy White Projectuur

Bericht door Kevin »

Tja, dan zal het toch wel de radio zijn inderdaad. Dat is wel vervelend dan.
De mijne ziet er het zelfde uit, alleen zijn de functies van de knoppen bij mij anders.
Er staan op google veel plaatjes van de RNS look, maar er zijn er geen 2 het zelfde, de mijne staat er niet eens tussen.
https://www.google.nl/search?hl=nl&q=rn ... 0QW69oCwBw
VW T5 GP 2011 | Bearlocked | Chipped 175PK 400Nm | 8-9cm Schroefset | 20" Evolution - 275x35 Vredestein Ultrax VortiAfbeelding
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 118
Lid geworden op: 18 nov 2012, 14:26
Locatie: In de buurt
Contacteer:

Re: Het Candy White Projectuur

Bericht door Kevin »

Zo hier nog een foto van het stuur gemonteerd in de bus.
Afbeelding
(voor de opletters, de RNS look maakt nu plaats voor een ander sjinees,
een 8" android apparaat, maar daarover later meer..)


Het stuur uitbouwen is best eenvoudig.

Haal eerst de accu los om airbag problemen te voorkomen

Draai het stuur een kwartslag naar links

Afbeelding
Hier de achterkant van het originele stuur.

Afbeelding
Close up van de klemmen waarmee de airbag vast zit.

Afbeelding
Met een schroevendraaier van een centimeter of 15 kun je nu bij de 1e klem, die nu tegenover de tellers zit.

Afbeelding
Je voelt hier een sleuf zitten waar de schroevendraaier precies in valt, het uiteinde van de schroevendraaier naar boven trekken en de airbag schiet al voor de helft los.

Afbeelding
Nu het stuur een halve slag naar rechts, en de andere klem losmaken.

Afbeelding
Nu zit de airbag los, en kun je het schuifstekkertje losmaken dat op de sleepring zit.

Met een veeltandsdop 12 kun je nu de bout losdraaiden van het stuur. Het stuur kan er nu vanaf. Op de stuurnaaf zit een middenmarkering en op het stuur ook, dus das gemakkelijk.

Het nieuwe stuur past er zo op, even de bout weer vast draaien en de stekker van de knopjes (hangt aan de airbag) op het stuur, en de gele stekker weer op de sleepring.

De kabels van de claxon moest ik omleggen om dat dat niet werkt na de overstap naar een MF stuur, maar dat is op zich een eenvoudig klusje.

De sleepring had in iedergeval wel even veel polen, de dealer zoekt nu uit wat ik nodig heb om de knoppen aan de praat te krijgen. Met een beetje pech een stuurkolomregelapparaat en een stukje kabelboom.. inlezen was in iedergeval niet genoeg volgens VW.

De knoppen en hun verlichting werken nu dus nog niet, maar dat gaat het wel doen uiteindelijk. :lach
Wordt dus vervolgd..
VW T5 GP 2011 | Bearlocked | Chipped 175PK 400Nm | 8-9cm Schroefset | 20" Evolution - 275x35 Vredestein Ultrax VortiAfbeelding
Plaats reactie