Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie helpt?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie he

Bericht door frank884 »

luc446 schreef:Frank

ik heb nu een 2.5TDI bj. 2002 luxe uitvoering (GL2 Pack noemde VW dit) met wijsneus en 5 comfortstoelen in de DC.
Ik ga morgen een testritje maken en moet dan beslissen of de dubbele deur, de stillere 6-bak en de wat grotere laadruimte
opweegt tegen de T4 die ik nu heb.

Groeten
Luc
:driveT4
Luc die heb ik ook,en ook van 2002 en ik had hiervoor de 1.9TD en dat is inderdaad een "tractor"
en op de autoweg heel hoog in de toeren en giga herrie vandaar ook mijn opm dat de ene T4 niet de andere is.
ik ben 6-1 nog uit Polen terug gekomen met de T4 en op de autoweg vindt ik die (ACV) TDI gewoon geweldig rijden.
met de 1.9 TD (ABL) had ik na 10 uur autoweg zowat kopijn van de herrie, en die kleine motor gebruikte ook nog eens meer diesel.

Als jou T4 nog in een goede staat is, en niet boven de 350.000 - 400.000 gelopen heeft dan zou ik zeker niet naar de T5
gaan, je moet er ook nog globaal een 11000 euro bij doen,
en als je hem particulier rijdt die T5 weegt een 300 kilo meer...dus over de 2 ton dus NOG MEER wegenbelasting.
en zuipt dus ook meer diesel en in onderhoud is de T5 ook duurder.
Verder: ik ben 1.95 en vindt de zitpositie in een T5 "slecht" want ik kom met mijn knie tegen het schakelconsole in de T5.
maar dat kan bij iemand van 1.75 weer anders zijn.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
luc446
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jan 2007, 20:06
Locatie: Oud-Turnhout

Re: T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie he

Bericht door luc446 »

Frank

gelukkig (of helaas) ben ik maar 1m74 en heb zowat overal ruimte zal. Morgen eens gaan
rijden zal de enige oplossing zijn. Ik kan de wagen wel inbrengen als Belgische ZZP'er maar
daar hou ik niet gek veel rekening mee. Als ik hem inbreng en toch weer meer kosten moet
maken (dus meer verdienen) en er niet echt tevreden van ben schiet ik er niets mee op
behalve de 2de schuifdeur dan.

Groeten
Luc
:driveT4
Groetjes
Luc, Els, Kaatje & Billie
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie he

Bericht door Leo45 »

Met de T5 GP met DSG van de baas inmiddels 95000 km verder en behalve een kapot achterlichtje nooit wat gehad.
De eerste serie ben ik niet dol van....daar had ik er ook een van maar die had nogal wat dingetjes waarvan ik vond dat het T5 gerelateerd was dus een serie fout.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
luc446
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jan 2007, 20:06
Locatie: Oud-Turnhout

Re: T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie he

Bericht door luc446 »

Jan

morgen hoop ik zelf te weten of de T5 bij 130km/u echt stiller is. Ik heb er nog niet
mee gereden. De VW polo van m'n vrouw heeft ook 5 deuren dus kids zijn gewoon
dat langs de gevaarlijke kant ook een deur is. Nu ze wat groter zijn lijkt mij een
2de schuifdeur toch handig.

Groeten
Luc :driveT4
Groetjes
Luc, Els, Kaatje & Billie
wittebeer
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2007, 18:25
Locatie: Dirksland
Contacteer:

Re: T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie he

Bericht door wittebeer »

T4 is beter maar de t5 mooier en rijd beter maar is minder van kwaliteit.
heb zelf een 2.5 96 Kw laten chipen naar 160 pk. van 2004 gekocht met 22000 km en er staat nu 266000 km op
morgen breng ik hem weg voor de volgende rep pompverstuivers en nokkenas zoals het er nu naar uitziet.
bij 180000 ook al een pompverstuiver gehad en bij 240 de versnellingsbak en al 4 keer een uitlaatspruitstuk
komt door chippen.
nu kan ik wel veel zelf heb een eigen autobedrijf en de andere rep worden betaald door de zaak en de btw krijg ik terug
vindt het toch een mooie en fije reisauto.doe veel MTB fietsen en zelfs mn offroad motor kan achterin als ik op vakantie ga
maar ga je voor weinig kosten hou je T4
luc446
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jan 2007, 20:06
Locatie: Oud-Turnhout

Re: T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie he

Bericht door luc446 »

Hallo zeg...als ik dat lees heb ik er weer minder zin in. Versnellingsbak, pompverstuivers,
uitlaatspruitstuk,... Lijken mij al heel aardige bedragen als je de reparaties bij de
VW dealer moet laten uitvoeren. Ik gebruik mijn auto wat voor mijn ZZP maar ga
anderzijds ook wel veel MTB-en in de ardennen. 't word er niet makkelijker op.
Morgen eerst maar eens gaan rijden.

Luc
:driveT4
Groetjes
Luc, Els, Kaatje & Billie
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie he

Bericht door RITC »

frank884 schreef:
luc446 schreef:Frank

ik heb nu een 2.5TDI bj. 2002 luxe uitvoering (GL2 Pack noemde VW dit) met wijsneus en 5 comfortstoelen in de DC.
Ik ga morgen een testritje maken en moet dan beslissen of de dubbele deur, de stillere 6-bak en de wat grotere laadruimte
opweegt tegen de T4 die ik nu heb.

Groeten
Luc
:driveT4
Luc die heb ik ook,en ook van 2002 en ik had hiervoor de 1.9TD en dat is inderdaad een "tractor"
en op de autoweg heel hoog in de toeren en giga herrie vandaar ook mijn opm dat de ene T4 niet de andere is.
ik ben 6-1 nog uit Polen terug gekomen met de T4 en op de autoweg vindt ik die (ACV) TDI gewoon geweldig rijden.
met de 1.9 TD (ABL) had ik na 10 uur autoweg zowat kopijn van de herrie, en die kleine motor gebruikte ook nog eens meer diesel.

Als jou T4 nog in een goede staat is, en niet boven de 350.000 - 400.000 gelopen heeft dan zou ik zeker niet naar de T5
gaan, je moet er ook nog globaal een 11000 euro bij doen,
en als je hem particulier rijdt die T5 weegt een 300 kilo meer...dus over de 2 ton dus NOG MEER wegenbelasting.
en zuipt dus ook meer diesel en in onderhoud is de T5 ook duurder.
Verder: ik ben 1.95 en vindt de zitpositie in een T5 "slecht" want ik kom met mijn knie tegen het schakelconsole in de T5.
maar dat kan bij iemand van 1.75 weer anders zijn.
Sorry voor de off-topic

Hoe is de beenruimte in de T5,5 voor de langere medemens :toppie
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
luc446
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jan 2007, 20:06
Locatie: Oud-Turnhout

Re: T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie he

Bericht door luc446 »

Maarten

Verder: ik ben 1.95 en vindt de zitpositie in een T5 "slecht" want ik kom met mijn knie tegen het schakelconsole in de T5.
maar dat kan bij iemand van 1.75 weer anders zijn. Staat in één van de reacties te lezen. Ik ben 1m74 dus dat zal wel
lukken. 1m95 blijkt al wat lastiger.

Groeten
Luc
Groetjes
Luc, Els, Kaatje & Billie
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie he

Bericht door RITC »

luc446 schreef:Maarten

Verder: ik ben 1.95 en vindt de zitpositie in een T5 "slecht" want ik kom met mijn knie tegen het schakelconsole in de T5.
maar dat kan bij iemand van 1.75 weer anders zijn. Staat in één van de reacties te lezen. Ik ben 1m74 dus dat zal wel
lukken. 1m95 blijkt al wat lastiger.

Groeten
Luc
Dag Luc,

Ik bedoel eigenlijk de T5 is toch ge-update naar T5,5/T6 hebben ze bij Volkswagen de zitpositie ook aangepast :ikrij
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie he

Bericht door matje86 »

zit ruimte is beperkt indien je een enkelcabine hebt :werkaanT4 dat is zelfs zo in een crafter
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie he

Bericht door ktmkrik »

luc446 schreef:Maarten

Verder: ik ben 1.95 en vindt de zitpositie in een T5 "slecht" want ik kom met mijn knie tegen het schakelconsole in de T5.
maar dat kan bij iemand van 1.75 weer anders zijn. Staat in één van de reacties te lezen. Ik ben 1m74 dus dat zal wel
lukken. 1m95 blijkt al wat lastiger.

Groeten
Luc
Zitpositie is ook weer iets persoonlijks, ik ben 1.90 en kom nergens met mijn knie tegenaan en vind een T5 veel beter zitten dan de T4 die ik had.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie he

Bericht door Pascal-141 »

ktmkrik schreef:
luc446 schreef:Maarten

Verder: ik ben 1.95 en vindt de zitpositie in een T5 "slecht" want ik kom met mijn knie tegen het schakelconsole in de T5.
maar dat kan bij iemand van 1.75 weer anders zijn. Staat in één van de reacties te lezen. Ik ben 1m74 dus dat zal wel
lukken. 1m95 blijkt al wat lastiger.

Groeten
Luc
Zitpositie is ook weer iets persoonlijks, ik ben 1.90 en kom nergens met mijn knie tegenaan en vind een T5 veel beter zitten dan de T4 die ik had.
Zeker bij een enkel cabine is de zitpositie een belangrijk punt . Ik kom ook met mijn knie tegen de schakelconsole . Op lange afstand is dat wel vervelend en ook pijnlijk .Mijn bestuurderszetel staat ook echt tegen de wand gedrukt . Ik had er al aan gedacht om de wand een paar cm achteruit te verplaatsen , ze zit toch geschroefd (dus zonder slijpen te verplaatsen)
Maar bij een dubbel cabine heb je daar uiteraard minder last van.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie he

Bericht door ktmkrik »

Pascal-141 schreef:
ktmkrik schreef:
luc446 schreef:Maarten

Verder: ik ben 1.95 en vindt de zitpositie in een T5 "slecht" want ik kom met mijn knie tegen het schakelconsole in de T5.
maar dat kan bij iemand van 1.75 weer anders zijn. Staat in één van de reacties te lezen. Ik ben 1m74 dus dat zal wel
lukken. 1m95 blijkt al wat lastiger.

Groeten
Luc
Zitpositie is ook weer iets persoonlijks, ik ben 1.90 en kom nergens met mijn knie tegenaan en vind een T5 veel beter zitten dan de T4 die ik had.
Zeker bij een enkel cabine is de zitpositie een belangrijk punt . Ik kom ook met mijn knie tegen de schakelconsole . Op lange afstand is dat wel vervelend en ook pijnlijk .Mijn bestuurderszetel staat ook echt tegen de wand gedrukt . Ik had er al aan gedacht om de wand een paar cm achteruit te verplaatsen , ze zit toch geschroefd (dus zonder slijpen te verplaatsen)
Maar bij een dubbel cabine heb je daar uiteraard minder last van.
Dat klopt idd Pascal, bij de dubbel cabine heb je gewoon iets meer ruimte en met het juist instellen van je stoel kan je ook nog weer iets ruimte winnen zodat ik dus niet met mijn knie tegen de console aankom.
Heb wel een comfortstoel en durf niet te zeggen of er verschil is met de standaard stoel wat rail verstelling betreft.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie he

Bericht door matje86 »

Heb wel een comfortstoel en durf niet te zeggen of er verschil is met de standaard stoel wat rail verstelling betreft.

ktmkrik



daar zit geen verschil in, comfort stoel betekend alleen hoogte verstelling en lendesteun,armleggers
maar dat zit in het inwendige van de stoel
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
luc446
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jan 2007, 20:06
Locatie: Oud-Turnhout

Re: T5 kopen of m'n T4 houden? Ik weet het niet meer. Wie he

Bericht door luc446 »

....en de winner is.....

vandaag een testrit met een hele mooie T5 DC, full option 174pk gemaakt. De ervaring na/tijdens testrit was een combinatie van
jullie antwoorden:
viel wat tegen:
-T5 motor is net een bak vol knikkers
-versnellingsoverbrenging van een T4 vind ik leuker dan van de T5 (op de 6de versnelling na)
-T5 voelt heel wat zwaarder aan dan m'n T5
-echt veel stiller buiten +130km/u op de snelweg is hij niet
-zitten doet hij goed maar m'n T4 ook
-windgevoeliger dan m'n T4
-T4 deuren en schuifdeur voelen degelijker/zwaarder aan

positief
-2de schuifdeur is toch wel leuk voor de kinderen
-op snelwegsnelheid toch wat stiller
-mooier interieur
-moderner uiterlijk
-iets zachter afgeveerd en dat merk ik bij het nemen van een drempel bv.

Besluit....terug over naar het T4 forum aangezien de T4 bij ons nog een hele loopbaan
voor de boeg heeft. Het verschil is te klein met de T5 en m'n T4 is nog super.

Bedankt aan iedereen voor de antwoorden.
Groeten
Luc446 , Els
Kaat & Floortje
:T44EVER :driveT4
Groetjes
Luc, Els, Kaatje & Billie
Plaats reactie