Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gps antenne kapot?

vragen over de T5
Plaats reactie
fransporter
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 mei 2008, 21:51

Gps antenne kapot?

Bericht door fransporter »

Beste weetjewellers,
Mijn navigatie is de satellietinfo kwijt. Zonder iets te doen is de info, de coördinaten, eventjes terug geweest, maar sinds een paar weken blijft de info weer weg. Nu definitief lijkt het. Wie kan me helpen met de volgende vragen? Hoe kom ik er achter of het aan de GPS-antenne ligt? En waar zit die bij een California met RNS2-systeem? Wat zijn de kosten van het vervangen van de antenne?
Bij voorbaat dank voor jullie reactie
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Gps antenne kapot?

Bericht door ronald tdi »

Ik weet niet wat je gebruikt, maar stel tomtom.
Daar kan je vrij eenvoudig kijken of het app. de satelieten ziet (ik geloof 7 of 9 stuks)
Als je in het menu gaat kijken en dan moet je het vanzelf tegen komen.
ik weet het niet uit mijn hoofd hoe en waar het zit, maar gewoon alles langs lopen of even in het boekje kijken als je die niet hebt op het net zal die vast wel staan.
fransporter
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 mei 2008, 21:51

Re: Gps antenne kapot?

Bericht door fransporter »

Tomtom is een los systeem, ik heb een in het dashboard geïntegreerd systeem, de RNS2. Dat geeft geen satelliet cooördinaten. Ik wil graag weten hoe je kunt checken of het aan de GPS-antenne ligt en waar die dan zit. En natuurlijk ook of evt. vervangen tot hoge kosten leidt.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gps antenne kapot?

Bericht door Roger B. (11)61 »

recent in de buurt van de radio iets aangepast of radio uit dash geweest?? wellicht stekker niet goed in de achterkant geklikt?

meen dat de antenne in een bultje op het dak gemonteerd is (daar niks overheen gemonteerd dat straling blokkeren kan?

als ie niet af fabriek gemonteerd is, kan er een gps antenne onder het dash gemonteerd zijn, die zou dan bijvoorbeeld losgeraakt kunnen zijn en ergens achter/onder gegleden waardoor er geen fix meer is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Gps antenne kapot?

Bericht door Oviivo »

Je geeft aan dat het systeem geen coordinaten meer geeft maar ook dat hetvsysteem helemaal nooit coordinaten gaf/geeft ??? :nuts

De antenne zit ook volgens mij in de bobbel voor op je dak, op de windspoiler.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
fransporter
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 mei 2008, 21:51

Re: Gps antenne kapot?

Bericht door fransporter »

Oviivo schreef:Je geeft aan dat het systeem geen coordinaten meer geeft maar ook dat hetvsysteem helemaal nooit coordinaten gaf/geeft ??? :nuts

De antenne zit ook volgens mij in de bobbel voor op je dak, op de windspoiler.
Het is een systeem dat vanaf de fabriek gemonteerd is. Er is niks over de bobbel gemaakt.
Het satellietsignaal is opeens weggevallen, zonder reparatie. Wel is recent de voorruit vervangen, maar het gekke is dat een tijdje daarvoor de coördinaten al eens wegevallen waren. En ze waren plots ook weer terug en nu dus weer weg na een tussenstop.
Is er een beschrijving hoe je bij de bobbel op het dak komt van binnenuit? Is het een bekend probleem?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Gps antenne kapot?

Bericht door Oviivo »

Klinkt inderdaad als een los contact.

De radio antenne zit namelijk verwerkt in de voorruit en dus dat contact moet los bij vervangen van de voorruit ...

Bij de GP zitten alle antenne's in de spiegel overigens;
Afbeelding
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
fransporter
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 mei 2008, 21:51

Re: Gps antenne kapot?

Bericht door fransporter »

Dat hebben ze mooi gemaakt in die spiegels. Ik heb op http://www.t5-board.de/board/threads/44 ... -T5-2-T5-1" onclick="window.open(this.href);return false; daar ook al iets over gelezen. Zelfs dat ze dat ook in oudere T5'shebben toegepast. Maar ja ik heb nog zo'n bolletje op het dak, die wou ik maar laten zitten en dan kan ik hem net zo goed maar gebruiken ook.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gps antenne kapot?

Bericht door Roger B. (11)61 »

voor dat bolletje dat overigens de antenne IS, niet waar de antenne in zit (volgens mij dan)) zul je de hemel onder de antenne moeten demonteren om er bij te komen, maar waarschijnlijk zit de draad daar VAST , dus niet met een stekker)

Ik zou beginnen met de stekker achter op de radio te checken en de kabel van de radio richting antenne, zou niet de eerste keer zijn dat er bij het lossnijden van een voorruit een kabeltje meegepakt wordt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie