Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

vragen over de T5
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door ronald tdi »

Jeroen T5 204 schreef:Die van mij verwarmd het blok alleen als ik de motor start (thermotop C van Webasto). Heb binnen 5 km warme lucht.
Deze kachel is uitermate geschikt om ook het interieur te verwarmen.
Ik denk dat je ;
of een extra relais nodig hebt om je blower aan te sturen...
of de kabel is er wel, maar niet aangesloten...

Ik ben er nu mee bezig om een thermotop C in te bouwen.
Woensdag zit het compleet er in.

Heb wel een vraag, hoelang laat jij het draaien voor dat je wegrijd?
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik laat hem meest een minuut of 3 lopen. Dan rijdt ik rustig weg, eerste stukje rijdt ook niet harder als 60 met dit weer.

BIj de thermotop c moet je een ombouwkit hebben om hem als standkachel te laten functioneren. Daar kwam ik later ook achter.
Zo hebben ze hem bij de dealer aan mij verkocht. Wisten destijds niet wat ze verkochten.

Als ik hem vanuit huis aanzet gaat alleen de interieur kachel aan. Ik had het toen liever anders gehad, maar goed achteraf.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door ronald tdi »

Zo weinig.....
Ik dacht dat ie wel een dikke tien minuten nodig had om het water een beetje warm te krijgen...

Dat valt me dan reuze mee zeg.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Jeroen T5 204 »

Heb altijd vrij snel warme lucht, ook al sta ik stil.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Roger B. (11)61 »

Jeroen T5 204 schreef: BIj de thermotop c moet je een ombouwkit hebben om hem als standkachel te laten functioneren. Daar kwam ik later ook achter.
Zo hebben ze hem bij de dealer aan mij verkocht. Wisten destijds niet wat ze verkochten.
sterker nog, in 2004 beweerden dealer én importeur van VW glashard dat de bijverwarmer van de T5 niet omgebouwd kon worden naar standverwarmer.... Webasto zei gelijk: geen probleem, hebben we een ombouwsetje voor.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Jeroen T5 204 »

Baal ik van nu heb ik eigenlijk die 2de kachel wel aanstaan, maar hij doet niks met de motor. De bijverwarmer draait die trouwens op de start accu of ook op de 2de accu onder de stoel?
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door JanP »

De mijne werkt op de startaccu (heb ook maar één accu).
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Lisboa

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Lisboa »

Jeroen T5 204 schreef:Baal ik van nu heb ik eigenlijk die 2de kachel wel aanstaan, maar hij doet niks met de motor. De bijverwarmer draait die trouwens op de start accu of ook op de 2de accu onder de stoel?
De mijne ook op de startaccu, werkt prima als je daarna een flink stuk rijdt.
Zoniet dan trek je 'm een keer leeg en dan moeten de kabels er bij aan te pas komen.
Daarom heb ik een tijdje terug de standaard accu vervangen door een zwaarder exemplaar, 100 of 110ah. Nooit meer hoeven overstarten, ook niet als ik de standkachel een uurtje laat draaien.

Mvg,


Luuk
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik heb er nu ook een 100ah ingezet, starten gaat stukken beter dan hij ooit gedaan heeft. Standaard zat er een 90ah in. Maar is eigenlijk veels te krap voor alle verbruikers.

De 2de accu wil ik denk ik gaan vervangen voor een gel accu.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Roger B. (11)61 »

Lisboa schreef:
Jeroen T5 204 schreef:Baal ik van nu heb ik eigenlijk die 2de kachel wel aanstaan, maar hij doet niks met de motor. De bijverwarmer draait die trouwens op de start accu of ook op de 2de accu onder de stoel?
De mijne ook op de startaccu, werkt prima als je daarna een flink stuk rijdt.
Zoniet dan trek je 'm een keer leeg en dan moeten de kabels er bij aan te pas komen.
Daarom heb ik een tijdje terug de standaard accu vervangen door een zwaarder exemplaar, 100 of 110ah. Nooit meer hoeven overstarten, ook niet als ik de standkachel een uurtje laat draaien.

Mvg,


Luuk
bij de BIJverwarmer maakt dat natuurlijk niet uit, die draait alleen als de motor loopt en verbruikt relatief weinig (amp of 4) dat levert de dynamo gewoon...

overigens werkt een tot voor-/standverwarmer omgebouwde bijverwarmer ook op de hoofdaccu (tenzij je dingen aanpast en een extra accu hebt/plaatst) en met de aanjager er bij wordt het dan best wel een belasting op de accu maar door de voorverwarmde motor is de start iets lichter voor de accu
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Roger B. (11)61 »

Jeroen T5 204 schreef:Ik heb er nu ook een 100ah ingezet, starten gaat stukken beter dan hij ooit gedaan heeft. Standaard zat er een 90ah in. Maar is eigenlijk veels te krap voor alle verbruikers..

strikt genomen moet de dynamo die verbruikers voeden, en nog over hebben om je accu wat lading te geven...

en 100Ah is niet zo veel (ja, ik weet het 10%) meer dan 90.......troost je, een T5gp moet het met 67Ah doen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: T5 in winterperiode sneller op bedrijfstemperatuur

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik heb achterin ook een ventilator die aanslaat als ik de bus op contact zet. Met mijn vorige accu 90ah kon ik soms alleen starten als ik alles uit zette.
Voorgloeien gaat nu ook beter. Het is maar 10% meer, maar dat kan het hem soms net doen :toppie
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Plaats reactie