Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

opknapper multivan westfalia

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

bij het vervangen van de distributie riem bleek er een hulpgereedschap nodig te zijn om de krukaspoelie te verwijderen. Lange leve T4-wiki. Gereedschaps maten uitgeprint en gevraagd of mijn lieve schoonpapa dit voor mij in elkaar kon lassen. De volgende dag had ik een hulpgereedschap. Als die een meisje was kreeg die een dikke kus.... :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap
001 (Medium).JPG
Hoe bedoel je vettig en olie...
003 (Medium).JPG
en zo ziet de oliekeerring er dan uit als alles is schoongemaakt.
009 (Medium).JPG
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

het is nu wachten op de oliekeerring en de nieuwe of 2e handse bumperbalk. Dan de nieuw distributie riemen erop leggen. alles weer in elkaar zetten en we kunnen weer :driveT4 :yes

als jullie vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik die graag. Ben ook maar een hobbyist. we hopen over 6 weken te vertrekken richting het hoge noorden dus dan moet de bus technisch weer helemaal in orde zijn.

groetjes Arjan
025 (Medium) (Small).JPG
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door Multivan Generation »

Vragen? Ja hoor,
welk type/naam is dat kastje van Ikea?
Ik moet er namelijk morgen toch even langs, en dan kan ik gelijk even kijken :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

ikea kastje: staat op de kinderafdeling,

zie link

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S09888711

Er zijn verschillende mogelijkheden. omdat er een spoelbak boven in staat kan er alleen een grote la in de bovenkant, dan heb ik in de achterkant van de la de vorm van de spoelbak er uitgezaagd en zo kan de la toch nog open. Wij hebben er ook nog poten voor gekocht dan staat de kast iets hoger waardoor de blower in staat is om de lucht alsnog vrij uit te blazen. Alles bij elkaar hebben we er 140 euro voor betaald. De houten kleur laadjes zijn duurder dan de gekleurde of de witte.

Let wel, het is geen massief hout. heeft als voordeel dat het kastje lekker licht is maar de bewerking en de afwerking vergt iets wat meer inspanningen, ( lees verstevigingen aanbrengen, contsructielijm toepassen, alles afkitten enz. )

Veel plezier bij de Ikea................ :bifun
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

@debruin: leeftijd filter, geen idee?????

Het is wel dat ik geen groot verschil heb gemerkt tussen het oude en het nieuwe filter als de bus normaal rijd. Het lijkt wel dat de bus met het nieuwe filter harder kan rijden. Maar heb dat nog niet echt uitgeprobeerd.......:T4politie.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door pluuke »

Jij bent eigenlijk gewoon heel erg goed bezig. :toppie
De bak eraf is eigenlijk nog maar één stap verder, je kunt er nu goed bij.

Vergeet bij het terugplaatsen van de krukaspoelie niet een nieuw diamantschijfje en nieuwe krukasbout te plaatsen.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

diamantschijfje en een nieuwe bout. oke. dat wist ik niet. Is dat omdat de bout te opgerekt zou zijn ? en waar zit dat diamantschijfje ? Ik heb een complete set van gates erbij gekregen toen ik de bus heb gekocht, hierin zitten wel bouten en ringen maar geen grote 27mm bout.

Het is wel zo dat de 4 inbusboutjes die in de krukaspoelie zaten niet echt goed vast hebben gezeten. Er is ook trillingscorrosie te zien zeg maar. Lijkt erop dat de vorige eigenaar/garagbedrijf dit niet goed heeft aangedraaid.

nogmaals, bedankt voor de tip !!, ik zal een nieuwe bout bestellen en een diamantschijfje.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door pluuke »

http://www.t4-wiki.de/wiki/Diamantscheibe" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zentralschraube" onclick="window.open(this.href);return false;

Het diamantschijfje wordt pas sinds begin 1999 toegepast, dus zal er bij jou misschien niet tussen zitten, zit meteen onder de kop van de bout.
Deze ring moet miniscule hoekverdraaiing tussen krukas en trillingsdemper voorkomen, en uiteraard ook het loslopen van de bout / poelie zelf (met alle catastrofale gevolgen vandien).

De krukasbout zelf is een voorspanbout. Door deze op moment + nog met een hoekverdraaiing vast te zetten, wordt deze "voorgespannen", en werkt daardoor als een veer. Een normale bout zou door de wisselende belasting los gaan zitten of op termijn breken als gevolg van vermoeiing.
Doordat er kans is dat de bout door het aandraaien niet alleen elastisch maar ook plastisch verlengd moet deze eenmaal losgedraaid, vervangen worden.

Aanhaalmoment : 160Nm + 180° voor de centrale bout, 20Nm + 90° voor de 4 M8 boutjes.

http://www.t4-wiki.de/wiki/Schwingungsd ... er#Wechsel" onclick="window.open(this.href);return false;
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

Hierbij een update van de bus. Ik ben ondertussen 10.000 km verder. Er zit een nieuwe koppeling in en de bus rijd voor de rest geweldig.

Ik zal beginnen bij de opbouw van de voorkant. Mijn voorbumper dwarsbalk was helemaal weggerot, na wat informatie gewonnen her en der kost deze een goede 800 euro. Dit vond ik de moeite wel waarde om de bumper te zandstralen en nieuwe stukken in de lassen. Het resultaat is bijna een gloednieuwe bumper.

Dit was de oude bumper
020 (Medium).JPG
En hier wordt eraan de bumper gewerkt.
003 (Medium).JPG
En dit is dan het resultaat als de bumper ervoor zit.
003 (Medium).JPG
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

alles verder in elkaar zetten.
008 (Medium).JPG
012 (Medium).JPG
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

dan de bus gereedmaken voor de vakantie, omdat ik een multivan heb en deze geschikt moet maken voor 4 personen heb ik gekozen om een keukenblokje in elkaar te zetten. Ook wilde wij voordat de bus naar Noorwegen vertrekt de ramen blinderen, ook omdat het 24 uur per dag licht zou blijven is een beetje extra verduistering niet weg.

Kortom wij zijn nu net een week terug en hebben zonder problemen de weg naar het Noorden gevolgd en zijn gelukkig ook weer heelhuids thuisgekomen. Hier volgen nog een paar kiekjes.

blinderen van de ramen,
004 (Medium).JPG
keuken blokje
007 (Medium).JPG
keukenblokje nogmaals
010 (Medium).JPG
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

dit is het resultaat:
013 (Small).JPG
en dan ben ik gelukkig niet de enige bewonderaar die soms schaapachtig kan kijken naar een mooi bus....
Noorwegen_2012_3 208 (Medium).JPG
en tja, dit was voor mij een van de mooiste plekjes deze vakantie.
Noorwegen_2012_3 215 (Medium).JPG
Wij hebben enorm genoten van het bussie, hadden we veel eerder moeten doen. Op naar de volgende klussen en natuurlijk vakanties!!!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door sgsdebruijn »

Netjes hoor, met zorg aan gewerkt.
Als hij weer in topstaat is kan hij een hoop hebben, ik was helaas ook genaaid op wat punten kost geld en tijd naar komt goed als je wilt.
Veel plezier ervan
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
MultivanSven
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:16
Locatie: amersfoort

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door MultivanSven »

Je bent er druk mee geweest zie ik nog suc6 :T44EVER
Ik ben de oudste zoon van Multivan_Rob
Gebruikersavatar
cali_generation
Berichten: 94
Lid geworden op: 18 okt 2012, 22:10

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door cali_generation »

Goed bezig!! :werkaanT4
:T44EVER
Plaats reactie