Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

werking Airco en raar geluid stuurhuis

vragen over de T5
Plaats reactie
beechkraft
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 nov 2012, 15:41

werking Airco en raar geluid stuurhuis

Bericht door beechkraft »

Ik heb sinds kort een T5 1.9 tdi uit 2003.
Omdat de temperatuur sinds een paar dagen weer boven nul is wou ik vanmiddag de airco eens even proberen/checken. Buitentemp was 8 graden, volgens het boekje
moet ie boven de 3 graden aanslaan. De draaiknop op de koudste stand gezet en airco aan gezet. Na een tijdje voelen merkte ik geen verschil tussen 'aan' of 'uit'.
Moet ik de pomp duidelijk kunnen horen aanslaan buiten de auto? ( tikgeluid) Ik hoorde dit namelijk niet.

Andere ding: bij insturen op lage snelheid ( lees onder de 20 km) komt er regelmatig een soort gonzend geluid uit het vooronder. Bij hogere snelheden lijkt het weg te zijn.
Als de auto stil staat en ik draai dan aan het stuur is het geluid er niet. Ik heb de Stuurbekrachtigingsvloeistof vorige week bijgevuld, deze stond wat te laag. Heeft het probleem echter niet opgelost.

Iemand een idee?
thx!
beechkraft
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 nov 2012, 15:41

Re: werking Airco en raar geluid stuurhuis

Bericht door beechkraft »

In toevoeging op het stuurgeluid. Als de auto koud is is het bij insturen niet te horen.
Iemand?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: werking Airco en raar geluid stuurhuis

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij draaiende motor, aanjager niet uit, zal er een klik te horen zijn als de airco ingeschakeld wordt, daarna hoor je er niets meer van. Gaat het lampje bij de "ac" knop aan?

in mijn 2004 geleverde T5 is de koppeling van de aircopomp eens stuk geweest.

de temperatuur voor de uitschakeling is niet zozeer de buitentemperatuur als wel de temperatuur van de verdamper in je kachelhuis. het kan zijn dat het in het kachelhuis een tijd koeler blijft terwijl de buitenlucht al warmer wordt... maar dan zou dat door de luchtstroom van de aanjager redelijk snel moeten veranderen. zou dus de temp.voeler bij de verdamper kunnen zijn die stuk is.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
beechkraft
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 nov 2012, 15:41

Re: werking Airco en raar geluid stuurhuis

Bericht door beechkraft »

o bedankt, ga het morgen nog een keer checken. Lampje airco gaat gewoon aan.
Iemand nog iets nuttigs te melden ten aanzien van de 'stuurgeluiden'?
Plaats reactie