Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

omvormer aftakken van welke accu in de california T5 ?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

omvormer aftakken van welke accu in de california T5 ?

Bericht door ratlookcalifornia »

Ik ga op zoek naar een omvormer 12V-230V om in de camper wat meer power te hebben dan de 300Watt die ik nu heb. Ben van plan om hem op de 3e accu ( onder in de kastwand naast de schoonwatertank) aan te sluiten ( gewoon met accuklemmen of op de accupolen) . Nu vroeg ik me af of dat dit kan, en of dat deze verbruiker dan ook gemeten wordt in het boordnet ( aflezing in het display in de cabine) zodat ik de accu status zie met verbruik en status van de acculading ( denk dat dit in orde blijft maar ben er niet zeker van...). Heb wel eens een schema voorbij zien komen met daarin alle metingen en aansluitingen van de cali maar die kan ik niet meer vinden..... Iemand een idee ?

:campingT4 ( bij gebrek aan smiley T5 camper :bonk )
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: omvormer aftakken van welke accu in de california T5 ?

Bericht door Oviivo »

In de B stijl achter de bestuurderstoel heb ik standaard een omvormer (150W), jullie niet? :nuts

Afbeelding

De aansluiting hiervoor zit onderin het keukenkastje;
Afbeelding
Als je die aansluiting gebruikt, zal de stroom zeker gemeten worden, want die gaat dan via de meetshunt, denk ik. Direct op de accu kan de stroom natuurlijk niet gemeten worden door de auto.

Alle schema's vind je hier;

http://www.vw-bus.ru//docs/California_2004.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

:yes
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: omvormer aftakken van welke accu in de california T5 ?

Bericht door ratlookcalifornia »

Helaas heb ik die omvormer niet standaard in de comfortline zitten :groteogen ( de een wel , de ander niet...blijkbaar had de vorige eigenaar geen interesse, en ik wil ook iets meer als 300 watt kunnen gebruiken )..... Ik ga het schema even doornemen. Neem aan dat de accuspanning wel gewoon gemeten wordt als ik hem op de accu zet ( is toch gewoon een meting van de accuspanning en geen berekening door de computer aan de hand van gebruikte stroom ....? ).


Gr Ad
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: omvormer aftakken van welke accu in de california T5 ?

Bericht door Oviivo »

Heb je een tip waar ik de omvormer ( gewoon met accuklemmen of op de pool ) zou moeten monteren zodat de meting ook doorkomt bij het display ( dus via de shunt) ?
Zoals ik het nu zie kan hij ook op de 2e accu hoewel dat wat lastiger is om te monteren. De 3e accu lijkt makkelijker omdat ik dan de omvormer achterin kan monteren en de kabels in het kledingkastje ( zit al een stekkerblok als aanvulling op het enkele stopcontactje dat in het meubel zit achter de voorstoel ).
Mooi california heb je trouwens
(uit PB)

Bedankt! :jump

Ik denk dat de spanningsmeting wel zal werken. De meetshunt wordt volgens mij gebruikt om via stroomopname de resterende accucapaciteit te bepalen in de camper unit (% aanduiding). Maar ik weet het niet zeker :muur
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: omvormer aftakken van welke accu in de california T5 ?

Bericht door ratlookcalifornia »

thanks voor de info,

Ik ga een 1000W `tje opsnorren en dan met klemmen op de 3e accu plaatsen. Ben benieuwd wat hij dan aangeeft ( gaat toch automatisch uit)......
:zwaai
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: omvormer aftakken van welke accu in de california T5 ?

Bericht door Oviivo »

1000 :ie

Dat gaat wel hard met je accu, ben ik bang. Ik zou liever proberen aan de "walstroom" te hangen als ik koffie zet :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: omvormer aftakken van welke accu in de california T5 ?

Bericht door ratlookcalifornia »

Ga ik ook doen als ik de kans heb,....maar het gaat meer om erg kortstondig gebruik ( waterkoker onderweg of tijdens recreatie of dergelijke, en dan kan ik de motor desnoods nog gebruiken om aan te vullen :toppie ...). Is dus voor "erbij".....
Plaats reactie