Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR defect T5GP 2011

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

EGR defect T5GP 2011

Bericht door Babson »

2 maanden voordat de garantie van mijn T5GP 180pk afliep (24 dkm) kreeg ik een foutmelding op mijn instrumentenpaneel te zien. Storing laten uitlezen; EGR klep defect. De foutmelding kon gereset worden, maar bleef telkens terug komen.

Wat nu? De wagen zit nog in de garantie, maar de motor (getuned), de DSG-bak (software aangepast) en de uitlaat (geen DPF) zijn niet conform fabrieksspecificaties. Indien je in de garantieperiode dit soort modificaties aanbrengt aan je wagen, kan je discussie verwachten met je dealer over de garantie bepalingen.

Vandaar dat ik naar mijn tuner ben gegaan; TVS Engineering / DSG dokter, met de vraag om dit probleem te verhelpen. Het heeft een aantal dagen geduurd, maar het resultaat was er.
De dealer heeft op verzoek van TVS Engineering, zonder aarzeling de EGR klep onder garantie vervangen en de software is geüpdatet. De motor is daarna door TVS Engineering is opnieuw getuned en de DPF opnieuw uitgeschreven.

TVS Engineering / DSG dokter heeft in de loop der jaren zeer goede reputatie opgebouwd op gebied van tuning en DSG. Dankzij die reputatie genieten ze zelfs vertrouwen van de dealers als het gaat om garantie reparaties zoals in mijn geval.

Voor de duidelijkheid; ik heb geen persoonlijke en/of zakelijke belangen in dit bedrijf, maar ik vond dat een goede service best een keer geprezen mag worden.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: EGR defect T5GP 2011

Bericht door Donald4Motion »

Dat is wel netjes! En ook van je dealer.

Ik heb ook eens een aanpassing gehad waardoor de tuning opnieuw gedaan moest worden. Bij de meeste gebeurd dit ook gewoon zonder extra kosten, maar als service :toppie
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: EGR defect T5GP 2011

Bericht door Danny »

Waarom eigenlijk de EGR behouden? trouwens een DPF eruitschrijven heeft toch geen zin als die filter niet verwijderd is...
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: EGR defect T5GP 2011

Bericht door alfagek »

Mooi gedaan van de beide partijen.

Is het niet handig om voor de 650,- euro extra 2 jaar fabrieks garantie te kopen.

Straks ben je wel het haasje.

heeft in mijn geval met mijn vorige bus wel goed gedaan i.v.m. automaat bak wat onder garantie viel na 2 jaar.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: EGR defect T5GP 2011

Bericht door Babson »

Danny schreef:Waarom eigenlijk de EGR behouden? trouwens een DPF eruit schrijven heeft toch geen zin als die filter niet verwijderd is...
De EGR klep is een onderdeel van de inlaat systeem. De klep wordt tegenwoordig elektronisch, traploos geregeld.
Tot 2005/2006 modellen was de EGR klep vacuüm geregeld en was blinderen met plaatje voldoende om deze buiten werking te zetten.
Je zou de elektronische EGR klep uit kunnen bouwen of (eenvoudiger) blinderen, maar dan kom je een probleem tegen.
De elektronische regeling van de klep via de motormanagement is afhankelijk van allerlei gegevens zoals temperatuur en druk van de DPF, turbodruk, motor toerental, motor temperatuur, check-up routines en waarschijnlijk nog wat gegevens.
Met andere worden; It's not that easy.

De EGR dicht schrijven, zoals hier en daar over geschreven wordt, is dan ook nooit voor 100%.
De klep moet deels open blijven om de foutmeldingen en storingen te voorkomen, maar hierdoor raakt de inlaat systeem toch beetje bij beetje vervuild.

Mijn tuner (TVS) is bezig met dit probleem en zal zeer binnenkort met de oplossing komen. Ik hou jullie op de hoogte.

Gr. Babson

P.S.
Mijn DPF is door een downpipe vervangen (EPS), de temperatuur en druksensoren zijn erin verwerkt en de software van de DPF is hierop aangepast. Geen storingen.
Laatst gewijzigd door Babson op 16 feb 2013, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: EGR defect T5GP 2011

Bericht door Babson »

alfagek schreef:Mooi gedaan van de beide partijen.

Is het niet handig om voor de 650,- euro extra 2 jaar fabrieks garantie te kopen.

Straks ben je wel het haasje.

heeft in mijn geval met mijn vorige bus wel goed gedaan i.v.m. automaat bak wat onder garantie viel na 2 jaar.
Op zich heb je wel gelijk.
EUR 650,- voor een verzekering, want dat is het eigenlijk, is relatief laag bedrag ten opzichte van de mogelijke reparatiekosten, maar je moet wel voldoen aan allerlei voorwaarden om er in de toekomst aanspraak kunnen maken op deze verzekering. Door de veranderingen aan te brengen aan je wagen zal het, als het puntje bij paaltje komt, erg lastig zijn om je "gelijk" te halen.

Mijn inziens in het beter om met een degelijke en betrouwbare tuner in zee te gaan, zodat de eventuele problemen in de toekomst op een nette manier opgelost kunnen worden.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: EGR defect T5GP 2011

Bericht door Babson »

Zoals ik al eerder schreef, was mijn tuner bezig om de elektronisch geregelde EGR van T5 voor 100% dicht te schrijven.
Het volledig dicht schrijven van EGR geeft altijd storingen, daar heeft elke tuner ervaring mee.
Vandaar dat deze altijd voor een klein percentage open werd gelaten en dus ook voor problemen kan zorgen.

TVS heeft in mijn T5GP de EGR nu voor 100% dicht geschreven, zonder dat er foutmeldingen of storingen optreden.
Dit wilde ik nog met jullie delen.

Gr. Babson
Laatst gewijzigd door Babson op 02 mar 2013, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: EGR defect T5GP 2011

Bericht door Pascal-141 »

Danny schreef: trouwens een DPF eruitschrijven heeft toch geen zin als die filter niet verwijderd is...
Als je de DPF(dus de regeneratiecyclus) eruit schrijft , MOET je het filter ook verwijderen , of die zit binnen de kortste keren helemaal verstopt .
Andersom geldt ook : maak je het filter leeg , dan moet je ook de regeneratiecyclus wegschrijven , anders krijg je foutmeldingen .
:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: EGR defect T5GP 2011

Bericht door Babson »

Voor de duidelijkheid.

DPF staat voor:
Diesel Partikel Filter (NL)
Diesel Particulate Filter (ENG)
Dieselrußpartikelfilter (D)

Het is een filter, die continu roetdeeltjes opvangt en dus vol raakt.
In de filter zijn een aantal sensoren ingebouwd voor het bepalen van temperatuur, zuurstofgehalte en druk.
Bij de T5GP zijn 2 druksensoren ingebouwd; 1 voor en 1 na de filter.
Aan de hand van het drukverschil wordt bepaald of de filter verzadigd (vol) ofschoon (leeg) is.

Op het moment dat het drukverschil hoog oploopt (filter vol) wordt een regeneratie cyclus gestart om de opgevangen roetdeeltjes op te ruimen. Hierbij wordt extra brandstof ingespoten om de uitlaatgas temperatuur te verhogen, waarmee de roetdeeltjes verbrand kunnen worden.

Een regeneratie cyclus verloopt niet altijd volledig. Motor toerental, motor temperatuur, brandstof kwaliteit en het duur van zo'n cyclus hebben invloed op wel of niet volledige (100%) regeneratie. Een wagen die veelal stadsverkeer aflegt, krijgt vaker problemen met een verstopte DPF als gevolg van onvolledige regeneratie.

Wilt men problemen met een verstopte DPF voorkomen (voor een T5 rekent VW dealer ± 2000 EUR) is het raadzaam om deze te verwijderen. En dit gaat dus altijd gepaard met het uitschrijven van de regeneratie programma, anders worden er foutmeldingen en storingen gegenereerd. Bij een foutmelding van de DPF schakelt de motor op noodprogramma.

Bij een getuned T5 BiTurbo blok is het zeer raadzaam om de DPF te verwijderen. De thermische belasting in de uitlaat kan zeer hoog oplopen en de turbo vernielen. ABT heeft in verband hiermee de tuning programma voor de 180 pk versie geschraapt.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: EGR defect T5GP 2011

Bericht door ronald tdi »

Moet zeggen dat het netjes opgelost is.
En ja een goede kwaliteits bedrijf is veel waard, ook hier weer.
Maar moet wel opmerken dat de vw dealer dan ook mee werkt, dit is vaak anders.... helaas.
Ik ben nu druk doende alles te lezen want ben ook het e.e.a. van plan te laten doen.
Tis enkel veel geld in 1 keer dus moet even geduld hebben :knipoog
Maar het brengt niet enkel wat op het kan je dus ook nog eens veel besparen qua reparaties...
Plaats reactie