Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koelwater
-
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
koelwater
Zoals sommigen weten ben ik bezig met een vloeistof standkachel.
na het inbouwen vroeg men aan mij welke koelvloeistof ik had.
Ik zei geen idee even kijken dus, het is de rode kleur vloeistof.
Ik vroeg dus gelijk zijn er verschillende soorten dan?, antwoord ja, maar het precieze kon hij me niet vertellen.
Dus mijn vraag welke is beter rood of blauw (dat was de andere kleur die ze hadden)?
En misschien een betere vraag, wat is het verschil op de kleur na?
Dan komt, kan je wisselen (stel dat blauw beter is) van vloeistof?
na het inbouwen vroeg men aan mij welke koelvloeistof ik had.
Ik zei geen idee even kijken dus, het is de rode kleur vloeistof.
Ik vroeg dus gelijk zijn er verschillende soorten dan?, antwoord ja, maar het precieze kon hij me niet vertellen.
Dus mijn vraag welke is beter rood of blauw (dat was de andere kleur die ze hadden)?
En misschien een betere vraag, wat is het verschil op de kleur na?
Dan komt, kan je wisselen (stel dat blauw beter is) van vloeistof?
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: koelwater
Koelvloeistof niet mengen!
Nu het koude weer nadert is het zaak de vorstbeschermende eigenschappen van het koelsysteem te controleren. Ververs het koelsysteem tijdig. Mag je in een moderne auto ‘zomaar’ elke koelvloeistof gebruiken? Zeker niet! Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof en antivries kan schadelijke gevolgen hebben voor de techniek.
Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatielagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking(en) zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. De genoemde problemen treden niet onmiddellijk op, maar wel op de lange duur.
Samenstelling
Koelvloeistof bestaat uit een 50/50 mengsel van water, antivries en additieven. Omdat het antivriespakket bestaat uit (ongeveer) 92% glycol, 5% additieven en 3% water, bestaat 100% koelvloeistof uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven. Het water moet aan een aantal eisen voldoen om geschikt te zijn als koelwater. De zuurgraad, de hardheid, en de hoeveelheden sulfaten, chloor en andere ongewenste stoffen moeten binnen bepaalde grenzen vallen.
Er worden twee soorten glycol gebruikt, mono ethyleen glycol (MEG of kortweg EG) en mono-propyleen glycol (MPG of kortweg PG). Het is niet mogelijk om het verschil tussen de twee vast te stellen zonder de hulp van een laboratorium. De additievenpakketten zijn ook verschillend omdat de autofabrikanten verschillende eisen stellen. Grofweg zijn er drie typen: Japanse, Europese en Amerikaanse. Omdat niet vast te stellen is welke koelvloeistof in het systeem zit, is het niet wenselijk zomaar additief bij te vullen. Bovendien is het additief niet los verkrijgbaar.
Bijvullen
Als er moet worden bijgevuld, gebruik dan de voor dat automodel voorgeschreven koelvloeistof. Vergeet niet de oorzaak van het verlies op te sporen en te verhelpen. Ververs de koelvloeistof op de juiste wijze, op de voorgeschreven termijn en met de voorgeschreven vloeistof.
Het verschil tussen de twee glycolen is dat ethyleen glycol giftiger is dan de mono-propyleen glycol. Dit type glycol werd in Zwitserland gebruikt vanwege de verkoop van koelvloeistoffen in supermarkten. Er is verschil in viscositeit (stroperigheid), warmteoverdracht en de hoeveelheid die nodig is om een bepaald vriespunt te halen. Moderne koelvloeistoffen bevatten MEG, gebruiken een OAT-additievenpakket en speciaal onthard en gezuiverd water.
Tot slot nog een belangrijke opmerking: het bepalen van het vriespunt zegt niets over de toestand van de additieven in de koelvloeistof. Op tijd vervangen blijft het beste.
Nu het koude weer nadert is het zaak de vorstbeschermende eigenschappen van het koelsysteem te controleren. Ververs het koelsysteem tijdig. Mag je in een moderne auto ‘zomaar’ elke koelvloeistof gebruiken? Zeker niet! Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof en antivries kan schadelijke gevolgen hebben voor de techniek.
Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatielagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking(en) zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. De genoemde problemen treden niet onmiddellijk op, maar wel op de lange duur.
Samenstelling
Koelvloeistof bestaat uit een 50/50 mengsel van water, antivries en additieven. Omdat het antivriespakket bestaat uit (ongeveer) 92% glycol, 5% additieven en 3% water, bestaat 100% koelvloeistof uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven. Het water moet aan een aantal eisen voldoen om geschikt te zijn als koelwater. De zuurgraad, de hardheid, en de hoeveelheden sulfaten, chloor en andere ongewenste stoffen moeten binnen bepaalde grenzen vallen.
Er worden twee soorten glycol gebruikt, mono ethyleen glycol (MEG of kortweg EG) en mono-propyleen glycol (MPG of kortweg PG). Het is niet mogelijk om het verschil tussen de twee vast te stellen zonder de hulp van een laboratorium. De additievenpakketten zijn ook verschillend omdat de autofabrikanten verschillende eisen stellen. Grofweg zijn er drie typen: Japanse, Europese en Amerikaanse. Omdat niet vast te stellen is welke koelvloeistof in het systeem zit, is het niet wenselijk zomaar additief bij te vullen. Bovendien is het additief niet los verkrijgbaar.
Bijvullen
Als er moet worden bijgevuld, gebruik dan de voor dat automodel voorgeschreven koelvloeistof. Vergeet niet de oorzaak van het verlies op te sporen en te verhelpen. Ververs de koelvloeistof op de juiste wijze, op de voorgeschreven termijn en met de voorgeschreven vloeistof.
Het verschil tussen de twee glycolen is dat ethyleen glycol giftiger is dan de mono-propyleen glycol. Dit type glycol werd in Zwitserland gebruikt vanwege de verkoop van koelvloeistoffen in supermarkten. Er is verschil in viscositeit (stroperigheid), warmteoverdracht en de hoeveelheid die nodig is om een bepaald vriespunt te halen. Moderne koelvloeistoffen bevatten MEG, gebruiken een OAT-additievenpakket en speciaal onthard en gezuiverd water.
Tot slot nog een belangrijke opmerking: het bepalen van het vriespunt zegt niets over de toestand van de additieven in de koelvloeistof. Op tijd vervangen blijft het beste.
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 13 feb 2013, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: koelwater
bron?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
-
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: koelwater
Zoww hey das nog eens een antwoord.....
Maar wel duidelijk.
Rest maar een vraag, wanneer moet je het vetvangen staat daar ook een tijd voor?
Maar wel duidelijk.
Rest maar een vraag, wanneer moet je het vetvangen staat daar ook een tijd voor?
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: koelwater
Volgens instructie van VW iedere 2 jr. vervangen.
Ik zelf doe het iedere 4 jr. zeker als het er nog netjes en schoon uitziet.
De kosten zijn het niet en zeker voor levensduur van slangen , waterpomp ed. best belangrijk.
Ik zelf doe het iedere 4 jr. zeker als het er nog netjes en schoon uitziet.
De kosten zijn het niet en zeker voor levensduur van slangen , waterpomp ed. best belangrijk.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: koelwater
Oviivo schreef:bron?
Gewoon goed opgelet tijdens de opleiding autotechniek :-)
\
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
-
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: koelwater
Elke. 4 jaar.... dan is het nu de tijd er voor.
zit er onder de radiateur een dopje of iets?
want de pomp pomt enkel rond.
zit er onder de radiateur een dopje of iets?
want de pomp pomt enkel rond.
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: koelwater
Ik had ook het idee dat hij het ergens vandaan gekopieerd heeft en het hier op het forum geplakt had..Oviivo schreef:bron?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: koelwater
Maakt mij niet uit, het antwoord is duidelijk en informatief en daar gaat het toch om??
-
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: koelwater
volgende vraag hoeveel aftap kraantjes heeft de T5 om het koelwater uit de motor en radiateur te laten stromen.
En zeker niet onbelangrijk, waar zitten ze?
Ohja misschien handig om te weten het is een 2009 bj met een 2.5 motor.
En zeker niet onbelangrijk, waar zitten ze?
Ohja misschien handig om te weten het is een 2009 bj met een 2.5 motor.