Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vervangen van de orginele acculader California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Freekw »

Ik heb mijn defecte orginele acculader van mijn California Camper vervangen voor een moderne lader.
Het is de Victron Blue Power charger 12/25a 3 kanaals. geworden.


1 Voordeel van deze lader is dat hij een modern laad programma heeft.
2 Makkelijk aan te sluiten is.
3 De startaccu word nu ook mee geladen als de camper aan de 230V hangt (s winters ideaal)
4 Hij past perfect op de oude plek van de oude lader.

Zoals ik gedaan heb:

Van de oude lader de bodem plaat nagemaakt daarop komt de nieuwe lader (mooi in het midden plaatsen)
De lader vast monteren op de plaat.
Nu kan dit geheel op de plek komen van de oude lader.

Afbeelding

Afbeelding

Dan de oude stekker vervangen voor een gewone contrastekker (230V)

De 6 polige orginele stekker heb ik eraf geknipt. De 6 draden even merken (1 t/m 6)
1 is de dikke rode draad
2 is de dikke bruine draad
3 is de dunne rode draad (bij mij waren dat 2 dunne draden,deze moeten met elkaar verbonden worden)
4 is de dunne zwarte draad (ook hier weer 2 stuks ook deze verbinden met elkaar)
5 is de draad die naar het display gaat en laat het symbool branden van het stekkertje (dwz aangesloten op 230V)
6 vervalt

3 en 4 worden verder niet meer gebruikt,dus netjes afgedop.

Afbeelding

Dan aansluiten zoals op onderstaande foto
Wel keurig aderhulsjes gebruikt.

Afbeelding

Dan de extra laadkabel (startaccu) aansluiten op relays J7 (scheidings relays,zit bij mij bij achter de linker wielkast achter)
Ik heb 6 kwadraads kabel gebruikt.
Kontact 30 van het relays.

Afbeelding


Bij mij werkte alles weer.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Freekw op 30 dec 2012, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Leo45 »

Goed gevonden de derde accuaansluiting voor het stekkersymbooltje :yes

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1661
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door sjaak »

Dit is een goeie denk voor bij tips en trucs??
En waar heb je die lader gekocht?De onze is ook al een jaartje of 17 dus hoe zou hij nog mee gaan? :wjw :zwaai :werkaanT4
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Freekw »

De lader heb ik gekocht bij Dekker Watersport 205 Euro inkl. btw en verzenden.
Vond op dat moment op internet geen goedkopere (dat merk en type natuurlijk)
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Egbert&Manon »

Mooi werk Freek :klappen
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Multivan Generation »

Complimenten en een langjarige oplossing voor de toekomst :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Leo45 »

Prijs valt mee, zeker als je bedenkt dat wanneer je aan de 220V je startaccu ook wil laden je een Cyrix o.i.d. moet plaatsen dat geld hou je nu in de zak.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door HenkK »

Beetje late reactie, maar toch.

Het is een fraaie lader en een goede oplossing. Ik wil een kanttekening plaatsen bij de aansluiting die naar het display gaat, voor zover daar niet aan gedacht is.
De uitgangsspanning is ook afhankelijk van de belasting van de accu, die nu niet aangesloten is op deze uitgang. Wel kan er de maximale stroom lopen die de lader kan leveren.

In de oorspronkelijke lader zit niet voor niets een stroombegrenizing om het display en de dunne bedrading te beschermen tegen de hoge stroom. Gaat het fout is je display weg en kan de bedrading in de boom verbranden. Het is dus noodzakelijk om hier een beveiliging voor in te bouwen. De meest eenvoudige vorm die ik nu even kan bedenken is een glaszekering in een houdertje van ongeveer 250mA.

Beter is een 230 volt relais aangesloten op de inkomende spanning. Een contact schakeld de 12 v laadspanning die naar de accu gaat en in de draad naar het Display een beveiliging op te nemen van 250mA.


Gr. Henk van 't Kruis
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Freekw »

Van het relais zie ik de meer waarde niet.
Wel van de zekering,zeker zo veilig.
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Leo45 »

Als die ingang een hoge weerstand heeft maakt het niet uit dan kan er gewoon geen hoge stroom gaan lopen.
Ik denk dat de zekering niets toevoegt aan het geheel.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door HenkK »

@ Freek,
Niet alle laders met meerdere uitgangen hebben een goede galvanische scheiding en staat de spanning van de aangesloten accu op uitgang 1 ook op uitgang 2. Het Display geeft dan aan dat de 230 volt is aangesloten terwijl dat niet het geval is. Een relais wat schakelt op de inkomende 230 volt met een contact wat de 12 volt via een zekering naar het display schakelt voorkomt dit.

@ Leo.
Het maakt niet uit of de ingang hoogohmig is. In het display komt de displayspanning op een zenerdiode terecht en gaat dan de CMOS elektronica in. De zekering beveiligd de bedrading en het display tegen kortsluiting en andere vormen van ongemak Gebruikelijk en aan te raden is, om de bedrading tegen maximale stroom te beveiligen. Als er een probleem in de bedrading optreed of in het display kan er een stroom gaan lopen van 15 Amp en is het dunne draadje naar het display zo weg.
Wellicht was ik wat onduidelijk.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Leo45 »

HenkK schreef:@ Freek,
Niet alle laders met meerdere uitgangen hebben een goede galvanische scheiding en staat de spanning van de aangesloten accu op uitgang 1 ook op uitgang 2. Het Display geeft dan aan dat de 230 volt is aangesloten terwijl dat niet het geval is. Een relais wat schakelt op de inkomende 230 volt met een contact wat de 12 volt via een zekering naar het display schakelt voorkomt dit.

@ Leo.
Het maakt niet uit of de ingang hoogohmig is. In het display komt de displayspanning op een zenerdiode terecht en gaat dan de CMOS elektronica in. De zekering beveiligd de bedrading en het display tegen kortsluiting en andere vormen van ongemak Gebruikelijk en aan te raden is, om de bedrading tegen maximale stroom te beveiligen. Als er een probleem in de bedrading optreed of in het display kan er een stroom gaan lopen van 15 Amp en is het dunne draadje naar het display zo weg.
Wellicht was ik wat onduidelijk.

Henk

AH,
maar als het cmos is zal 250mA je niet redden om de display te beschermen, misschien ook nog een weerstand van een paar 100k als het alleen spanning moet zijn dan zou dat niet uit mogen maken.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Freekw »

HenkK schreef:@ Freek,
Niet alle laders met meerdere uitgangen hebben een goede galvanische scheiding en staat de spanning van de aangesloten accu op uitgang 1 ook op uitgang 2. Het Display geeft dan aan dat de 230 volt is aangesloten terwijl dat niet het geval is.

Henk
Dit is bij mij niet.Het werkt goed.
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door frans_t4 »

Leo45 schreef:
HenkK schreef:@ Freek,
Niet alle laders met meerdere uitgangen hebben een goede galvanische scheiding en staat de spanning van de aangesloten accu op uitgang 1 ook op uitgang 2. Het Display geeft dan aan dat de 230 volt is aangesloten terwijl dat niet het geval is. Een relais wat schakelt op de inkomende 230 volt met een contact wat de 12 volt via een zekering naar het display schakelt voorkomt dit.

@ Leo.
Het maakt niet uit of de ingang hoogohmig is. In het display komt de displayspanning op een zenerdiode terecht en gaat dan de CMOS elektronica in. De zekering beveiligd de bedrading en het display tegen kortsluiting en andere vormen van ongemak Gebruikelijk en aan te raden is, om de bedrading tegen maximale stroom te beveiligen. Als er een probleem in de bedrading optreed of in het display kan er een stroom gaan lopen van 15 Amp en is het dunne draadje naar het display zo weg.
Wellicht was ik wat onduidelijk.

Henk

AH,
maar als het cmos is zal 250mA je niet redden om de display te beschermen, misschien ook nog een weerstand van een paar 100k als het alleen spanning moet zijn dan zou dat niet uit mogen maken.

Leo
Late reactie: Ik ben van huis uit elektronicus... als je je bus en de kabelboom wilt beschermen zou ik minimaal de zekering van 50mA...100mA opnemen in het circuit. De zekering dan zo dicht mogelijk bij de lader plaatsen (spannings bron). Dit is gewoon een veiligheid issue! Wat betreft het Cmos gebeuren... ga er maar vanuit dat de stroom begrenzingsweerstand in de display unit zit..
Mijn minimale bijdrage...

Frans.
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
T4 california
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2011, 15:23

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door T4 california »

HenkK schreef: Beter is een 230 volt relais aangesloten op de inkomende spanning. Een contact schakeld de 12 v laadspanning die naar de accu gaat en in de draad naar het Display een beveiliging op te nemen van 250mA.
Beste Henk,
zou je me een schetsje kunnen sturen van genoemde schakeling? Ik heb de oude lader ook vervangen door een nieuwer type, maar vond de oplossing in deze topic wat prijzig voor alleen het inschakelen van het stekkersymbooltje. Lader met 1 uitgang was meer dan 100 euro goedkoper :knipoog

Alvast bedankt,
Wim
Plaats reactie