Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Airbag lampje brandt en acculampje brandt

vragen over de T4
Gebruikersavatar
HenkKat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2012, 10:30
Locatie: Kampen

Airbag lampje brandt en acculampje brandt

Bericht door HenkKat »

wie o wie in de buurt van Kampen zou mij kunnen helpen met het uitlezen van mijn Transporter California 2.5 TDI uit 1996.
Sinds vandaag brandt het lampje van de airbag en lampje van de accu.
Op het display zie ik dat de accu vandaag 12,8 volt laadt, normaal is dit zo'n 13,6.
Op het forum lees ik regelmatig berichten over het uitlezen van een bus en dat dan al veel informatie naar voren komt wat het probleem kan zijn. Ik heb voor 2 maand terug de accu en de dynamo laten vervangen en toen ook gevraagd om de bus uit te lezen. Bij mijn garage geven ze aan dat ze bus niet uit kunnen lezen omdat er geen aansluiting is om uit te lezen, zou in nieuwere types wel aanwezig zijn. Is dit ook mogelijk zonder de bewuste aansluiting en wie zou dit in de buurt van Kampen kunnen doen.

Groet,

Henk
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: Airbag lampje brandt en acculampje brandt

Bericht door mevlut »

Hoi,

Toevallig brandde bij mij T4 uit 1999 ook het lampje van de accu. Naar de garage geweest en die zeiden dat de dynamo vervangen moest worden. Is gemeten kwam 12,2 volt uit, en dat is te weinig. Hebben ze bij jou bus een nieuwe dynamo erin gezet of een gebruikte.

Airbaglampje moet uitgelezen worden zie plaats voor stekker: viewtopic.php?f=2&t=40548#p284370" onclick="window.open(this.href);return false;


Mvg,

Mevlut
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Airbag lampje brandt en acculampje brandt

Bericht door sgsdebruijn »

Heb je al zekeringen incl die in de motorruimte gecontroleerd! Voor oa airbag.
Hoeverl km gaat de dynamo al mee? Mijne was na 330.000 ongevee op, borstels dan.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
HenkKat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2012, 10:30
Locatie: Kampen

Re: Airbag lampje brandt en acculampje brandt

Bericht door HenkKat »

Dag Mevlut,

Dank voor je reactie. Ik vermoed een gebruikte dynamo kosten €140,00 excl btw en arbeidsloon. Ook bedankt voor de aanwijzing van de plaats plek waar de bus kan worden uitgelezen. Toch vreemd dat de garage dat niet weet. Begrijpt dat ik dan niet zo' n vertrouwen heb in de garage en met name nu airbag lampje brandt en er maar 12,8 volt wordt geladen. De foutmelding zal eerder zichtbaar worden als er kan worden uitgelezen hoop ik.

Groet,

Henk
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: Airbag lampje brandt en acculampje brandt

Bericht door mevlut »

sgsdebruijn schreef:Heb je al zekeringen incl die in de motorruimte gecontroleerd! Voor oa airbag.
Hoeverl km gaat de dynamo al mee? Mijne was na 330.000 ongevee op, borstels dan.
Wat toevallig, de mijne bij 331500 km.


HenkKat schreef:Dag Mevlut,

Dank voor je reactie. Ik vermoed een gebruikte dynamo kosten €140,00 excl btw en arbeidsloon. Ook bedankt voor de aanwijzing van de plaats plek waar de bus kan worden uitgelezen. Toch vreemd dat de garage dat niet weet. Begrijpt dat ik dan niet zo' n vertrouwen heb in de garage en met name nu airbag lampje brandt en er maar 12,8 volt wordt geladen. De foutmelding zal eerder zichtbaar worden als er kan worden uitgelezen hoop ik.

Groet,

Henk

Dan is het vrijwel de dynamo, ik heb er een nieuwe* in laten zetten van Bosch 90 ampere voor 330 euro inclusief montage.
*Betreft een ruildeel.

Mvg,
Mevlut
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Airbag lampje brandt en acculampje brandt

Bericht door sgsdebruijn »

mevlut schreef:
sgsdebruijn schreef:Heb je al zekeringen incl die in de motorruimte gecontroleerd! Voor oa airbag.
Hoeverl km gaat de dynamo al mee? Mijne was na 330.000 ongevee op, borstels dan.
Wat toevallig, de mijne bij 331500 km.
Henk
Exact was 327500, j ehoort het meer rond deze km's.
Ik was 75 euro kwijt voor een gereviseerde kort gebruikte bij Oskar, wel een 120A.
Wel zelf eronder sleutelen, indien airco aanwezig, multiriem los (sowiezo) en dan de aircocompressor.

Onder je bus liggend best zware onhandige brokken ijzer, zeker als je dan nog een boutje of moertje vast moet draaien en het ding op zijn plek moet houden :nuts
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
HenkKat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2012, 10:30
Locatie: Kampen

Re: Airbag lampje brandt en acculampje brandt

Bericht door HenkKat »

Vrees dat het inderdaad de dynamo is, deze maakt nu ook een ratelend geluid, net als 2 maanden terug toen de vorige het begaf. Lading geeft nog maar 12,8 volt aan. Vind het wel vreemd dat lampje van de airbag brandt. Zal maandag de garage bellen, neem aan dat ook op een gereviseerde dynamo garantie wordt gegeven. Zal jullie laten weten wat het probleem was. En nu ik weet waar de aansluiting voor het uitlezen zit, zal ik ook vragen om bus uit te lezen. Bedankt voor jullie reacties. Veel weten meer dan 1 garage.

Groet,

Henk
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Airbag lampje brandt en acculampje brandt

Bericht door Peter 887 »

Je kunt je bus ook uit laten lezen op de nieuwjaarsmeeting,
daar kun je ook een uitdraai van laten maken volgens mij.

viewtopic.php?f=9&t=40607" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan weet je ook of er misschien nog meer problemen zijn.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Airbag lampje brandt en acculampje brandt

Bericht door Multivan Generation »

Wellicht kun je ook meteen even de massakabel met aansluitingen (laten) controleren en even opschuren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Airbag lampje brandt en acculampje brandt

Bericht door sgsdebruijn »

Laden met deze temp buiten gaat al snel naar 14.4v
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
HenkKat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2012, 10:30
Locatie: Kampen

Re: Airbag lampje brandt en acculampje brandt

Bericht door HenkKat »

Oké, zal eerst naar de garage gaan omdat het wel duidelijk lijkt dat het aan de dynamo ligt. En eerst dat probleem eerst maar laten verhelpen.
Gebruikersavatar
HenkKat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2012, 10:30
Locatie: Kampen

Re: Airbag lampje brandt en acculampje brandt

Bericht door HenkKat »

Vandaag bij de garage geweest en inderdaad een probleem met de dynamo. Vanmorgen reed ik net de woonwijk uit toen de bus er volledig mee stopte. Helemaal geen stroom meer. Na een tijdje weer geprobeerd en Sartre wel maar na 500 meter zelfde probleem. Ben door garagebedrijf naar de garage gesleept en daar is het probleem verholpen. Volgens de garage verdeler in de dynamo defect. Dit onderdeel vervangen en dynamo laadt weer 14,5 volt. Tevens de bus uitgelezen en verder geen problemen naar voren gekomen. Wel brandt het airbaglampje nog steeds. Bij het uitlezen gaf dit geen foutmelding. Probleem met de dynamo kosteloos opgelost omdat er 2 maanden terug een andere ingezet was en dit onder de garantie viel. Ook verder arbeidsloon gerekend. Geweldig opgelost dus. Alleen het branden van het airbaglampje stelt me nog niet gerust. Als dit over een aantal dagen nog het geval is moet ik terug naar garage.

Gr. Henk
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Airbag lampje brandt en acculampje brandt

Bericht door sgsdebruijn »

Je zou de moeite kunnen nemen om de zekeringen te controleren zoals aangegeven.
Meestal lossen "problemen"zich niet vanzelf op.

Mooi dat de dynamo weer ok is, zeker met deze kou
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
HenkKat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2012, 10:30
Locatie: Kampen

Re: Airbag lampje brandt en acculampje brandt

Bericht door HenkKat »

Ik heb de zekeringen binnen in de bus gecontroleerd en daar zie ik geen zekering voor de airbag en ook geen defecte zekeringen. Weet je of de zekering voor de airbag op een ander plaats zit?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Airbag lampje brandt en acculampje brandt

Bericht door sgsdebruijn »

In de motorruimte zitten bij de accu in de buurt zwarte doosjes waar rode dikke draden heen lopen.

Gaat om deze zekeringen
Afbeelding

Info
http://www.t4-wiki.de/wiki/Steuerger%C3%A4t_J104_(ABS)
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie